Gå til innhold

Kamera med integrert GPS/Geo-tagging

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ute etter et kamera med innebygd GPS (jeg regner med det er det samme som geo-tagging). Jeg er ingen fotograf, men bruker kameraet flittig til å dokumentere/kartlegge truede arter og naturtyper. I denne sammenheng er både dokumentasjon og geo-referering et must, derfor hadde det vært supert å kunne slå to fluer i en smekk. Jeg bruker dog ikke kameraet kun til kartlegging, så det må også være egnet som "familiekamera". Jeg bruker som regel bare standardinnstillinger.

Jeg bruker i dag et vanlig Canon EOS 350, med standard objektiv som jeg er ganske godt fornøyd med bortsett fra at jeg kunne ønsket meg lavere nærgrense slik at jeg lettere kunne fotografert små insekter. Det begynner å få en del kinks, så jeg må ha et helt nytt kamera, ikke bare en GPS-enhet til å sette på kameraet.

Jeg vil i utgangspunktet gjerne ha speilrefleks, men om det er billigere og like bra med et kompaktkamera er jeg åpen for det, men det bør være et ganske raskt et. Jeg håper å kunne få et slikt kamera til rundt 3000 kroner. Er det mulig? Håper på lærerike svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok at et kompaktkamera kan være et alternativ, det er der det er best utvalg av kameraer med innebygget GPS. Nå er det strengt tatt ikke nødvendig å ha en GPS i kameraet hvis du er villig til å gjøre litt arbeid i ettertid.

Det er mange av oss som bruker en ekstern GPS enhet (f.eks. en smart-telefon) som logger kontinuerlig, og så bruker et dertil egnet program for å legge GPS informasjonen inn i bildene. Det har to fordeler - du kan se hele ruten du har gått (også de stedene du ikke har tatt bilder) og enheten bruker ikke av kameraets strøm. Ulempen er som nvnt et ekstra steg når du kommer hjem.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

De eneste speilreflekskameraene som har GPS innebygd er så vidt jeg vet Sony SLT A55, A65, og A77 (teknisk sett har de gjennomlysbart speil). Nikon har vel også en modul man kan montere på speilrefleks. Men ingen av disse pakkene kommer du i nærheten av med et budsjett på 3000. De to kompaktkameraene som er nevnt er begge svært gode valg med mye funksjonalitet inkludert.

Om du har en smarttelefon ville jeg kjøpt en GPS-app for et-par og tjue kroner i stedet for å velge kamera ut i fra om det har GPS eller ikke.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Jeg var også i fotobutikk i går og satt igjen med den samme konklusjonene Alpha-kameraene til Sony er de eneste speilreflekskameraene med integrert GPS, A55 koster rundt 5500,- kun for huset. GPS-modulen til Nikon-kameraer er en enda dyrere løsning. Canon S100 ble anbefalt, jeg prøvde det i butikken, det så veldig lovende ut. Det kostet ca 3500,- i butikk.

Hva en GPS-app til smarttelefon skulle bidratt med vet jeg ikke. Kameraet på slike telefoner er vel ikke mye å skryte av? Jeg har allerede en meget god håndholdt GPS (det er et must) som jeg bruker ved siden av kameraet, det er heller ikke særlig vanskelig å finne koordinater fra nettbaserte kart, men alt dette tar for lang tid. Softwaren som Tomsi42 nevner har jeg ikke hørt om. Vet du om program som kan koble info fra en Garmin-gps til bilder tatt med canon-kamera?

GPSen min har faktisk et integrert kamera, men det er omtrent på linje med de første mobilkameraene, altså ikke så mye til hjelp.

Lenke til kommentar

Poenget med mobilen, eller en dedikert GPS, er ikke å bruke den til å ta bilder, men å registrere hvor du har vært til hvilket tidspunkt. Deretter legger du bildene du har tatt(med tidsstempel) inn på en datamaskin sammen med sporloggen(fra mobil eller GPS) og deretter bruker du et program som sammenligner tidsstempel i bildene mot sporloggen, og henter da ut posisjon og lagrer dette i korrekt bilde.

Lenke til kommentar

Yes! Dette skal jeg prøve. Akkurat hva jeg lette etter.

Såvidt jeg skjønner bør du synce mobil og kameraklokke før du begynner. Har ellers et eksperiment på gang nå for å teste.

Edit: sorry jeg var visst inne i feil tråd. Gikk fort der gitt. Canon s100 har vi kjøpt inn på jobben. Det virker som et veldig bra kompaktkamera med geotagging. Om du vil ha det i speilrefleks så blir det fort en god del dyrere som de sier her. Det jeg tester nå er virkemåten for "manuell" geotagging vha mobiltelefon.

Det var denne tråden jeg trodde jeg var inne i (tips for manuell geotagging):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1400615

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Poenget med mobilen, eller en dedikert GPS, er ikke å bruke den til å ta bilder, men å registrere hvor du har vært til hvilket tidspunkt. Deretter legger du bildene du har tatt(med tidsstempel) inn på en datamaskin sammen med sporloggen(fra mobil eller GPS) og deretter bruker du et program som sammenligner tidsstempel i bildene mot sporloggen, og henter da ut posisjon og lagrer dette i korrekt bilde.

Neida. Som sagt har jeg en GPS som jeg bruker til artskartlegging, det er jo ikke alt jeg får tatt bilde av. Jeg bruker den også til veldig mange andre formål i felt.

Manuell tagging kan være verdt å prøve, men jeg tror fortsatt jeg kommer til å lengte etter et kamera med integrert GPS.

Er det noen som har tips til program for å synkronisere GPS-logg og bildeinfo?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg skjønner bør du synce mobil og kameraklokke før du begynner. Har ellers et eksperiment på gang nå for å teste.

Joda, men du setter ikke akkurat av en bombe heller. Om disse er off med ett minutt eller to spiller det for de fleste mindre rolle. Det er gjerne litt begrenset hvor mye man beveger seg rundt, spesielt om man tar halvseriøse bilder.

Syncingen er svært automatisert. Jeg trykker på én knapp for å laste opp koordinatene, deretter åpner jeg et geotaggerprogram, velger mappen med bilder, og starter geotaggingen. Jeg bruker https://www.geotagphotos.net/, men jeg tror andre løsninger har tilsvarende funksjonalitet.

Til lange fotturer vil batterikapasitet være et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...