Gå til innhold

Asus presenterer ny IPS-skjerm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synest det er trist hvor stille skjermmarkedet har stått teknologimessig de siste årene. De beste IPS-skjermen er stort sett like gode som de som fantest for fem år siden, men noe billigere og noe lavere effektforbruk. Men de billige IPS-skjermene som har kommet på markedet er noe under disse (altså under f.eks. Eizo) i kvalitet, fremdeles bra sammenlignet med mange TN-panel fra f.eks. BenQ, men mangler kanskje det lille ekstra for grafikere. Til hjemmebruk er de dog ypperlige bortsett fra selve etterslepet. (Jeg har sett IPS-skjermer fra HP og Dell som lyver om 10-bits presisjon, som har betydning for meg)

Men jeg ønsker altså bedre bildekvalitet med farger på nivå med profesjonelle plasma kombinert med høy oppløsning og god responstid, egenskapene til en god gammel trinitron med andre ord, samtidig som den er skarp og fin. Jeg håper at noe fornuftig har kommet innen jeg vil vurdere ny arbeidsrigg til høsten, dessverre har Eizo droppet sin 30", men denne i 27"-format hadde vært en god kandidat.

Lenke til kommentar

Det va vell å ta i? tipper den havner på øvre sjiktet av 3k, eventuelt rett over 4k.

Det ville jo vært utrolig billig?

Da er det vel bare å håpe på at inputlag er akseptabelt, kalibreringsmuligheter er gode og at pikselresponsen ikke er like ille som på U2711.

Tja, synes ikke det. Dell sin U2412 er priset til 2099,- på dustin og netshop har den jevnlig på tilbud til 1990,- Den er 24" IPS 16:10.

Asusen har 3" større skjerm og litt høyere oppløsning. Synes ikke noe av de andre spesifikasjonene kan rettferdiggjøre over 2k høyere pris.

De benytter seg ikke av den nye teknologien/panelet som Samsung kommer med PLS

Lenke til kommentar

Tja, synes ikke det. Dell sin U2412 er priset til 2099,- på dustin og netshop har den jevnlig på tilbud til 1990,- Den er 24" IPS 16:10.

Asusen har 3" større skjerm og litt høyere oppløsning. Synes ikke noe av de andre spesifikasjonene kan rettferdiggjøre over 2k høyere pris.

De benytter seg ikke av den nye teknologien/panelet som Samsung kommer med PLS

Kostnadsmessig er U2412M langt billigere å lage enn U2711.

E-IPS <<< S-IPS

1920x1200 <<< 2560x1440

6-bit <<< 8-bit

fargenøyaktighet og jevnhet på U2711 er bedre enn U2412M

Større overflate å belyse betyr også at man må lage mer komplisert bakgrunnsbelysning.

At U2711 er priset rett over 5000 kr er strengt tatt et røverkjøp i forhold til U2412M, en riktigere pris i forhold til hva du får og hvor mye mer komplisert den har vært å utvikle og lage er 8000 kr eller mer.

Lenke til kommentar

Supplerte med en Asus ProArt PA246Q på jobb for noen uker siden.

Fra før har jeg en Eizo S2431W som er 4-5 år nå. Bildekvaliteten er klart bedre på Eizo skjermen likevel.

Liker best at skjermene er i 16:10 format, men det begynner å bli overvekt av det tullete 16:9 formatet.

Kunne egentlig tenkt meg en 20" i "vanlig" 4:3 format. Den hadde passet glimrende ved siden av en 24" med 1920x1200 oppløsning. Slikt finner man vel ikke nå for tiden?

Lenke til kommentar

Supplerte med en Asus ProArt PA246Q på jobb for noen uker siden.

Fra før har jeg en Eizo S2431W som er 4-5 år nå. Bildekvaliteten er klart bedre på Eizo skjermen likevel.

Liker best at skjermene er i 16:10 format, men det begynner å bli overvekt av det tullete 16:9 formatet.

Kunne egentlig tenkt meg en 20" i "vanlig" 4:3 format. Den hadde passet glimrende ved siden av en 24" med 1920x1200 oppløsning. Slikt finner man vel ikke nå for tiden?

Man får visstnok utnyttet mer av råmaterialene ved å lage 16:9-monitorer kontra 16:10 Derfor er 16:10 på vei ut.

Helt enig i at 4:3-skjermer med 1600x1200 hadde vært fint, ikke bare som arbeidsskjermer, eyefinity med 4800x1200 ville vært utmerket!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...