Gå til innhold

Gammel storhet får nytt liv


Anbefalte innlegg

Kjenner jeg Olympus Norge rett, så holder den prisen seg lenge.

Ja, når det gjelder prisen på¨deres toppmodeller, så har nok en mistanke om det jeg og, bare se på E-5.

 

Det er jo et godt poeng; det begynner å bli en del rimelige Fuji X100 på markedet også. Selv om jeg synes at X100 fortsatt er veldig interessant. Det er nok mange som ser bildene og leser all hypen, og tenker at "dette må jeg ha". Så oppdager de at det ikke var det allikevel...

 

Jeg er dog rimelig sikker på at eks ikke selger etter to måneder :)

Det du har nok rett der, skal en skuffelse av ganske episke proporsjoner til for at jeg selger etter to måneder. Jeg har jo enda ikke klart å somle meg til å selge E-520 + kit, Sigma 10-20 og 14-54I... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du har solgt andre ting? Eller er signaturen litt for gammel nå?

Formelt er ikke E-30, + div mitt (se i profilen min). Det er riktignok jeg som har det på mer eller mindre permanent lån, siden min bror ikke bruker det (han bruker det kanskje i høyden en gang i året) derfor er det mer nyttig at jeg bruker det i stedet for at det støver ned på hylla. Men ja, jeg må oppdatere med mFT-utstyret mitt... :)

Lenke til kommentar

hmm den prisen regner jeg med faller fort. 9k er for mye...

Kjenner jeg Olympus Norge rett, så holder den prisen seg lenge.

 

Det blir vel like lenge som det tar Olympus å komme med E-P4 eller E-M6. Dvs ca 6 mnd. Det Olympus har solgt mFT på er at de gar dumpet ut billige versjoner.

 

E-P1 lå vel på ca 8k da det kom. Jeg kjøpte for 3.5k 1.5 år etterpå om jeg husker rett.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Prisen i Norge skal nå være klar: kr 9000 for hus, kr 11000 for kit med 12-50. Har en følelse om at det går 11000 kr ut av konto i starten av april... :ph34r:

 

Var ikke så ille pris som jeg trodde, beregnet ut ifra det amazon.com tar for det. Så da er det plutselig ikke sparsomt å kjøpe det fra junaiten likevel. Huset pluss MMF-3 adapteren blir mest sannsynligvis kjøpt dersom jeg ikke klarer å styre "utstyrsgalskapen" senere.

Lenke til kommentar

Har nå veldig lyst på dette kameraet, men om jeg bare skal ha ETT allround objektiv til dette (passe lyssterkt) (samme om det er zoom eller fast), hva skal jeg velge?

Et objektiv? Passe lysterkt vil si f/2.8 eller bedre i mine øyne. Så da må det bli fastoptikk foreløpig. Panasonic 20mm f/1,7 eller 25mm f/1.4. Alternativt et av de manuelle Voigtländer f/0,95 objektivene.

 

Panasonic kommer med en 12-35mm f/2.8. Den har jeg stor tro på.

Lenke til kommentar

Har nå veldig lyst på dette kameraet, men om jeg bare skal ha ETT allround objektiv til dette (passe lyssterkt) (samme om det er zoom eller fast), hva skal jeg velge?

Et objektiv? Passe lysterkt vil si f/2.8 eller bedre i mine øyne. Så da må det bli fastoptikk foreløpig. Panasonic 20mm f/1,7 eller 25mm f/1.4. Alternativt et av de manuelle Voigtländer f/0,95 objektivene.

 

Panasonic kommer med en 12-35mm f/2.8. Den har jeg stor tro på.

 

Eller kjøp en M42 adapter og 3 M42 fast objektiver til rundt tusenlappen tilsammen.

Lenke til kommentar

Og her er noen fler bilder tatt med OM-D. Med RAW filer; disse kan man se på med siste utgave av RawTherapee.

 

edit: Ser ut som om siten har passordbeskyttet siden nå :(

 

 

En rask titt (og sammenligning med støy på GH2 filer jeg har, så vil jeg si at dette blir close race. For de som har lest dpreview testen av GX1, vil se at den er noe bedre enn G3; bl.a. bedre sortnivå (sort istedet for magenta); dette ser jeg på OM-D filene også. Det er også mindre fargestøy ("blotchiness") enn GH2.

 

Så jeg tror det skal bli vanskelig å se forskjell på OM-D og GX1 RAW filene.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ser dere noe vits i å oppgradere fra EP-3 ?

Tror dere det vil bli store forskjeller i bildekvalitet og bruksopplevelse?

For bildekvaliteten? Tja. Kommer an på om du skyter mye i ISO 3200 eller ikke.

Bruksopplevelese? Sannsynligvis. Litt større hus, mulighet for skikkelig grep, værtetting, bedre plassering av knapper, intern søker. Alt dette gjør at kameraet vil oppleves anderledes.

Lenke til kommentar

Ser dere noe vits i å oppgradere fra EP-3 ?

Tror dere det vil bli store forskjeller i bildekvalitet og bruksopplevelse?

For bildekvaliteten? Tja. Kommer an på om du skyter mye i ISO 3200 eller ikke.

Bruksopplevelese? Sannsynligvis. Litt større hus, mulighet for skikkelig grep, værtetting, bedre plassering av knapper, intern søker. Alt dette gjør at kameraet vil oppleves anderledes.

 

Det er mange bruksopplevelser en kan få for 9k. Å hoppe mellom E-P3 og E-M5 kan ikke være den største.

Lenke til kommentar

Det er mange bruksopplevelser en kan få for 9k. Å hoppe mellom E-P3 og E-M5 kan ikke være den største.

Hvis du har lyst tilå ta mye bilder ute i drittvær, så er dette en relativ rimelig løsning. Ellers er det litt for mange penger.

 

Det er jeg enig i. Men er det værtette mFT objektiver?

Lenke til kommentar

Må heller ikke glemme at man kan bruke HG/SHG-serie 4/3-objektivene (som alle er værtettede) med den nye adapteren MMF-3, som også er værtettet... Er vel heller ikke til å komme unna at det nok også er best med grep i kombinasjon med disse, eksempel: (med ZD 150mm f2)

 

Olympus-E-M5-CP.jpg

Endret av eks
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...