Gå til innhold

Hjelp til kjøp av PC-skjerm


Ayagi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne er vell et godt alternativ?

 

er i prosessen av å kjøpe ny maskin selv, og da trenger jeg også en skjerm.

XL2410T er en av de heteste kandidatene foreløpig, da jeg også hovedsaklig skal

kun bruke maskinen til spilling. noe bildebehandling blir det nok også, men

legger mest vekt på spill og slikt.

 

de positive egenskapene er 120hz og rask responstid. ikke så ille input lag heller, regner jeg med? (ettersom denne er tiltenkt "hardcore gamere").

 

men ettersom denne skjermen benytter seg av nvidia 3d-teknologi, skal jeg da tolke det dit hen at jeg også må ha et nvidia skjermkort?

Endret av niqen
Lenke til kommentar

Det man bør være klar over hvis man har bruksområder forruten spilling er at det er enorm forskjell på de 2 hovedtypene med skjermer som er på markedet.

 

De vanligste skjermene er bygd over TN displayer. Dette er skjermer som ofte har gloss overflate, dårlige farger og elendig innsynsvinkel.

 

De mer raffinerte skjermene er bygd over IPS displayer. Det som kjennetegner disse er at de har ekstremt god fargegjenngivelse og innsynsvinkel. Driver man med redigeringsarbeid ala bilde eller videoredigering så er dette det beste valget. Disse skjermene har matt overflate så man ikke for gjennskinn og reflekser. Prisene på slike skjermer har sunket betydelig i det siste og koster ofte ikke mer enn en TN skjerm.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

mhm, man får ikke begge deler, det er et dilemma man må ta stilling til.

selv om man skal ha en spill-skjerm, så er det jo alltid en positiv ting med god fargegjengivelse, og lite gjenskinn. nå skal det nevnes at XL2410T ser ut til å ha en slags "semi-matt" overflate, med nokså lite gjenskinn. IPS skjermer har som regel noe lengre responstid, right?

Lenke til kommentar

Du finner dessverre ikke den perfekte skjermen. Du får ikke både lav ms, IPS/PLS og 120hz. Det blir enten lav ms og 120 hz, eller IPS/PLS. Sånn som jeg kan se så finnes det ikke 120hz baserte IPS skjermer.

 

Mulig det kommer, eller er umulig å lage(?)

 

 

Uten at jeg har satt meg helt inn i fordelen med OLED, så kan det være greit å ha i bakhodet at disse skal rulles ut mot slutten av året.

Lenke til kommentar

Det man bør være klar over hvis man har bruksområder forruten spilling er at det er enorm forskjell på de 2 hovedtypene med skjermer som er på markedet.

 

De vanligste skjermene er bygd over TN displayer. Dette er skjermer som ofte har gloss overflate, dårlige farger og elendig innsynsvinkel.

 

De mer raffinerte skjermene er bygd over IPS displayer. Det som kjennetegner disse er at de har ekstremt god fargegjenngivelse og innsynsvinkel. Driver man med redigeringsarbeid ala bilde eller videoredigering så er dette det beste valget. Disse skjermene har matt overflate så man ikke for gjennskinn og reflekser. Prisene på slike skjermer har sunket betydelig i det siste og koster ofte ikke mer enn en TN skjerm.

 

Har du eksempler på slike 24" IPS-skjermer?

Jeg er på jakt etter en ny skjerm som skal brukes til bilderedigering.

Lenke til kommentar

Denne er vell et godt alternativ?

men ettersom denne skjermen benytter seg av nvidia 3d-teknologi, skal jeg da tolke det dit hen at jeg også må ha et nvidia skjermkort?

Den vil fungere på et AMD kort i 2D.

Men dersom du ønsker å kjøpe til et Nvidia Vision sett for å bruke den til 3D, må man ha et Nvidia skjermkort.

 

Til 3D er nok XL2420T en del bedre, men koster også mer.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

De mest populære er Dells U serie. U2410 og U2711 kommer vel ferdig kalibrerte, men det finnes også gode skjermer fra andre produsenter. Jeg har 23" utgaven av U serien og det er den desidert beste skjermen jeg har hatt. Primærbruken min er bilderedigering men den takler spill minst like bra.

 

 

DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK Fabrikkskalibrert IPS-skjerm med 110% color gamut!, pris 3499kr.

Lenke til kommentar

er det merkbar input lag på de fleste IPS skjermer? liker å ha god respons når jeg spiller. etterslep og treg reaksjonstid er ikke helt min greie. kjipt at man ikke får alt i samme pakke :)

U2312HM er kanskje 4-5 ms tregere, det er nok til at du kan merke det om du setter begge skjermene ved siden av hverandre, men ikke nok til å merke uten å sammenligne det.

 

U2711 er derimot helt forferdelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...