Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser ut til at Sigma har lansert en ny DSLR, SD1 Merril og et par nye kompakter, DP1 Merrill og DP2 Merrill i en ny "Merrill" serie. Er den nye SD1 bare den gamle med ny pris eller er der andre oppgraderinger. Med 46MP sensoren i kompaktene burde de kanskje være interresante om prisen og de øvrige specsa er greie.

Den nye DP1 med SD1 sensor og 19mm f2,8 ser ikke så hakke gær'n ut i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel blant de minste aktørene i markedet.

Er vel først nå at Foveon brikken begynner å bli moden, er egentlig et interessant konsept og man trenger noen som tenker annerledes i kameraverden.

De største merkene for oftest mest omtale og det er derfor naturlig at flest folk ender opp med de, selv om de ikke alltid er best det som skal utføres.

Lenke til kommentar

Er Sigma en stor aktør i dSLR markedet? For min del virker det som de er litt på sidelinjen når det kommer til kamerahus.

Optikken er jo vel og bra, men husene deres har jeg ikke hørt så mye om.

Blandt de minste. Det som er interessant (for enkelte av oss, tydligvis ikke akam.no) er at de har en annen type sensor enn den som de fleste bruker. Den registerer lyset i tre lag i motsetning til et lag på en Bayern sensor. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Foveon_X3_sensor

Her kan du se en sammenligning mot f.eks E-P1

Bilder tatt med DP2

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Er vel blant de minste aktørene i markedet.

Er vel først nå at Foveon brikken begynner å bli moden, er egentlig et interessant konsept og man trenger noen som tenker annerledes i kameraverden.

De største merkene for oftest mest omtale og det er derfor naturlig at flest folk ender opp med de, selv om de ikke alltid er best det som skal utføres.

Nå har de store kameraprodusentene vært "reddet" av video funksjonalitet og høy ISO ytelse, men neste steg, hva blir det? De mindre har fokusert på speilløse kamera.

Hva skal nå til for å selge flere kamera? For speilløse er det en god del forbedringer som skal på plass, men for DSLR... Jeg håper at flere kommer med nye sensortyper med fullfarge registrering. De aller fleste kameraprodusentene har en patent på det.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Neste steg blir vel å prøve å øke DR og om det er forenlig med høy ISO eller om det vil kreve mer spesialiserte sensorer for spesifikke oppgaver. Kanskje noe ala systemet til Ricoh med M-adapter. Men så spørs det vel om ikke produsentene heller vil selge 3 kamera i stedet.

Lenke til kommentar

Neste steg blir vel å prøve å øke DR og om det er forenlig med høy ISO eller om det vil kreve mer spesialiserte sensorer for spesifikke oppgaver. Kanskje noe ala systemet til Ricoh med M-adapter. Men så spørs det vel om ikke produsentene heller vil selge 3 kamera i stedet.

DR? DR er mye bedre enn mange andre kameraer.

Lenke til kommentar

DR? DR er mye bedre enn mange andre kameraer.

Ble litt feil, tenkte mest på de andre produsentene med DR. Foevon sliter vel litt med "høy" ISO.

Virket så bra inni hodet mitt helt til jeg skrev det. ;)

Lenke til kommentar

Ble litt feil, tenkte mest på de andre produsentene med DR. Foevon sliter vel litt med "høy" ISO.

Virket så bra inni hodet mitt helt til jeg skrev det. ;)

Ja høy ISO er noe som har vært et problem, men nå trenger man ikke en Ferrari for å kjøre i 50 km/t. ;) Største problemet er at fargene faller fort med høy ISO. Om det er et fysisk problem gitt sensorens 3 lag eller om det er noe som man kan forbedre over tid, vet jeg ikke. Men mitt Nikon D40 er helt ræva på høy ISO. Min SD14 er bedre. Særlig om man konverterer til s/h som jeg foretrekker med høy iso bilder.

Nye kamera har mye bedre AF, ISO, men de har ikke mikrokontrastnyansen og fargetettheten til Foveon på lav ISO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...