Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva sier loven om 12-timers vakter?

IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Hei,

det er to ting jeg mener er riktig men jeg finner det ikke i noen forskrift eller lov. Håpte at noen med peiling på dette kan si om de to følgende påstander er riktige og eventuelt hvor de står omtalt i loven eller vekteroverenskomsten. :)

1. Alt arbeid utover 12 timer er overtid. På en 13-timers vakt er den siste timen overtid (100%) og man har krav på betaling for 14 timer - også om vakten er planlagt å vare i 13 timer.

2. På en 12-timers vakt plikter arbeidsgiver å stille med mat til arbeidstakerne - eller gi mat-tillegg (kr 74).

Håper noen kan gi svar på dette!

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#map010

http://www.nhoservice.no/getfile.php/Filer/Juridiske%20dokumenter/Overenskomster/Vekteroverenskomst%202010-2012.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du dette med med 12 timer fra?

Loven sier jo:

§ 10-4

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

§ 10-6

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

§ 10-8

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder

Jeg er ikke noen jurist, men vet det er unntak her som gjør at arbeidstaker kan jobbe i maks 16 timer i løpet av 24 timer. Slik jeg ser det er det i hvertfall overtid å regne når arbeidstiden er lengre enn 9 timer i løpet av en vakt. Selv om det kan gjennomsnittsberegnes over 8 uker, sier fortsatt loven at arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende fri i løpet av et døgn. Ergo: 13 timer maks arbeidstid.

Når det gjelder overtidsbetaling:

§ 10-6

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

Mat/mat-tillegg er jeg usikker på..

Lenke til kommentar

Angående mat, er vel noe mange organiserte har rett på. Er du organisert, så sjekk rettighetene dine.

Organiserte har ikke automatisk den rettigheten, nei. Dersom bedriften er bundet av tariff har man det (tror de fleste tariffavtaler har en slik bestemmelse), men da gjelder det uavhengig av om man er organisert eller ikke.

TS: Jeg har ikke vekteroverenkomsten tilgjengelig, og det har nok ikke så mange andre her heller, men det du sier har ingen støtte i loven.

Lenke til kommentar

Takk for svarene! Det er linket til vekteroverenskomsten i første posten :)

Grunnen til at jeg mener dette er riktig er at et annet firma jeg jobbet hos for noen år siden måtte endre sin praksis. De ansatte jobbet 12t skift men måtte betale for mat (50kr dagen) på arbeidsplassen selv, dette ble vaktfirmaet tvunget til å dekke selv.

Jeg tror ikke vekterfirmaet gjorde det frivillig for å være snill, jeg tror de var pålagt av loven eller tariffen til å dekke mat for de ansatte.

Når det gjelder gjennomsnittsberegning så har det ikke noe med lønn å gjøre men hvor mye du har lov til å jobbe. Hvis du jobber ekstra mye (overtid) en uke og så ekstra lite neste uke så kan ikke arbeidsgiver "gjennomsnittsberegne" og si at du ikke får overtid siden den ekstra fritiden uken etterpå veide opp for overtiden..

zophram, Hvis jeg skulle fulgt den paragrafen til punkt og prikke så betyr det at en 13 timers vakt har 4 timer overtid (mer enn 9 timer) og at arbeidsgiver ikke kan pålegge meg å jobbe lenger enn de 13 timene hvis du jobber flere dager i strekk. I tillegg skulle jeg hatt 74kr i matpenger siden han jobber mer enn 2 timer overtid.

Men dette virker for godt til å være sant, det må nesten være noen dispensasjoner utdelt eller noe lignende tenker jeg. Samtidig så skal det ikke være lov å gi mindre enn det loven pålegger, og dette vil jeg til bunns i før neste lønning :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder gjennomsnittsberegning så har det ikke noe med lønn å gjøre men hvor mye du har lov til å jobbe. Hvis du jobber ekstra mye (overtid) en uke og så ekstra lite neste uke så kan ikke arbeidsgiver "gjennomsnittsberegne" og si at du ikke får overtid siden den ekstra fritiden uken etterpå veide opp for overtiden..

Det er nettopp det som er tillatt etter arbeidsmiljøloven, men mulig overenkomsten er snillere på det punktet.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det som er tillatt etter arbeidsmiljøloven, men mulig overenkomsten er snillere på det punktet.

Sikker på det? Jeg mener det som kan gjennomsnittsberegnes er den allminnelige arbeidstiden - ikke overtid. Hvis du skal jobbe 6 timer en dag men så blir det 12 timer fordi avløseren er syk så kan ikke de 6 timene "gjennomsnittsberegnes" - de blir overtid samme hva.

Poenget med gjennomsnittsberegning er vel at du kan jobbe f.eks. 70timer annenhver uke istedenfor 35timer hver uke? Men fremdeles - alt utover de 70 eller 35 timene blir overtid (hvis du har 100% stilling).

Lenke til kommentar

Alminnelig arbeidstid kan gjennomsnittsberegnes, og skift som varer 13 timer er ikke uvanlig. Loven sier at dette er helt greit. Dog kreves det dispensasjon fra arbeidstilsynet. Mat tilstås vanligvis om man må jobbe et antall timer overtid utover (og i tilknytning) den alminnelige arbeidstiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...