Gå til innhold

[Løst] flerkanalsminne kontra enkeltkanalsminne

vitty

Anbefalte innlegg

Hei

Har lett etter diverse tester og lignende, og det eneste jeg kan finne er utdatert.

Spm. 1

Hvor stor er egentlig forskjellen mellom enkeltkanalsminne, og dobbeltkanalsminne?

spm. 2

Kan det forsvares å dytte inn 12 gb på et z68 SB hk?

Enkelt og greit en kompis, som valgte å finne egne pcdeler og endte opp med et trekanals sett. Han bruker alle brikkene, noe som da så vidt jeg vet tilsier at brikkene kjører på en kanal. Jeg har sagt at han bør ta ut en brikke og klare seg med 8 gb da han vil få bedre ytelse, men jeg har ikke klart å finne noen konkrete bevis.

Vil han få bedre ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

1)

Minnet leses bortimot dobbelt så fort.

2)

Spørs jo på hva du skal drive med.

Det er stort sett hvilke sockets brikkene sitter i som avgjør om du kjører med flere kanaler eller ikke (se manual til hovedkort). Benytter du alle sockets kjører du med det antall kanaler chipsettet tillater.

Edit;

Antall kanaler har altså ikke med minnebrukkene i seg selv å gjøre, men hvilke minnesokcet's på hovedkortet de plasseres i.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Altså de fleste hovedkort klarer dualchannel. Har man da 3 rambrikker her får man singlechannel.

Sokkel 1366 klarer trichannel.

Og sokkel 2011 klarer 4 channel.

I teorien burde man få dobbel hastighet med dualchannel, men hovedkortet setter muligens en begrensing her.

I spill/videoredigering merker man lite av det når harddisken/SSD blir flaskehalsen.

Så er mest til testing ytelsen går opp og overklokking, men alikevell får man neppe brukt hele båndbredden uansett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei

Har lett etter diverse tester og lignende, og det eneste jeg kan finne er utdatert.

Spm. 1

Hvor stor er egentlig forskjellen mellom enkeltkanalsminne, og dobbeltkanalsminne?

spm. 2

Kan det forsvares å dytte inn 12 gb på et z68 SB hk?

Enkelt og greit en kompis, som valgte å finne egne pcdeler og endte opp med et trekanals sett. Han bruker alle brikkene, noe som da så vidt jeg vet tilsier at brikkene kjører på en kanal. Jeg har sagt at han bør ta ut en brikke og klare seg med 8 gb da han vil få bedre ytelse, men jeg har ikke klart å finne noen konkrete bevis.

Vil han få bedre ytelse?

1. Du dobler hastigheten på minnet som den andre karen her allerede har svart.

2. Nei ingen vits i å gjøre dette. Enten skaff en brikke til slik at det er 4 brikker totalt eller kun bruk 2 brikker da disse jobber parvis. I tilfelle det anskaffes 1 brikke til bør man sjekke om hovedkortet støtter 4 brikker av dette fabrikatet og med den hastigheten minnet er spesifisert for.(hvilket vil være naturlig å anta siden det er snakk om å bruke ett tre kanals sett på ett hovedkort beregnet for dobbel kanal sett.)

3:ish Bedre ytelse ? Bedre ytelse enn hva ? Hvis du mener om han vil få bedre ytelse på pcen ved å putte i 3 minne brikker i stedet for 2? Det eneste han oppnår med det er at han vil ha litt mer minne til rådighet.

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar
Vil han få bedre ytelse?

Enkelt forklart er "veien til/fra minnet" 64bits bredde i Single Channel og 128bits i Dual Channel.

Se på det som fire felts motorvei kontra to felts.

Transport kapasiteten i begge retninger øker.

Edit: Med triple channel config i socket 1366 har man 192bit buss bredde (64+64+64).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...