Gå til innhold

Feilsøking av nettverk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Fant ingen tråder om dette, muligt jeg har oversett det, men spør alikevel i en ny post.

 

Er det noen standardoppskrifter på feilsøking av trådløst nett? Bor i ett bygg, der 8 leiligheter deler 1 linje fra nextgentel. Jeg har en dlink dir-635 ståendes på loftet, som fungerer stort sett. Opplever desverre signalet som ustabilt, og faller ut med jevne mellomrom. Dette løser seg selv innen 1 min, men det er fortsatt ikke en brukbar løsning for min del.

 

Lurer litt på om dlinken min er koblet feil, eller om jeg har brukt feil kabel(hvis det er muligt). Er det forskjeller på nettverkskabler?

 

 

Ble voldsomt rotete det her, men håper det var litt forståeligt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det er koblet på følgende måte: modem (nextgentel) og med kabel inn i WAN inngang på dir-635?

 

Opplever du ustabiliteter ville jeg først ha ringt nextgentel og fortalt dem at du sliter med ustabilt nett og be dem feilsøke linja de. Da får du enten rettet en feil evt et nytt modem. Hvis nextgentel mener at det ikke er noe feil med verken linje eller modem, så ligger muligens feilen på d-link router din. Det første jeg ville forsøkt da var å oppgradere firmware på denne.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

ngt vil som alle andre isper starte med å spørre om støpselet er koblet til, om sikring er gått, om du har vært på nett før osv. Så vil de kreve at du kobler pc rett inn i modem selv om det betyr bæring av pcer på loft og masse styr. Etterhvert vil du få hjelp med hva du egentlig trenger hjelp til. Går stort sett på å starte med å pinge, sjekke oppsett i router, osv.

Lenke til kommentar

Sjekk først om modemet virker. Dette kan du enten gjøre visuelt eller få supporten til ISP å gjøre (som regel etter mye on og men som andre her beskriver).

 

Som regel har disse modemene et eller flere ledlys som indikerer status.

 

Neste steg vil for meg vært å sjekka routeren. (Routerene her hjemme har en tendens til å ta skade av tordenvær.)

Lenke til kommentar

Det er mulige problemer med routermodem og DIR-635. Ingen av disse er bygd for veldig mange samtlige forbindelser.

De tåler fint at 8 personer bruker linjen til vanlig surfing, men vil trolig knele om flere bruker bittorrent e.l.

 

Jeg ville satset på å sette routermodemet i bridge. http://ngtforum.net Dette vil gjøre forbindelsen fra modem til internett mye mer stabil. Deretter ville jeg byttet ut DIR-635 med en nyere router som tåler masse trafikk.

 

Asus RT-N66U er en ny router som skal tåle alt dine 8 brukere klarer å produsere av nettverkstrafikk.

Den har QoS, som betyr at man kan prioritere enkelte typer trafikk over andre.

Dvs at f.eks websurfing kan få høy prioritet over andre ting.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takk for bra og utfyllende svar. jeg har nå koblet litt om, og innvestert i en ny router. en netgear wndr 4000. funker fett så langt. eneste som gjennstår nå er å få fikset nat`en på xboxen. Har gjort det som kan gjøres i følge portforward.com, uten at det hjelper. Noen som har greie på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...