Sitronsaft Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Hei forum Jeg er interessert i naturvitenskap, og avisene er jo fylt daglig med hvor stor mangel det er på ingeniører. Derfor tenker jeg at dette er en aktuell studieretning. Jeg bor i Bergen, men har skjønt at Bergen ikke er best på oljefag. Jeg tenker enten UiS(Universitetet i Stavanger) eller NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet) i Trondheim. I Trondheim fins en linje som heter Petroleumsfag (master), i Stavanger fins det en linje som heter Offshoreteknologi (master), i tillegg er det Petroleumsteknologi (både bachelor og master). Undervannsteknologi er på vei inn, og dette synes jeg er interessant. Deler av offshoreteknologilinjen på UiS berører visst dette. Jeg kunne tenkt meg å jobbe offshore etter endt utdanning også, så det høres jo greit ut. Er dog litt skeptisk til å kaste meg rett på master. Er det noen som har anbefalinger på noen av linjene? Eventuelt hvorfor Stavanger eller Trondheim er en bedre studentby? Studentmiljø er ekstremt viktig for meg, da jeg er en utadvendt fyr. Takker for alle innspill. Endret 8. februar 2012 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 ikke bli ingeniør hvis du vil offshore Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Her var det lite svar.... Lurer på noe av det samme. Undervannsteknologi, men da jobber du på land. Vil bare si at Stavanger er en shitty studentby, mye studenter fra Rogaland, og de drar hjem i helgene og har sine folk, lite imøtekommende. Men du har kanskje allerede flyttet og startet. Hva endte du opp med? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Kan hvert fall nevne at UIS har den fordelen at du har en bachelor etter 3 år. Det er dog karakterkrav for å forsette til master etter det 3 året. Hvor vidt Stavanger er en god studentby eller ikke kan jeg ikke svare på da jeg ikke har engasjert meg så mye i studentmiljøet (men er ikke fra Stavanger selv) - men det virker som om petroleumslinjen har et veldig bra studentmiljø. Hvor godt du blir inkludert er selvsagt opp til deg selv og hvor mye du engasjerer deg. Ellers syntes jeg at selve UIS er et flott universitet med et fantastisk campus. Universitetet er heller ikke for stort, så man kjenner igjen mennesker på tverrs av studier på de forskjellige fakultetene - slik at det blir litt personelig Lenke til kommentar
K R U E G E R Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Trondheim er jo kjent for å ha det beste studiemiljøet, i tillegg til et sterkt akademisk miljø. Kan ikke svare på om de tilbyr akkurat det du er ute etter, men det kan du jo lese om på NTNU sine sider. Du vil uansett ikke gå arbeidsledig om du tar en master på NTNU. UiS har den fordelen at det er nærme bransjen, og de er vel generelt gode på petroleum. Du har jo også som nevnt mulighet til å avslutte etter tre år med en bachelor. Tror ikke det spiller noen særlig rolle hvilket universitet du ender opp med m.h.t til jobb, jobbmarkedet er vel generelt godt for petroleumsingeniører. __________________________________________________________________________ EDIT: Så ikke datoen... Endret 11. januar 2013 av K R U E G E R Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 NTNU har i hvert fall hatt et overlegent rykte tidligere, mulig dette har begynt å endre seg, men problemet for min del er det at man låser seg til å måtte ta 5 år for å få en grad på NTNU. Personlig synes jeg det er veldig fint å ha en fluktrute etter 3 år, selv om jeg i utgangspunktet tenker master. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Noe nytt her? Jeg kommer nok selv til å satse på petroleumsteknologi på UIB om jeg bestemmer meg for å gå denne veien, da det er fint å ha en "fluktrute" og mulighet til å begynne å jobbe etter 3 år. Forhåpentligvis kan jeg begynne å jobbe offshore etter 3 år og ta mastergrad ved siden av over 4 år. Bare den muligheten alene synes jeg er gull verdt i min alder. Begynner man rett på NTNU, er man nødt til å gå 5 år. Og ved endt utdanning så tror jeg ikke offshore er førstevalget, da denne type kompetanse visst nok er mer ettertraktet på land og du overkvalifiserer deg til offshore arbeid etter det jeg har forstått. Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Noe nytt her? Jeg kommer nok selv til å satse på petroleumsteknologi på UIB om jeg bestemmer meg for å gå denne veien, da det er fint å ha en "fluktrute" og mulighet til å begynne å jobbe etter 3 år. Forhåpentligvis kan jeg begynne å jobbe offshore etter 3 år og ta mastergrad ved siden av over 4 år. Bare den muligheten alene synes jeg er gull verdt i min alder. Begynner man rett på NTNU, er man nødt til å gå 5 år. Og ved endt utdanning så tror jeg ikke offshore er førstevalget, da denne type kompetanse visst nok er mer ettertraktet på land og du overkvalifiserer deg til offshore arbeid etter det jeg har forstått. Personlig er jeg negativ til master fordi det utelukker litt transfer til andre universiteter etter bachelor/undergraduate/dunnolulz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå