Gå til innhold

VG2 valg elektro

skrujern123

Anbefalte innlegg

Hei, sliter litt med å velge hvilket fag jeg skal gå, Elenergi, eller Data og elektronikk.

i det siste har jeg lent litt mer mot data og elektronikk, er litt usikker på hvor gode jobbmuligheter jeg har der, noen som har noe informasjon om jobbsmuligheter etter dataelektronikk?

det samme med Elenergi, lettere jobbmuligheter har jeg hørt og bedre lønn som oftest,

hjelp :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg gikk VG1 hadde jeg hele tiden planlagt å gå elenergi. Noe av pga. det du sier at det er "safe", og også fordi jeg syntest at elenergi var spennende. Vi hadde heller ikke fått noe særlig mye info om hva Data&Elektronikk egentlig innebar. Så kom dagen der søknadsfristen gikk ut, og jeg var ute i siste liten som vanlig. Ca. 10 minutter før midnatt gikk det opp for meg at jeg egentlig ikke hadde lyst til å "koble lysbrytere og stikkontakter hele dagen". Joda, litt moro i starten er det nok, men ikke noe jeg ville holdt på med lenge. Så, spontan som jeg var søkte jeg Data&Elektronikk i stedet. Fulgte magefølelsen der og da. Og har ikke angret på det ett sekund.

Data&Elektronikk er et veldig stort område, og man kan så og si jobbe med hva som helst av teknologi. Jeg fullførte også VG3 Dataelektronikerfaget, og fra min klasse er vi noen som er/var lærlinger innenfor data/servere/nettverk, noen som montører for ett fiberselskap, og noen som jobber i det maritime-elektronikkområdet.

Man kan ved å følge dette løpet altså jobbe som alt fra telemontør, jobbe med brann/innbruddsalarmer og adgangssystemer, data/nettverk/server, bilelektronikk, romteknologi (radar/satelitt), jobbe med ren elektronikk på komponentnivå, eller med maritim elektronikk som forskjellige GPS-systemer, VHF/UHF og mye mye mer.

Du må altså finne ut selv hva du har lyst til å jobbe med. Dessverre er det få jobber der du får jobbet med alt det du lærer deg, det er bare en liten del du får brukt. En annen ting du bør tenke på er jo om fagbrev er nok for deg, eller om du vil ha høyere utdanning.

Hvis du liker faget, og ønsker å lære er det generelt sett ikke vanskelig å få jobb, men det kommer ann på hvilket område du vil jobbe med. Dersom du heller vil sitte og spille CS i timene kan du det også (ansvar for egen læring), men da bør du ikke forvente å få noen jobbtilbud dumpet ned i fanget.

Jeg kjenner selv bare til jobbmarkedet for data/nettverk/server, og her er det nok ingen problem med å få seg jobb slik situasjonen er i dag. Flere og flere bedrifter velger heller en Dataelektroniker foran de på IKT-servicefag som lærlinger.

Når det gjelder lønn kjenner jeg ikke til hva som er vanlig. Kan jo si at jeg selv har et sted mellom 350 000,- og 400 000,- som startlønn etter fagbrev, med en grei øking etterhvert. For så vidt helt grei lønn, men det er mulig å komme høyere innenfor faget. Fra skolen jeg gikk på er det f.eks. 3 elever som har blitt headhuntet til oljebransjen rett fra skolebenken, og kom opp i lønn på ca. en halv million rett ut fra VG3, uten fagbrev.

Du får prøve å finne ut hva du vil, og les gjerne mer om faget på nettet. Det kan nok være et vanskelig valg, men velg det du har lyst til, og ikke det som er "safe". Det kan du nok komme til å angre på i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...