Gå til innhold

Valg vg2 (TIP/TP) - CNC

Ariston

Anbefalte innlegg

Hei.

Nærmer seg 1. mars, som er fristen til å søke om skoleplass. Sliter litt med å velge hva jeg skal gå på, og har allerede valgt bort bilmekaniker og prosessoperatør.

Jeg er litt av den late typen, kan du si. Blir forhåpentligvis forandret på når jeg flytter ut og får meg jobb. Men jeg har tenkt på CNC-operatør, som trolig er ganske enkelt og "kjedelig". Har noen spørsmål om det.

- Er det slik som alle sier, at man trykker inn koordinater osv. og venter på at arbeidsstykket skal gjøre seg ferdig?

- Er det lett og/å få seg jobb/læreplass?

- Er det godt betalt?

- Hvordan er jobben generelt?

- Hvilken linje må man gå på vg2 for å bli dette, og må man gå vg3?

Selv om jeg kanskje ikke er den beste eleven, så har jeg ikke lyst til å bruke 2-3 år på skolen for å bli noe jeg angrer på med en gang.

Hvis noen har noen meninger om både CNC og andre yrker, vennligst si ifra.

Har egentlig ikke særlig mye mer å si, så får heller bare si ifra senere om jeg kommer på noe.

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349

CNC refererer til maskiner som ved hjelp av en datamaskin kan lage mange like og komplekse deler i metall eller andre materialer. Så det er trykking på datamaskin for å lage delene.

Her har du utdanningsløpet:

• Videregående trinn 1 (Vg1): elektrofag eller teknikk og industriell produksjon
  • Videregående trinn 2 (Vg2): produksjons- og industriteknikk
  • 2 år lærling i bedrift: CNC Maskineringsfaget

Hvorfor velge noe enkelt og kjedelig som du blir lei av fort?

Hvorfor ikke velge ett yrke som gir deg utfordringer, og ikke blir kjedelig?

Lenke til kommentar

Hei.

Nærmer seg 1. mars, som er fristen til å søke om skoleplass. Sliter litt med å velge hva jeg skal gå på, og har allerede valgt bort bilmekaniker og prosessoperatør.

Jeg er litt av den late typen, kan du si. Blir forhåpentligvis forandret på når jeg flytter ut og får meg jobb. Men jeg har tenkt på CNC-operatør, som trolig er ganske enkelt og "kjedelig". Har noen spørsmål om det.

- Er det slik som alle sier, at man trykker inn koordinater osv. og venter på at arbeidsstykket skal gjøre seg ferdig?

- Er det lett og/å få seg jobb/læreplass?

- Er det godt betalt?

- Hvordan er jobben generelt?

- Hvilken linje må man gå på vg2 for å bli dette, og må man gå vg3?

Selv om jeg kanskje ikke er den beste eleven, så har jeg ikke lyst til å bruke 2-3 år på skolen for å bli noe jeg angrer på med en gang.

Hvis noen har noen meninger om både CNC og andre yrker, vennligst si ifra.

Har egentlig ikke særlig mye mer å si, så får heller bare si ifra senere om jeg kommer på noe.

Takker.

CNC operatør er egentlig det fagbrevet som har tatt over for "maskinarbeider". Kort og godt er det maskinering, har du interesse for dette er det enormt artig. Dersom du arbeider med fagbrevet som CNCoperatør, står man nok i fare for at det blir en del arbeid av typen sett ut, start syklus og gjenta når dette er gjort. Derimot, dersom du velger ei seriøs bedrift for læretida, vil du nok bruke tid på manuell maskinering, og å skrive program selv for å virkelig forstå hva som skjer.

Dersom du gjør som lærerne ber deg om, lite fravær og kjekk og grei er det ingen problemer å få læreplass (dersom det er bedrifter som tilbyr læreplass innen dette faget, fx Rolls royce etc) dersom ikke, får du bare flytte på deg. Her jeg bor, er det ingen problemer å få seg cnc plass dersom man virkelig ønsker det.

Dersom du er av typen "yoyo" som tror det er tøft å sove til klokka 11 for så å sove videre på verkstedet på skolen, så sier det seg selv at ingen vil ha deg. (ikke vondt ment, bare som en generel advarsal, for det finnest slike folk)

"Godt betalt" ? Hvor langt er ett tau? du blir ikke millionær, men rundt 400-450k er nok ikke uvanelig med skiftarbeid.

Dersom du skal bli CNC operatør, velger du linja "Industriteknologi" du kan også bli fx Industrimekaniker etter denne linja. Dvs 1. Teknikk og Industriell produksjon, 2. Industriteknolgi, 3. og 4. lærlingtid = Fagbrev som CNC-operatør. Dette er ei linje som egentlig er en enormt grei start for ei karriere i industriel, husk at det ikke er noen problemer å gå videre på fx teknisk fagskole eller maskiningeiør, så du må for all del ikke tenke at du bare blir ståendes ved ei maskin for resten av livet, for det stemmer ikke. Etter endt 2 årig fakskole (må ha fagbrev først) kan du søke deg på mange egentlig bra jobber som fx "light" ingeniørstillinger, teknikger, produksjonsjef, skrive cnc program, osv.

Jeg kan ivertfall fortelle deg at denne veien er "SAFE" kort og godt er det en over gjennomsnittselig betalt jobb, norge har greit mye industri, så det er MANGE stillinger for cnc operatører, og ikke mist ingen "dead end"

Nå har du ivertfall noe å lese om, men hva slags udugelige lærere har du som ikke klarer å fortelle deg dette?

Endret av Hakjold
Lenke til kommentar

Er nok ikke kjekk og grei, men ikke den verste i klassen :p Tror heller ikke det er noen problem å få læreplass i nærheten, men Rolls Royce blir det nok ikke.

Så om jeg skjønte riktig, sier du enkelt og greit at hvis man går industriteknologi vg2, er man sikra jobb (nesten) uansett?

Vil nok tro at 400-450k holder.

Er godt interessert i PC, så håper det er noe av det også da. Som du sier, skrive cnc program - det er vel via PC, så kan godt være det hadde vært noe.

Håper egentlig bare på en grei, enkel jobb som er greit betalt.

Kan også prøve å finne noen i området som jobber/har prøvd CNC-operatør og spørre de hvordan det er osv.

Takker for hjelpen :)

Sier ikke nei takk om du/noen har annen informasjon å si. Kommer ikke på noe atm, though.

Lenke til kommentar

Er nok ikke kjekk og grei, men ikke den verste i klassen :p Tror heller ikke det er noen problem å få læreplass i nærheten, men Rolls Royce blir det nok ikke.

Så om jeg skjønte riktig, sier du enkelt og greit at hvis man går industriteknologi vg2, er man sikra jobb (nesten) uansett?

Vil nok tro at 400-450k holder.

Er godt interessert i PC, så håper det er noe av det også da. Som du sier, skrive cnc program - det er vel via PC, så kan godt være det hadde vært noe.

Håper egentlig bare på en grei, enkel jobb som er greit betalt.

Kan også prøve å finne noen i området som jobber/har prøvd CNC-operatør og spørre de hvordan det er osv.

Takker for hjelpen :)

Sier ikke nei takk om du/noen har annen informasjon å si. Kommer ikke på noe atm, though.

Kjekk og grei er vell ett ganske vidt begrep, men kom deg opp og få bort fraværet. Dersom du ønsker å beholde en evt læreplass må du opp om morgenen uansett. Hva skal ei bedrift med noen som ikke møter opp engang? :) (igjen ikke noe direkte, men høstterminen 2. året er jævla viktig siden det er dette fraværet som hovudsakelg betyr noko. Får aldri nok penger, en dag blir du sugen på mere, og har du da fagbrev er det fortgjort å skaffe seg mere utdannelse.

Det spørst jo rett og slett hvor mye industri det er der du bor, men ja generelt sett vil jeg påstå det er lett å få seg læreplass som CNC operatør. Her fikk 12/12 seg tilbud om læreplass etter endt Industriteknolgi. Riktignok noen, inkl meg selv som industrimekaniker. men jeg hadde 5-6 tilbud om forskjellige læreplasser da. (endte opp i Statoil)

Er veldig forskjellig hvor god CNC opplæring skolene har, somme skriver bare "rørsleprogram" dvs bare enkle koder og X og Y. Vi hadde full pakke A-Å som man kunne plotte rett inn i benken. Hadde selv veldig god opplærling gjennom hele vgs med ca 4 timer programskriving i uka på TIP og 6-7 timer i uka på Industriteknolgi, CNC er ikke lett å komme inn i egentlig. Jeg strauk som det sang på første prøva på TIP, men endte på 6. i standpunkt både i vg1 og vg2, det er bare øving. Synest egentlig det er litt kjedelig at jeg ikke har CNC, er ganske greit og sette seg ned og tenke på ei større oppgave. Spessielt når man får mata den inn i dreiebenken etterpå og se hvor genialt mye tid man sparer iforhold til manuell dreiing.

Endret av Hakjold
Lenke til kommentar

Kjekk og grei er vell ett ganske vidt begrep, men kom deg opp og få bort fraværet. Dersom du ønsker å beholde en evt læreplass må du opp om morgenen uansett. Hva skal ei bedrift med noen som ikke møter opp engang? :) (igjen ikke noe direkte, men høstterminen 2. året er jævla viktig siden det er dette fraværet som hovudsakelg betyr noko. Får aldri nok penger, en dag blir du sugen på mere, og har du da fagbrev er det fortgjort å skaffe seg mere utdannelse.

Det spørst jo rett og slett hvor mye industri det er der du bor, men ja generelt sett vil jeg påstå det er lett å få seg læreplass som CNC operatør. Her fikk 12/12 seg tilbud om læreplass etter endt Industriteknolgi. Riktignok noen, inkl meg selv som industrimekaniker. men jeg hadde 5-6 tilbud om forskjellige læreplasser da. (endte opp i Statoil)

Er veldig forskjellig hvor god CNC opplæring skolene har, somme skriver bare "rørsleprogram" dvs bare enkle koder og X og Y. Vi hadde full pakke A-Å som man kunne plotte rett inn i benken. Hadde selv veldig god opplærling gjennom hele vgs med ca 4 timer programskriving i uka på TIP og 6-7 timer i uka på Industriteknolgi, CNC er ikke lett å komme inn i egentlig. Jeg strauk som det sang på første prøva på TIP, men endte på 6. i standpunkt både i vg1 og vg2, det er bare øving. Synest egentlig det er litt kjedelig at jeg ikke har CNC, er ganske greit og sette seg ned og tenke på ei større oppgave. Spessielt når man får mata den inn i dreiebenken etterpå og se hvor genialt mye tid man sparer iforhold til manuell dreiing.

Det er bare det som er problemet. Klarer ikke alltid å motivere meg selv nok til å gjøre det jeg skal. Om jeg ikke gidder å gå på skolen, eller noe i den duren, er det bestemt - veldig lite som skal få meg opp av senga. Det verste er bare at jeg vet VELDIG godt hva som skjer om jeg sitter på ræva hele dagen.

Er ikke så mange innbyggere her i bygda, men har et par store firmaer. Er liksom der alle mannfolk ender opp, alle har noen i slekta som jobber/har jobba der. Så skal egentlig ikke være noe problem. Funker ikke det, er det noen andre store plasser kun 20-30 minutter unna.

Får håpe jeg får lære nok om CNC, for å finne ut om det er gøy eller ikke. Tror bare det er en CNC maskin her, men ingen kan bruke den. Har hørt at man kan gå ut halve året hos bedrift for å lære CNC, men er usikker på det.

Var ganske fornøyd da matte-karakteren gikk fra 2 (u.skole) til 5 (nå), men ble litt skuffa når jeg fant ut at matten var under u.skolenivået :p Håper på minst 3 i snitt, ser ikke så dårlig ut til nå ^^

Men, men... takker igjen for hjelpen :)

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...