Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig mobilreklame?

Stigah

Anbefalte innlegg

God kveld! Har i det siste mottatt mobilreklame fra SkinTonic. Problemer et at jeg aldri har meldt meg på en slik tjeneste fra dem, og det er rett og slett umulig å melde seg av. Har prøvd å sende stopp til nummeret, men det er ikke mulig.

Har også prøvd å sende dem melding, uten noe lykke.

Er ikke dette ulovlig i henhold til norsk lov? Fant ingenting på lovdata.no, da deres søkesystem ikke er veldig brukervennlig for oss som ikke har et bredt vokabular. Kan huske jeg leste noe om dette på dinside.no , hvis jeg husker riktig.

Kan dere i så fall vise meg reglene om at dette er ulovlig?

Skrev også til dem at jeg skulle ta dette opp med forbrukerrådet hvis de ikke sluttet. Etter at jeg sende melding til dem, har jeg mottatt fire sms-er sånn ca.

Som sagt, er ikke dette strengt forbudt, da jeg aldri har meldt meg på en slik tjeneste?

Takker og bukker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke dette ulovlig i henhold til norsk lov? Fant ingenting på lovdata.no, da deres søkesystem ikke er veldig brukervennlig for oss som ikke har et bredt vokabular.

Loven du leter etter er markedsføringsloven, spesielt § 15. Når du leser paragrafen, legg merke til at SMS havner i samlebegrepet "elektronisk post".

I utgangspunktet krever slik reklame forhåndssamtykke fra deg.

Et unntak finner du i 3. avsnitt, som sier at man kan kontakte deg hvis adressen (telefonnr som man sender SMS til) er oppgitt i forbindelse med salg i eksisterende (løpende) kundeforhold, og du har hatt mulighet til å reservere deg mot å motta reklame da adressen ble oppgitt til den næringsdrivende. Dette unntaket tolkes strengt av forbrukermyndighetene, ref. link tidligere i tråden.

"§ 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder

I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved telefon.

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser.

Med elektronisk post menes i denne bestemmelse enhver henvendelse i form av tekst, tale, lyd eller bilde som sendes via et elektronisk kommunikasjonsnett, og som kan lagres i nettet eller i mottakerens terminalutstyr inntil mottakeren henter den. Herunder omfattes tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon.

Ehandelslovens bestemmelser, herunder § 9 om elektronisk markedsføring, gjelder i tillegg til bestemmelsen her."

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20090109-002.html for hele markedsføringsloven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...