Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på 100%, når en jobber Søndager?

SAS1984

Anbefalte innlegg

Har akkurat skaffet meg en deltids-stilling ved en Bunnpris butikk. Var alltid rimelig sikker på at Søndager fremstod som "helligdag", pr. Definisjon, og kvalifiserte til 100% i tillegg (Overtid). Nå fikk jeg vite av sjefen at på Søndagsvakter, fikk en bare "UB" tillegg på 84kr, noe som tilsvarer ca. 65% ekstra i lønn.

Så av ren nysgjerrighet, så lurte jeg på om Søndags arbeid i butikk, faktisk kvalifiserer til 100%, og pr. Definisjon betegnes som helligdag, i henhold til jussen. Eller om det faktisk er riktig at ansatte ikke har krav på mer enn hva en tilsvarende får i UB tillegg for en Lørdags ettermiddag.

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100% overtidsbetaling inntreffer etter at uka har passert 40 arbeidstimer og etter at du har jobba 5,5 timer utover vanlig arbeidsdag...

Slik var det ikke for meg. 100% overtid inntraff etter at man hadde jobbet over ca 155 timer per måned. Å jobbe 5,5 timer utover vanlig arbeidsdag (7,5 timer) vil si etter 13 timer. Det er ganske ekstremt!

Lenke til kommentar

Det er bare etter aml. Om man har andre avtaler med bedriften man jobber som er i favør av arbeidstaker vil jo det være fordelaktig.

Selv er jeg så heldig at jeg kan velge hvor mye overtid jeg jobber og jeg får 100% umiddelbart på lørdager og søndager.

50% utover vanlig arbeidstid hvis jeg ikke blir beordra på jobb, men det har ikke skjedd på ett år...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis det er noen ved bedriften som er organiserte, så kan man vel sjekke hva overenskomsten sier om avlønning og arbeidstid.

Lenke til kommentar

lovene får du søke frem (hvis du gidder) selv, men jeg tror neppe du har krav på 100% når du har en deltidsstilling, altså at en del av stillingsbeskrivelsen er å jobbe på søndager, da er "100% ferdig inkludert i lønningen"

Tja. Den definisjonen jeg finner, for Søndags arbeid, i henhold til Norsk lov, er som følger:

"§ 10-10. Søndagsarbeid

(1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid.

(2) Arbeid på søn- og helgedager er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. "

Lenke til kommentar

Det som gjør at jeg undrer, er generelt det faktum, at vi ei heller får betalt lunsj, selv om vi bare er 2 personer, og må være tilgjengelig under hele lunsjen, får å kunne assistere kassen, om det trengs.

Og her er Arbeidsmiljøloven rimelig klar:

§ 10-9. Pauser

"(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves"

Tok dette opp med en annen ansatt, som sa at vedkommende visste om dette, men den generelle "tankegangen" i butikken hos ledelsen var, at enten fikk man akseptere at en IKKE fikk de "goder/lønn" en har krav på, i henhold til arbeidsmiljøloven, eller så mister en jobben.

Så derfor er jeg interessert i å få en klarhet i det med "Søndags" lønn, i tillegg, som ikke er speseilt klart definert i loven.

Om det skulle vise seg at det evt. Var noe en hadde krav på, så kunne det blitt aktuelt å organisert seg gjennom en fagforening.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

(2) Arbeid på søn- og helgedager er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. "

Typisk eksempel på hva som er så ekkelt med juss:

Det er ikke tillatt, men det er tillatt.

Med "arbeidets art" menes vel funksjoner som ivaretar viktige sikkerhets og omsorgsbehover vel ...?

Tviler på at kolonialhandelen kommer inn under slike ordninger.

Lenke til kommentar

Med "arbeidets art" menes vel funksjoner som ivaretar viktige sikkerhets og omsorgsbehover vel ...?

Jo det gjør den. Denne tråden handler om bunnpris.

Aldri har jeg hatt en jobb som ikke kunne gjøres på søndager. Så lenge man ikke har noen skikkelig utdanning så har du heller ikke særlig gode arbeidsforhold. Ikke bare lønn, men slik som søndagsarbeid, helgearbeid, overtid, nattarbeid, kontrakt og lignende. Det fungerer svært dårlig hvis ikke man har utdanning, det har jeg selv erfart.

Hvis man har utdanning og skikkelig jobb så får man det plutselig mye bedre. Må du jobbe mer enn 40 timer i uka? Klart du skal få overtid! Må du jobbe søndag? Vi slenger på 100% ekstra.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jo det gjør den. Denne tråden handler om bunnpris.

Mener du å påstå at kolonialhandelen kan sammenlignes med eks. forsvaret, politi, brannvesen, sykehus osv.?

Lenke til kommentar

Mener du å påstå at kolonialhandelen kan sammenlignes med eks. forsvaret, politi, brannvesen, sykehus osv.?

Nei jeg mener at juss er ekkelt. Typisk når det står slikt bullshit som "det er ikke tillatt, men det er tillatt".

I praksis så betyr det at en hel rekke lavtlønnede og "uviktige" jobber blir utført på søndager.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei jeg mener at juss er ekkelt. Typisk når det står slikt bullshit som "det er ikke tillatt, men det er tillatt".

I praksis så betyr det at en hel rekke lavtlønnede og "uviktige" jobber blir utført på søndager.

Vel lover er greie å ha i de fleste situasjoner, men kanskje ikke når de går på tvers av ens egen livssituasjon.

Så kan man jo slenge på alt livsviktig arbeid som også utføres i helgen men der ingen klager fordi betalingen ble foretatt under bordet ...

Lenke til kommentar

Vel, denne loven er jo kun til frustrasjon. Det er en ubrukelig lov. Den sier jo "det er ikke tillatt, men det er tillatt". Og resultatet idag kan man spør ungdom idag hvilke dager de jobber på. De som jobber søndager trenger pengene uansett, så de klager jo ikke.

Dette er heldigvis ikke noe problem for meg da min livssituasjon ikke inkludere søndagsarbeid. Men jeg blir jo oppgitt over et lovverk som motsier seg selv i samme linje.

Lenke til kommentar

Du har krav på 40%. De fleste gir mer. Følger du for eksempel en tariff (som jeg er rimelig sikker på at du gjør) finner du satsene der.

Kilde på dette? Står ingen ting om dette i loven.

Det står faktisk ingen ting om "lønn", utenom at det ikke er tillatt, men dog, likevel tillatt, noe som er åpent for tolkning.

Utifra slik jeg ser det, så grenser da "Søndager" veldig nærmt opptil en definisjon av "helligdag".

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...