Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på 100%, når en jobber Søndager?

SAS1984

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Du har krav på 40%. De fleste gir mer. Følger du for eksempel en tariff (som jeg er rimelig sikker på at du gjør) finner du satsene der.

Kilde på dette? Står ingen ting om dette i loven.

Det står faktisk ingen ting om "lønn", utenom at det ikke er tillatt, men dog, likevel tillatt, noe som er åpent for tolkning.

Utifra slik jeg ser det, så grenser da "Søndager" veldig nærmt opptil en definisjon av "helligdag".

Det blir spesifisert i overenskomster og tariffavtaler mellom fagbevegelsen og arbeidsgiveren. Sjekk med de andre ansatte hva som gjelder der du jobber!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på 40%. De fleste gir mer. Følger du for eksempel en tariff (som jeg er rimelig sikker på at du gjør) finner du satsene der.

Kilde på dette? Står ingen ting om dette i loven.

Det står faktisk ingen ting om "lønn", utenom at det ikke er tillatt, men dog, likevel tillatt, noe som er åpent for tolkning.

Utifra slik jeg ser det, så grenser da "Søndager" veldig nærmt opptil en definisjon av "helligdag".

Beklager. Arbeidsmiljøloven regulerer ikke lønn på søndager, med mindre dette regnes som overtid. Da har en rett på minst 40%.

Lenke til kommentar

Guess what, folkens! Det er avtalefrihet i dette flotte landet! Vet du hva det betyr? Det betyr at du kan jobbe gratis, om du så vil! Men det betyr også at du kan la være å jobbe.

I praksis betyr det at arbeidstaker og arbeidsgiver forhandler seg fram til en lønn. Eller enda vanligere (spesielt i lavtlønnsyrker), de overlater det til fagorganisasjonene. Det eneste arbeidsmiljøloven sier om lønn, er at du ved overtidsarbeid (i lovens forstand, altså ut over 9 timer/dag eller 40 timer/uke) har krav på 40%. Intet mer. Dette kan man ikke avtale seg bort fra til arbeidstakers disfavør, men man kan avtale en bedre ordning.

Kveldstillegg, helgetillegg og andre tillegg er ikke lovbestemt. Punktum. Du har inngått en avtale, og du gjør lurt i å finne ut i hva den består av for din del. Dette kan ikke forumet gjøre for deg, det må du gjøre selv.

Hva gjelder søndagsarbeid, så er det kun arbeid som er nødvendig for bedriften som er lov på søndager. Men en søndagsåpen butikk har åpenbart behov for at folk skal jobbe på søndager, så jeg ser ikke helt problemet her.

Sist men ikke minst, pauser. Det er tidligere sitert § 10-9 annet ledd, som regulerer pauser ved overtidsarbeid. Det er ikke relevant her. Det som er relevant er første ledd, som sier at dersom du ikke kan forlate arbeidsplassen under pausen, så skal du ha lønn. Dersom du må løpe til kassa og lignende under pausen (er tilgjengelig for arbeidsgiver), så skal du ha lønn for pausen. Så her er det bare å sende krav/skrive timer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva gjelder søndagsarbeid, så er det kun arbeid som er nødvendig for bedriften som er lov på søndager. Men en søndagsåpen butikk har åpenbart behov for at folk skal jobbe på søndager, så jeg ser ikke helt problemet her.

Akkurat som med alle andre dager. Det er jo ingen som jobber en dag hvis ikke det er nødvendig for bedriften?

Meningsløs lov, derfor jeg misliker juss så sterkt!

Lenke til kommentar

Da foreslår jeg at du holder deg unna juss-forumet, rett og slett.

Hva gjelder søndagsarbeid: Dersom man vil unngå at bedrifter skal være åpne på søndager, så er den enkleste måten å få til det på å lage en lovbestemmelse som sier at bedrifter ikke kan være åpne på søndager. Men det er selvfølgelig ikke ønskelig, skal landet liksom stoppe opp på søndager? Hvis man så erkjenner at det må være lov å ha åpent på søndager, kan man da ha en bestemmelse som sier at det ikke er lov til å jobbe på søndager, punktum? Åpenbart ikke, da ville man i praksis (men via en unødvendig omvei) forby bedrifter å drive på søndager. Det man dermed gjør, er at man sier at i utgangspunktet skal ikke folk jobbe på søndager, men man gir en (ganske vid) unntaksbestemmelse for de tilfeller hvor det er nødvendig for bedriften. På den måten unngår man at de som har arbeidsoppgaver som fint kan gjøres innenfor den ordinære arbeidstiden, ikke tvinges til å komme på et møte på søndags ettermiddag eller natt til onsdag fordi den sære sjefen deres foretrekker det på den måten, eller for å irritere dem. Det er en begrensning i arbeidsgivers styringsrett (altså, at arbeidsgiver bestemmer hvordan ting skal fungere), som i et kapitalistisk samfunn tross alt er nødt til å være hovedregelen.

Mener du man heller burde sagt "alt søndagsarbeid er forbudt"? Da ville du ikke fått mye svar på 112 om du ringte i helgen. Eller skal man gjøre unntak for tvingende nødvendige samfunnsfunksjoner? Hva da hvis det skjer en større lekkasje i en bygning på et ugunstig tidspunkt, må man la vannet renne og vente til dagen etter med å forebygge skader?

Eller skal man kanskje la arbeidslivet være uregulert, og ha 100% tiltro til markedet?

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller skal man kanskje la arbeidslivet være uregulert, og ha 100% tiltro til markedet?

Man kan ta bort den setningen. Man trenger ikke forby søndagsarbeid. De som har god utdanning eller jobber offentlig får det uansett som de vil. De som ikke har utdanning eller jobber i lavtlønnsyrker må uansett jobbe når de får beskjed om, enten det er natt til onsdag eller søndag.

Det er en lov som ikke gir noen effekt, samtidig som den motsier seg selv. Når matbutikken skal ha åpent på søndag så sier det seg selv hvor nødvendig søndagsarbeid er blitt.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Da får du i tilfelle ta forbehold i arbeidskontrakten din, slik at du ikke skal jobbe søndager. Om arbeidsgiver godtar det, er en annen ting.

Ellers har Herr Brun helt rett i det han sier. Hva andre måtte mene om "godheten" av loven er jo irrelevant, med mindre det er det TS ønsker å diskutere.

Lenke til kommentar

Vel, godheten i en lov kan godt være en interessant diskusjon, men her mener jeg Griffar er såpass på bærtur at det nok ikke vil være særlig fruktbart. Det er åpenbart at bestemmelsen har en funksjon, men det fordrer en viss forståelse av hvordan retten fungerer. Når man (som mange på forumet her gjør) sidestiller en situasjon hvor det finnes en hovedregel med unntak, og en situasjon hvor det ikke er noen slik regel, så har man misforstått noe helt fundamentalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge arbeidet i en uke eller gjennomsnittlig i en turnius/arbeidsplan (i følge mitt arbeid)ikke overstiger det som er avtalt så er det ikke overtid. Forskyves arbeidet eller man jobber utenom vaktplanen så er det overtid. Men faller arbeidet ditt på en lørdag og søndag så finnes det i overenkomsten ett tillegg som i mitt tilfelle kalles lørdags, søndags tillegg. Som i mitt tilfelle som kommunalt ansatt ligger rundt 50 kroner timen. har i tillegg også ett kveldstillegg etter klokken 1700. Vaktplaner skal gis med misnt 2 ukers varsel.

Jobber som kinomaskinist i kommunal regi og siden jeg jobber så og så mange søndager i måneden så er min arbeidstid 35,5 (og ikke 37,5) timer gjennomsnittlig pr uke pga av ubekvem arbeidstid.

Helligdagstillegg (i min jobb) menes de dagene som er røde utenom vanlige søndager slik som 17.mai. 1 og andre juledag, pinse osv. Men i slike helger som påske, pinseaften lillejulaften som ikke er rød så regnes vanlig arbeidsdag til klokken 12 og helligdagstillegg etter dette.

Dette er det som jeg har i overenkomsten hos kommunen og kan finnes en del varianter av denne.

Edit:

Vi kan heller ikke forlate jobben og matpausen regnes inn i arbeidstiden og får betalt for denne. Er også en del ting som vi får dersom man jobber overtid så har vi krav på middag fra jobben dersom arbeidstiden overstiger 10 timer på en dag.

Er organisert så alt av diskusjoner om arbeidstid, vaktplaner og slikt lar jeg fagforeningen ta.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...