Gå til innhold

Bedre rekkevidde/signalkvalitet, nye antenner løsningen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Linksys E4200 som hoved-router.

I et utehus har jeg satt opp en Linksys WRT54G med siste DD-WRT som trådløs repeater. Dette oppsettet fungerer "greit". Linken ser ut til å være grei og jeg får ei stabil linje, men hastigheten er litt skuffende. Når jeg tester mot tptest.se får jeg bare 2-3Mbit opp/ned på linja mi som er 25Mbit opp/ned. Dette er ikke nok til å streame fra nettet eller fra lokalt, så mulig det ikke er helt stabil hastighet...

Grunnen til at jeg i det hele tatt satte opp denne repeateren er at jeg uten denne finner nettet på min laptop, men signalet er så svakt at jeg ikke kan bruke nettet, så noe forbedring er det.

Finner ei antenne på Deal Extreme som jeg tenkte å prøve, men er det i det hele tatt noen vits? Ser på komentarene der at det ikke er noen store forskjeller for de som har prøvd.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar.

Det var disse pluggene, da. Ser at Linksys bruker RP-TNC, og dette er eneste sntennen jeg finner med disse pluggene. Hvor får man kjøpt ei slik antenne med de rette pluggene, eventuellt løse plugger for å bytte ut?

Dersom man finner løse plugger for selvmontasje så har jo DX en del kraftige antenner som plutselig kan bli enteressante...

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Det var disse pluggene, da. Ser at Linksys bruker RP-TNC, og dette er eneste sntennen jeg finner med disse pluggene. Hvor får man kjøpt ei slik antenne med de rette pluggene, eventuellt løse plugger for å bytte ut?

Dersom man finner løse plugger for selvmontasje så har jo DX en del kraftige antenner som plutselig kan bli enteressante...

Det er et par ting å tenke på her:

-Linksys E4200 støtter vel 802.11n tror jeg, men WRT54G støtter vel bare 802.11g og har dermed langt lavere teoretisk maks hastighet. Når denne ruteren også brukes som trådløs repeater så halveres også hastigheten, og dermed reduseres praktisk ytelse ytterligere. Det hadde vært en stor fordel om repeateren din kunne bruke 802.11n den også. Kanskje bytte denne ut med en billig DIR-615 (som også støtter DD-WRT)? Disse kan du få fra ebay for så lite som 150kr om du leter, venter og søker litt. (merk ikke alle HW revisjonene er DD-WRT støttet, og ikke alle har avtakbare antenner, så sjekk dette før evt. kjøp).

Retningsspesifikke antenner vil jo kunne hjelpe - men det kommer også veldig ann på de lokale forholdene. Hvordan er sikten mellom de to ruterene? I fri sikt kan du oppnå mange hundre meter på med retningsspesifikke antenner - spesiellt om du har en i begge ender og sikter dem inn - men jo flere siktsperrer mellom de to jo mer redusert fordel vil du få av retningsspesifikke antenner som regel. Likevel er det som regel en god del å hente på det fremfor omni antenner. Tenk også på at dersom du kobler deg trådløst til repeateren så må du sansynligvis ha minst 1 omni antenne på den, så da er det viktig at ruteren du bruker har minst 2 radioenheter (og antenner) ellers så vil du jo kun få signal fra den i stråleområdet til den retningsspesifikke antennen...

Du kan også vurdere homeplug adapter. Hvis det er innenfor samme husstand (koblet på samme sikringsboks) så fungerer dette normalt greit og er et veldig godt alternativ til trådløst under vanskelige forhold. Høy hastighet relativt til de fleste trådløse muligheter er også en fordel med dem. Ulempen er at det koster et lite hakk mer.

Du kan også teste med å kalibrere singalfrekvensen i tilfelle dette kolliderer med andre nære nett. Dette kan evt. bedre hastigheten bare via soft-instillinger. Bruk inSSIDer (google it) for å se en enkel graf over hvilke kanaler som brukes av andre nære nett - og sett en kanal i ruteren din som ligger mest mulig isolert fra de andre for å få best mulig signal.

Uten å vite flere spesifikke detaljer er det ikke lett å si hvilken av disse tingene jeg nevnte som er beste løsningen for deg - men forhåpentlgivis gav dette deg noen idèer :) Spør om du trenger mer hjelp.

EDIT: anngående kontakter for antenner og slikt så finner du som regel alle overganger og slikt som trengs på ebay billig, så dette problemet kommer du deg som regel rundt. uten for mye trøbbel.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar og forslag.

Det jeg ønsker er å få det stabilt nok til å streame fra DB-en min, slik at man får TV der ute også. Når det gjelder generell internett-bruk så er det greit nok slik det er nå.

Hadde liggende en WRT54G etter at jeg oppgraderte til E4200. Det er greit at det blir så billig som mulig da nettet i utehuset ikke er noe prioritert (skjelden i bruk, men greit å ha når utehuset brukes).

Avstanden mellom routerene er vel ca 30m. Har en inne-vegg/lettvegg med spon, samt isolert ytter-vegg på huset og isolert ytter-vegg på utehuset, begge spon med bordkledning. E4200 er montert høyt på vegg og det samme er WRT54G, så det er "fri" sikt mellom disse.

Da jeg satte opp repeateren inn så testet jeg streaming over lokalnettet, og det gikk helt fint, mens det nå hakker det og stopper opp. Er derfor ganske sikker på at det er avstanden som stopper meg.

Nå har jo ikke E4200 mulighet for ekstern antenne, så det er snakk om å bytte på den gamle WRT-en.

Jeg har sjekket med inSSIDer, og jeg har et nabonett som ligger og hopper mellom flere frekvenser (6 og 6+2). Mitt nett er på kanal 6 og er uansett det klart kraftigste. Mener også å huske at kanalen må stå på auto inne på E4200 for å få "n"-nett.

Jeg er Cicsco25779 og Bryggehus (WRT54G). Jeg sitter nå inne, 2 meter fra E4200. Bør jeg prøve å bytte til kanal 1 eller noe?

post-9147-0-26977600-1328726022_thumb.jpg

post-9147-0-93520200-1328726036_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ingen poeng å overlappe mer enn du trenger nei - så test gjerne med kanal 1. Høres merkelig ut om du ikke får lov til å sette på 802.11n uten auto dog... du får sjekke.

2 lette trevegger bør ikke være noe problem på 30 meter med en retningsspesifikk antenne. Jeg ville nok tro at en retningsspesifikk antenne under slike forhold (selv om det bare var i den ène endren) ville hjulpet bra på. ALler best er det jo om du får montert antennen utenfor (eller i et vindu, da glass absorberer veldig lite radiostråling). Unngå dog lang antenneledning om du kan. Det du tjener i singal på bedre antenne tapes veldig raskt i lengden på antenneledningen. Selv 20-30cm ekstra vil utgjøre en betydelig forskjell, så hold denne så kort som du kan.

Husk også å sikte inn den retningsspesifikke antennen. Dette vil i stor grad avgjøre signalkvaliteten (dog hvor nøyaktig du må være er avhengig av hvor smal singal-konen er på antennen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Da får jeg se om jeg finner ei rimelig retningsbestemt antenne da og eventuellt bytte plugg.

Den gamle Linksysen har jo 2 antenner der den ene kan brukes som sender og den andre kan brukes som mottaker. Må studere litt og se om det er mulig å sette den ene antenna som "link" og den andre som sender/mottaker på det nye nettet. Mulig dette gjøres automatisk dersom jeg setter på ei retningsbestemt antenne på den ene og beholder den andre.

Det var forresten noen som drev og bygde seg retningsbestemte antenner her på forumet for noen år siden. Får lete opp den tråden igjen og studere om dette kan lages selv. En tanke: Vil en parabol montert bak den ene antenna og siktet inn mot E4200 gjøre noe forskjell? Tenkte på noe på størrelse med et dørslag?

Edit: Mener det var denne tråden: Min lenke Synd bildene er borte...

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Se på enten DX eller ebay for antenner. Det er mange vustombygde "bare-bones" versjoner der som er både veldig billig og veldig kraftige - alt fra store utendørs antenner til litt mer håndterbare innendørs-versjoner med stå-stativ. Prisen på dette er såpass lavt (under 200kr grensen) at det ikke er verdt å bygge selv vil jeg påstå. Ikke ved midnre du vil gjøre det bare for læringen sin del. Det krever en del presisjon og kunnskap å lage en god antenne.

Jeg ville ikke gått for noen alt for enorm antenne når om du skal skyte signalet gjennom en vegg. SLik jeg forstår det kan det faktisk bli for konsentrert og lage problemer med at signalet blir deflektert. Du vil uansett ikke ha behov for det på 30 meter.

Jeg ville annbefalt å sett på noe sånt som dette:

http://www.ebay.com/itm/Gain-14dbi-Directional-Panel-Antenna-WiFi-Router-/190554161883?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c5de9c2db

Stort mer fokusert/sterkere enn dette får du egentlig ikke fatt i uansett for innendørs bruk, og prisen er jo minimal - spesiellt i forhold til hva du måtte betalt for tilsvarende her hjemme. Litt spartansk utsende, men du kan få samme modell med et cover påmontert til et par dollar ekstra om du leter litt mer.

Alternativt så har du jo de gode gamle yagi antennene:

http://www.ebay.com/itm/16dBi-Directional-YAGI-Antenna-High-Gain-RP-SMA-NEW-/180814729160?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a1965cfc8

men disse er jo mer passende til utemontering. For innebruk er de jo veldig store og klumsete, og vanskelig å montere i forhold til den andre som tross alt enkelt kan stå på et bord eller skrus rett fast i en vegg uten videre trøbbel. Ikke verdt det i mine øyne av praktiske grunner når du skal montere det inne.

OBS OBS! Jeg har i disse linkene IKKE tatt hennsyn til hvilke kontakter du evt. trenger. Dette var bare for å vise hvilken type antenner du kan se etter. Du kan evt. bruke overganger om du trenger noe annet.

Aller best som sagt er å ha en retningsspesifikk i begge ender, men det hjelper godt på å ha en i bare den ene enden også, så om det er alt du kan gjøre så gjør det. Det er fint mulig å modde på en antenne på rutere som ikke direkte tillater antenner. Som regel er det så enkelt som at du åpner coveret og kobler på antennen rett på nettverkskortet. Normalt er disse bare festet med en såkallt "pigtail" som du bare trykker innpå så det involverer ikke noe lodding en gang. Relativt enkelt hardware-mod som fungerer på de fleste rutere. Gjorde dette selv på flere DD-WRT rutere som var av HW revisjoner som ikke støttet eksterne antenner.

rutere med 2 antenner skal vel i utgangspunktet kunne auto'e mellom de to avhengig av hvilken antenne som får best signal mot der meldingene skal gå, så jeg tror ikke det ville kreve så veldig spesielle settings - gitt at det er både dobbel sender og dobbel mottaker - men det er det som regel på rutere om de først har mer enn en enkel link. Dette er vel en av hovedgrunnene til at rutere har flere antenner (i tillegg til mulighet til dualband) at de får såkallt singal-diversification - at flere antenner dekker hverandres blind-spots og dermed gir en bedre total dekning. Den samme automatikken som styrer dette bør styre det til det du trenger. Eneste forskjellen er jo bare at du diversifiserer signalene de to antennene får mye mer enn de normalt får når de begge bruker omni antenner - men det er det jo ingen problem med.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...