Gå til innhold

Stoppet med utgått førerkort - konsekvenser?

fredrik1986

Anbefalte innlegg

Hei!

Ble i dag stoppet i førerkort/beltekontroll. Til min store overraskelse sa mannen fra Vegvesenet at førerkortet mitt var utgått. Tok førerkortet for ett år siden, men hadde da ikke mørkekjøring. Tok mørkekjøring før fristen var utgått, men glemte å fornye førerkortet. Slik jeg forstod det på mannen som stoppet meg var det bare å ta turen til en trafikkstasjon og få fornyet førerkortet. Han skulle skrive en rapport til Politiet om saken, og så fikk de bestemme hva de ville gjøre med det. Hva kan konsekvensene for dette være? Ser ikke på dette som et alvorlig lovbrudd, og er egentlig bare jævlig forbanna på meg selv fordi jeg ikke har oppdaget dette selv.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel strengt tatt bare kjørt uten dokumentasjon på lovlig førerrett, og da er vel det verste som kan skje at du får bot for å ikke ha hatt med deg førerkort (er vel noen hundrelapper). Du har førerrett, altså du har lov til å kjøre bil, så det er som du sier ikke noen stor sak.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk i dag en bot på 2000kr fra Politiet for overskridelse av Vegtrafikkloven 31 første ledd jf 24 første ledd første pkt, for å ha ført motorvogn uten å inneha gyldig førerkort for vedkommende gruppe av motorvogner.

Det jeg nå lurer på, kommer dette på rullebladet/får jeg prikk på førerkortet?

Lenke til kommentar

Nei, du får ikke prikk for dette. Å kjøre uten førerrett er ikke nevnt i prikkforskriften (og hvordan skal du få prikk på et førerkort du ikke har?)

Jeg regner med saken er avgjort ved forelegg (ikke forenklet forelegg, men forelegg). Det vil derfor komme på rullebladet ditt.

Sidan du har lov til å kjøyre bil, men ikkje kunne legge fram bevis for dette så vil du få ei bot på 500 kroner.

Ikke helt rett. Han har ikke gyldig førerrett, jfr. førerkortforskriften § 4-4, og han har derfor ikke bare kjørt uten førerkort, men også uten førerrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Der har du sjølvsagt heilt rett krikkert, eg var ganske sikker på at det var dokumentasjonen av fullført mørkekjøyring som var kravet, men eg ser no at § 4-4 seier at det er framleggelsen av dokumentert mørkekjøyring som er kravet for å ikkje miste førerretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...