Gå til innhold

Dvergpuddel - Noen som har erfaringer/innspill?

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en dverguddel på 10 måneder. Vi har begge hatt hund før, men ikke denne rasen. Jeg har et par spørsmål til dere med litt mer erfaring innen dyrehold.

1. Dvergpuddel oppgis å trenge middels med morsjon.

- Vi går 30 minutter om morgenen, 10 min når vi kommer hjem fra jobb, og 30-45 min om ettermiddag/kveld.

Er dette nok/for mye?

2. Vi har ikke klart å fått hunden vår 100% husren enda.

Det vil si at hun tisser/bæsjer ikke inne så lenge vi er hjemme, men ca 80% av alle uke dager når vi er på jobb, kommer vi hjem til avføring på stua. Det spiller ingen rolle om èn av oss kommer hjem tidlig (rundt 14:00), hun har fortsatt gjort fra seg inne.

Hun gjør i fra seg på morgenen, men det virker som det ikke holder for henne.

Det er som regel snakk om bæsj, men også tiss noen ganger.

Kan dette ha noe med kostholdet å gjøre? Hun spiser som regel mest om kvelden.

Kan det fungere om hun får kun 20% av "dagsrasjonen" om kvelden, og resten 40/40 om morgen/ettermiddag?

Eller skal hun ikke ha mat etter 18:00? får mange forskjellige svar på dette.

Rutinen er at hun alltid får godbit og ros etter å ha gjort i fra seg ute, alltid! Men det virker ikke som om hun har skjønt tegninga.

Har noen erfaring/innspill på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette med at hun sliter med å holde seg når hun er hjemme kan det være fler grunner til, men du skal ikke behøve å mate hunden fler ganger om dagen, har selv en bedlington terrier og hun mates ved middagstider hver dag, ofte at hun legger igjen litt rester til kveldsmat selv men hun får i alle fall mat kun en gang om dagen, og da må hun ut å gjøre fra seg senere på kvelden. må hunden drite så må den drite, de fleste vil i alle fall prøve seg på å holde seg så de får gjort det ute.

om dere får forskyvd "bæsjetia" til et tidspunkt dere er hjemme og hun ikke sier ifra at hun må ut å gjøre ifra seg så er det viktig å følge med på om hun viser at det nærmer seg et tidspunkt hun må på do sånn at dere kan ta henne med ut å få gjort det

Lenke til kommentar

Prøv å skriv ned når hunden spiser og når det driter gjennom en hel uke. Så forandrer du når hunden får mat og du vil fort se ett mønster på når den går på do. Hvis avføringen er ganske myk ville jeg ha byttet merke på maten. Hvor mange ganger må den gjøre fra seg i løpet av en dag? Vil si at en eller to ganger om dagen er normalt.

Er du sikker på at hunden klarer å slappe av når den er alene hjemme? Det kan godt være at den ikke klarer å holde seg pga. stress.

Høres ut som hunden får nok tur :) Det kan være den vil kreve mer som unghund (mellom ett og to år gammel), men etter det roer det seg ned igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...