r2d290 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Som et ledd i bacheloroppgaven skal jeg ta ibruk en sensor som går på 24V DC +/- 25%. Strømforbruket på sensoren er mindre enn 125mA. Vi har 12V DC tilgjengelig som da skal brukes til motorer etc. i modulen vår. Er det noen som vet hvordan jeg kan lage en krets som utnytter 12V til å få 24V?. Har sett litt rundt og funnet noen forslag, men var ikke alt der jeg forsto. Noen som vet om en grei forklaring på hvordan å gå frem? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Er vel lurest å bruke en DC-DC converter? http://no.farnell.com/xp-power/jah0212s24/dc-dc-converter-2w-one-24v-o-p/dp/1859074 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Output current på 83mA blir litt lite. Men ja, er mulig vi bør gå for noe ferdigbygget ja. Takker for svar =) Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Om du heller vil gå for enkle regulatorkretser som du bygger ut med spoler og kondensatorer selv er National sin WEBENCH® Designer å anbefale. Gå inn på http://www.national.com/ Se til høyre, velg Power fanen, legg inn inngangsspenning (min og max 11 og 13) og ønsket utgangsspenning og utgangsstrøm. Du får da opp aktuelle kretser med fullstendig kretsskjema. Du kan velge å optimalisere for effekt, eller størrelse. Siden dette er noe dere skal lage selv er det smart å ikke gå for de absolutt minste komponentene, da de vil være vanskelige å håndtere. Edit: Høyre og venstre er to forskjellige ting Endret 8. februar 2012 av Thorsen Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Hehe, morsom side Skal titte litt på det der. Tusen takk! Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Output current på 83mA blir litt lite. Men ja, er mulig vi bør gå for noe ferdigbygget ja. Takker for svar =) Denne gir 410 mA. Alltid morsomt å bygge selv, men greit å kunne ta noen snarveier når innlevering nærmer seg... Endret 8. februar 2012 av firefox Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Ja, dere har jo igrunn rett i det. Tror kanskje jeg går for en sånn ferdigbygget en, jeg. Takk skal dere ha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå