Gå til innhold

Reklamasjonssak Komplett og LG


RogJon

Anbefalte innlegg

Har nå purret på spisskompentansen (LG) to ganger siden 13 feb. ingen svar derfra.

Har byttet til ny dekoder fra Canal Digital : HD 104 C men samme problem fortsetter.

Skal nå purre en siste gang.Denne saken har pågått siden 8 februar og annleget er kjøpt 1 februar.

Endret av RogJon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld, men hadde du ikke funnet løsningen? Ved at du slo på dekoderen før du slo på anlegget?

 

Hva er da problemet? Når du til og med kan legge inn forsinkelse i fjernkontrollen din?

Det er ganske vanlig at utstyr fra ulike leverandører kan ha problemer med å snakke sammen av og til...

 

Ærlig talt, jeg forstår ikke hva mer du vil oppnå med å mase på produsenten og/eller dette forumet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Unnskyld, men hadde du ikke funnet løsningen? Ved at du slo på dekoderen før du slo på anlegget?

 

Hva er da problemet? Når du til og med kan legge inn forsinkelse i fjernkontrollen din?

Det er ganske vanlig at utstyr fra ulike leverandører kan ha problemer med å snakke sammen av og til...

 

Ærlig talt, jeg forstår ikke hva mer du vil oppnå med å mase på produsenten og/eller dette forumet...

Nei, det løser ikke problemet, noen ganger så feiler det. Om man ikke passer på å peke universalfjernkontrollen direkte mot hjemmekinoannlegget så slåes ikke den på. Da har man problemet igjen. Så må man iallefall 1 gang i uken koble fra den og stille opp Oppløsningen igjen på dekoderen. Det er ikke bare jeg som bruker den så alle er ikke like påpasselig å sikte riktig med universalfjernkontrollen. Uansett så skal det ikke være slikt.

Jobber du for en av partene eller?

Jeg "maser" på LG nå per mail og telefon, dette er et diskusjonforum og da kan de som vil følge dette. LG og Komplett(?) diskuter vell ikke her.

Bruk litt sund fornuft.

Endret av RogJon
Lenke til kommentar

Fikk svar fra LG nesten morsomt å lese hva spisskompentansen klarer å skrive, legger også ved mitt svar.

Fra LG:

"Takk for din mail og for at du kontakter våres kundesupport.

 

Det er leit å høre at du ikke har blitt kontaktet på dine andre mail, men

jeg kontaktet deg med ett svar for noen uker siden. Kan ha skjedd en feil i

systemet og det beklager jeg for.

 

Når det gjelder din sistusjon vil jeg føsrt og fremst anbefale at du kobler

hjemmekinoanlegget direkte i din tv og ikke via en decoder. Om det fortsatt

skulle bli problemer ber jeg deg vennligst gå inn i menyen på din hjemmekino

og endre oppløsningen på den."

 

Mitt svar:

"Hei,

Hjemmekinoannleget er vell ikke koblet via dekoder og så til TV, slik

kobling ville vell ikke fungert.

 

Jeg må jo ha dekoder før hjemmekinoannlegget, Hjemmekinoannleget har

da ingen innebygget dekoder.

Så den er koblet slik:

Fra ANNTENNE PLUGGEN ( i veggen) til DEKODER til

HB965TZ-hjemmekinoannlegget til TV'en.

 

Som sakt før:

Instillingen i hjemmekinoannnleget forandrere seg ikke : den blir

stående på oppløsningn 1080i

 

Men når hjemmekinoannleget slåes av og på med dekoderen på , eller

slåes på etter dekoder.

tvinges dekoderen til å gå ned til laveste oppløsning 576p.

Nå har jeg prøvd to forskjellige dekodere fra Canal digital og det

skjer på begge.

 

Jeg forstår ikke hvorfor dere igjen svarer:

" gå inn i menyen på din hjemmekino og endre oppløsningen på den. "

Det har jeg jo svart på før at det har ingenting med oppløsningen i

hjemmekinoannlegget å gjøre.

Det er dekoderen som tvinges ned av LG hjemmekinoanlegget til lavere oppløsning.

 

Jeg er veldig kjent med oppsett av både TV, dekoder og hjemmekinoannlegg.

Har brukt et Denon hjemmekinoannlegg i årevis og det fungere helt fint

med begge dekodere. Samme om du kobler dekoderen direte til TV.

 

Så dette skjer kun når dekoderen er tilkoblet HB965TZ annlegget.

 

LG annleget skulle være en gave , bra jeg testet det da jeg mottok det.

 

 

13 februar skrev dere at denne saken var oversent produktansvarlig for HB965TZ.

 

Jeg har mobil nr.xxxxxxxx du kan jo be support eller

produktansvarlige å ringe meg om de ikke forstår hva jeg skriver"

Endret av RogJon
Lenke til kommentar

Ikke ment for problemløsning, men hva er det som gjør at du må koble dekoder via hjemmekinoen egentlig?

 

Vet ikke om "via" er rett utrykket men dekoderen må stå først:

 

Fordi det er ingen "vanlig" antenneinngang for TV på hjemmekinoannlegget derfor kan jeg ikke koble fra antenne pluggen i veggen og direkte til den, anntenne inngang finns kun for radio.

Kun HDMI inngang + optisk inngangerfor digitale bildesingaler finnes på hjemmekinoannlegget.

Umulig å koble vanlig anntenne kabel til dem :)

Dekoderens oppave er å dekode de kodete kabeltv-signalene (fra anntennepluggen) til digital og analoge bilde og lydsignaler. Derfor har man bla.et programkort som gjør at den dekoder kun de kanaler du har tilgang til. Og ikke alle de 170 kanalene som er tilgjengelig på kabeltv her. Drar du ut programkortet fra dekoderen så vil du ikke se noen kanaler.

 

 

Så dekoder skal alltid stå først uansett om du bruker hjemmekinoannlegg eller kun direkte til TV'en.

Hadde det vært snakk om kun overføring av lyd til et vanlig stereo-annlegg kunne jeg ha brukt AUX (analogt) tilkobling mellom dekoder og stereo-annlegget. Og HDMI direkte fra dekoderen til TV.

Men om jeg kobler slikt med hjemmekinoeannlegg skjer to ting:

1 Jeg mister mulighet å se DVD/BLU-RAY og mister menyen fra hjemmekinoenlegget på TV'en.

2. Lyden forringes (kun analoge signaler inn fra dekoder)

 

Kan jo tilkoble dekodere til en av HDMI inngangen på TV'en og hjemmekinoannlegget til den andre HDMI ingangen på TV'en. Men må fortsatt kjøre AUX (analoge signaler) på lyd til hjemmekinoannlegget.

 

Hadde dekoderen hatt 2 HDMI utganger så hadde det kunnet gjøres på en litt annen måte, 1 til TV'en og 1 til Hjemmekinoannlegget, men nå har den ikke det.

 

Håper dette er forståelig :)

 

se vedlagte bilder.

post-269214-0-22806100-1331630586_thumb.jpg

post-269214-0-37412200-1331630606_thumb.jpg

Endret av RogJon
Lenke til kommentar

Har du prøvd å sette på 720p? Dei fleste HD sendingar er jo i 720p uansett, samt at dersom TVen din ikkje støtter 1080p så er 720p i mangen sammenhengar betre enn 1080i.

Ja har prøvd det, uansett hva jeg setter dekoderen til høyere en 576p skjer det samme.

Dekoderen har valget mellom 576p, 720p og 1080i (altså ingen 1080p)

 

Personlig synes jeg ikke innstillingen 720p er bedre en 1080i,tvert imot.

Men det kan ha noe med "sammarbeidet" mellom dekoder og min TV å gjøre.

Er klar over at høyere en 720p ikke er vanlig.. eller det som vanligvis kalles "full HD"(1080p)eller for den saks skyld den dårligere 1080i.

 

Har nok jobbet å lest. Så jeg har garantert vært borti alle muligheter. :)

 

Og dette "faget" er ikke nytt for meg

 

Konkusjonen min er enkel:

I det hjemmekinoannlegget starter opp sender den ut 576p signal, det kan man også se på TV'en da den viser oppløsningen, etter noen sekunder forandrer den oppløsningen til det den er "satt" til å vise (720p,1080i eller 1080p) og i mitt tilfelle 1080i, har prøvd 720p også.

Dette dedekterer dekoderen og stiller seg ned til 576p men stiller seg ikke opp igjen til 1080i, eller for den saks skyld 720p, etterpå.

Endret av RogJon
Lenke til kommentar

Dekoderen din har en SPDIF utgang(coax). Denne gir et digital lydsignal likt det du finner i HDMI utgangen.

Du kan dermed koble dekoderen din direkte til en inngang på TV'en, og så koble lyden direkte til anlegget via SPDIF(optisk).

 

Men du vil da trenge en overgang fra SPDIF utgangen som er coax, til SPDIF inngangen som er optisk. Denne vil gjøre susen: http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=1674

Lenke til kommentar

Dekoderen din har en SPDIF utgang(coax). Denne gir et digital lydsignal likt det du finner i HDMI utgangen.

Du kan dermed koble dekoderen din direkte til en inngang på TV'en, og så koble lyden direkte til anlegget via SPDIF(optisk).

 

Men du vil da trenge en overgang fra SPDIF utgangen som er coax, til SPDIF inngangen som er optisk. Denne vil gjøre susen: http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=1674

Er klar over det, men det burde ikke være nødvendig,

men hvor forsvinner menyen til hjemmekinoannlegget da? den er ikke på TV'en.

Gidder ikke sitte å bla og se på det lille displayet på hjemmekinoannlegget, det er jo nesten umulig å orientere seg i.

 

Ja jeg vet også at jeg kan kjøre en HDMI direkte fra dekoder til TV'en og en annen fra hjemmekinoannlegget til den andre HDMI inngangen på TV'en. Men det skulle også være unødvendig.

Men for å skifte fra fra TV seeing til AUX eller Radio må jeg ha tilgang til menyen på hjemmekinoannlegget.

Kan selvsakt først skifte inngang på TV'en fra dekoder til Hjemmekinoen og få opp menyen men så mange trykk burde være unødvendig. Ellers blir det blaing i display menyen på hjemmekinoen. Mange trykk.

I tilleg må jeg skifte inngang på TV'en hver gang jeg bytter mellom TV seeing og DVD/BLUE-RAY og for den saks skyld CD bruk (CD skal du kunne velge sanger hoppe over sanger osv. og lykke til den som prøver seg på det med det lille displayet på hjemmekinoennlegget.:)

Endret av RogJon
Lenke til kommentar

Men det er ein veldig unødvendig løsning, mtp. at det skal funke å koble Dekoder -> Reciever -> TV utan problem, så LG må nok få fikset den.

Helt enig med deg, helt unødvendig, det er ikke derfor man kjøper en ferdigpakke for å måtte oppgradere den får å få den til å fungere noenlunde som den skal.

 

I tilleg til "problemene" som oppstår med denne løsningen, som jeg nevner i svaret til "nomore".

Endret av RogJon
Lenke til kommentar

Lån deg en nyere cd-dekoder, feks en adb-hdpvr, evt test anlegget mot viasat, rikstv eller altibox sine hd-enheter. Erfaringsmessig så suger sagemdekoderene du har testet til nå svett pung, så feilen kan like gjerne ligge der..

Har teste mot to sagem det får holde, egentlig tror jeg det er samme dekoder i nytt utseende :)

Og skulle dette være et kjent problem så burde LG kjenne til det. Tror det finnes ganske mange tusen av disse to dekoderene rundt omkring i Norge og andre land. Og LG har vell solgt en del av dette hjemmekinoannlegget, så at jeg skulle være den første som kombinerer disse to er vell lite sansynelig.

Og om det skulle gå bra med en anne dekoder, kan jeg neppe si til den som den var tiltenkt som gave til: her er gaven din men du må kjøpe ny dekoder. :no:

 

Selv bruker jeg et Denon/KEF/audio pro/Yamaha hjemmekino oppsett i 20,000kr klassen, der har jeg ingen problemer med denne eller den andre dekoderen.

Endret av RogJon
Lenke til kommentar

Huff, dette ble en lang tråd med mange gjentagelser. Tror jeg kommer tilbake når vi LG/Komplett og jeg har funnet en løsning. :hmm:

 

Om andre vil komme med kommetarer i mellomtiden er det helt greit.

Endret av RogJon
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bare en liten kommentar, ringte LG igjen 13/3-12. Måtte ramse opp samme leksa. Denne gangen var det TV som lagde problemet, sa en som ikke hadde noe teknisk innsikt. Så jeg spurte hvordan det kunne ha seg, Han kom med forklaringer som var ganske enkle å "slå ihjel". Lot han stå på en stund før jeg sa: den er prøvd med to forskjellige TVer. Da skulle saken igjen sendes produktansvarlig og han skulle kontakte meg innen en uke ble det sakt.... tja nå er det gått over 2 uker.

Lenke til kommentar

Du har prøvd med 2 drittdekodere - hva med å prøve med noe annet slik at du finner ut av om problemet er hos sagem/canal digital, heller enn hos LG?

 

PS: Enig i at dette her begynner å bli temmelig håpløst av LG når det gjelder å følge deg opp.. Men ønsker å komme med tips til løsninger bare :).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har prøvd med 2 drittdekodere - hva med å prøve med noe annet slik at du finner ut av om problemet er hos sagem/canal digital, heller enn hos LG?

 

PS: Enig i at dette her begynner å bli temmelig håpløst av LG når det gjelder å følge deg opp.. Men ønsker å komme med tips til løsninger bare :).

Ja... men om du leser hva jeg skrev på slutten av innlegg 13. mars 2012 - 14:16 så skjønner du sikkert hvorfor.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

To purringer etter 13/3 ingen respons fra LG.

Nå sendes saken tilbake til Komplett og jeg tar ikke kontakt med LG mer.

 

Dette er mailen som sende:

Case # 2919660

"Hei,

nå har jeg gitt opp med LG.

 

De kommer aldri med tilbakemelding , nå har jeg prøvd i snart 4 måneder.

 

Har ringt flere ganger og utallige mail.

Hver gang sier de saken skal sendes over til produktansvarlig.

 

Nå får dere som har solgt annlegge ta saken opp men LG.

 

Tross alt er det dere som sitter med ansvaret til slutt.

 

Forøverig ligger denne saken ut på nette så dere kan også lese saksgangen her:

*****LINK TIL DENNE SIDEN******

 

 

Mvh

Roger

Endret av RogJon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått svar fra komplett så jeg må kontakte nok et firma, serviceverkstedet, som ikke er LG.

 

Dette kunne jo vært gjort fra starte, ikke etter nesten 1/2år.

Enten av Komplett eller LG (som aldri kom med forslag til løsning eller noen som helst tilbakemelding).

 

Giddet ikke å fortesette nok en runde så jeg solgte "dritten" for en billig penge med opplysning om mangelen/defekten.

 

Skulle bare brukes til dataspill på et "gutterom" og skulle ikke brukes via dekoder eller å se på TV. Så de trengte bare lyden for dataspill og blu-ray.

 

Så min annbefaling ved kjøp av ting som har mangler fra Komplett, bruk angreretten på 14dager om det skulle være feil eller mangler.

 

Ikke fortell om feil på utstyr.

 

Jeg gjorde det rette: opplyste om feil/mangel, det var tabben jeg gjorde.

 

Så saken er avsluttet for min del, håper ingen andre kommer i samme situasjom men Komplett... frustrerende.

 

Dette var mitt første og siste kjøp fra Komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...