Gå til innhold

Automasjon - Hvilke emner/komponenter er viktige å ha kjennskap til?

Garrian

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går nå VG2 - Automtisering og gikk TIP (meknisk) på VG1. Greia er at jeg lærte tilnærmet ingenting om elektro på VG1 og kom rett inn i VG2 automsjon og har av den grunn ikke samme bakgrunn som de fleste av mine medelever.

Jeg har stor interesse for faget, men har som sagt ikke samme bakgrunn som de som gikk VG1 elektro. Av denne grunn tenkter jeg å bruke deler av fritiden på å lese om emner, komponenter osv som kan være relevante og ting som er viktig å kjenne til.

Så grunnen til til at jeg henvender meg her er at jeg håpet på at noen kunne nevnt forskjellige ting som er viktig å ha kjennskap til som automatiker. Og gjerne noen sider hvor jeg kan lese mer om dette.

Jeg setter pris på om noen kan ta seg tid til å gi meg forslag til hva jeg bør lese noe om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lister opp litt ulike komponenter...

-kontaktor

-termisk vern

-ulike motorer. (asynkron trefasemotor er vanlig å bruke)

-ulike relè (tidsrele...)

-PLS

bør også vite om styrestrøm og hovedstrøm.

du vet kansje mye av dette fra før av. men det er dette jeg har lært til nå i VG1

Lenke til kommentar

Takk for raskt og bra svar.

Det som du har nevnt er ting jeg (heldigvis) har god forståelse for hvordan fungerer. Så kanskje jeg ikke ligger så dårlig an som jeg så for meg. Men selvfølgelig, faget er utrolig stort og det er alltid noe nytt å lære.

Så jeg setter pris på om noen kan nevne noe mer, i håp om at det er noe jeg ikke kan, som jeg burde lære meg før jeg fullfører VG2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...