Gå til innhold

Studielån - stryk på eksamen


lepaint

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg tar fag som privatist ved sonans..

Det koster jo selvfølgelig en del penger, så jeg har tatt opp studielån for det året her.

Jeg skulle ha 3 eksamner før jul.

Jeg valgte å ikke møte til den ene eksamenen fordi jeg ikke følte meg klar i det hele tatt.

Eksamen nr. 2 strøk jeg på.

Eksamen nr. 3 gikk bra derimot.

 

Jeg skal ha 3 fag fram til våren, og jeg tror det kommer til å gå like dan.

Synd at det er akkurat for sent til å gjøre endringer med tanke på oppmelding til eksamen.

Jeg bestemte meg for et par dager siden for at jeg ikke kommer til å ta eksamen i det ene faget allikevel.

Men jeg vil fortsette å komme til timene, for jeg synes kunnskapen er fin å ha.. Det blir bare for mye å ta eksamen i det.

Så da har jeg 2 fag jeg vil prioritere.. Det ene faget er et jeg sliter veldig med, og er redd for å stryke. Skal jo selvfølgelig prøve å la vær da.

 

Får jeg noen konsekvenser ved å ikke møte til eksamen?

Jeg vet at jeg får stryk og det ikke blir omgjort til stipend osv.. Men er det slik at

lånekassen kan nekte meg studielån osv siden?

Strøk jo på én eksamen til jul, og lot være å møte opp på en annen, og mulig det samme skjer til våren.

 

Jeg har ikke behov for å ta opp studielån til neste år.

 

 

Noen som vet noe om dette?

Er redd for at jeg har klusset det skikkelig til for meg selv:S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Systemet er lagt opp slik at du får gjort om deler av lånet til stipend når du består eksamen. Når du ikkje består så blir pengane du har fått ståande som lån.

 

Dersom du stryk tilsammen 60 studiepoeng så vil du ikkje få meir stipend eller lån før du har bestått nokre av faga som du har starta på.

 

 

Dersom du ikkje har fått medlt deg av ein eksamen innen fristen så vil eg på det sterkaste anbefale deg å møte opp. Ved å ikkje møte opp vil du automatisk få stryk, dersom du møter opp så har du ein muligheit for å få bestått. Kanskje får du kun spørsmål om akkurat det emnet som du kan slik at du får til å svare på alt? Og dersom eksamenen blir avbrutt, typisk brannalarm eller liknande så blir det satt opp ny eksamen på eit seinare tidspunkt, noke som gir deg meir tid til å forberede deg. Men dersom du ikkje har møtt opp så mister du denne muligheita.

 

Med litt flaks så vil du kanskje bestå likevel, då kan du heller vurdere om du vil forbedre karakteren seinare eller ikkje.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke studiepoeng av å ta opp videregående fag.

Jeg rakk ikke å melde meg av den eksamenen jeg ikke møtte opp til til jul.

Jeg kommer til å melde meg av den ene eksamenen til våren uansett. Om jeg så består, så ville jeg måtte forbedre karakteren senere. Da kan jeg like gjerne velge et nytt fag som ikke er så tungt, og som jeg får god karakter i med én gang.

 

Reor: Jeg prøvde å google, men jeg følte ikke at jeg fant et godt nok svar. Det er derfor jeg spør her.

 

 

Det jeg er redd for er at lånekassen ikke vil gi meg studielån senere, fordi jeg strøk på den ene eksamenen, ikke møtte til den ene, og nå skal melde meg av en til. Det var jo ikke den opprinnelige planen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...