Gå til innhold

Gammel storhet får nytt liv

Anbefalte innlegg

Hvor viktig er værtetting? Har noen her ødelagt et kamera pga dårlig vær?

AtW

For mitt vedkommende er det viktig. En god del av bildenene mine hadde jeg aldri turt å ta dersom jeg fremdeles hadde hatt mitt "gamle" E-510. Med solblender på så skjermer det en del for regn, samt det å snu seg litt slik at man får regnet i ryggen hjelper en del.

Værtetting er primært en trygghetsfølelse så vel som en frihetsfølelse. Det å måtte sitte inne og se på at en nydelig fotodag (regnhjelinger med gløtt av solskin, snøværsdager etc) forsvinner i frykt av å få ødelagt utstyr grunnet regn gjør det verdt de ekstra kronene for min del.

Hmm, det å bruke en solblender er egentlig noe jeg ikke har tenkt på, men det er jo ganske lurt. Hmm, jeg tror jeg skal vurdere det nye kitobjektivet om jeg skal kjøpe dette kameraet...

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det å bruke en solblender er egentlig noe jeg ikke har tenkt på, men det er jo ganske lurt. Hmm, jeg tror jeg skal vurdere det nye kitobjektivet om jeg skal kjøpe dette kameraet...

Solblender er noe av det viktigste tilleggsutstyret man kan kjøpe seg. I motsetnign til det forbannede UV-filteret som selgerene alltid skal prakke på deg.

Lenke til kommentar

Solblender er noe av det viktigste tilleggsutstyret man kan kjøpe seg. I motsetnign til det forbannede UV-filteret som selgerene alltid skal prakke på deg.

Hvorfor er det viktig?

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det viktig?

AtW

For det første så skjermer det mot solstråler, slik at du får mindre strølys inn på bildet. Det hindrer også regindråper og snøfnugg på frontelementet. De tar de imot støt uten å gå istykker. Et billig UV filter reduserer kontrast og øker faren for strølys. Ikke beskytter de mot støt heller - et slag som knuser UV filter er mye svakere enn det som må til for å knuse et frontelement. Så når du har på et UV filter og det knuser, så er det en stor sjanse for at du får riper på frontelementet.

UV filter (eller bedre en rent beskyttelsesfilter) er nyttig når du er i områder der det er sand, gjørme eller sjøsprøyt i lufta. Men da må du bruke et filter av høy kvalitet og de er dyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det viktig?

AtW

For det første så skjermer det mot solstråler, slik at du får mindre strølys inn på bildet. Det hindrer også regindråper og snøfnugg på frontelementet. De tar de imot støt uten å gå istykker. Et billig UV filter reduserer kontrast og øker faren for strølys. Ikke beskytter de mot støt heller - et slag som knuser UV filter er mye svakere enn det som må til for å knuse et frontelement. Så når du har på et UV filter og det knuser, så er det en stor sjanse for at du får riper på frontelementet.

UV filter (eller bedre en rent beskyttelsesfilter) er nyttig når du er i områder der det er sand, gjørme eller sjøsprøyt i lufta. Men da må du bruke et filter av høy kvalitet og de er dyre.

Hmm, er virkelig det med strølys noe stort problem? Har ikke følt det som noe stor greie før. Men har faktisk kjøpt solblender til de fleste objektivene mine på ebay i forrige måned, mest pga beskyttelse når kamerat henger ned over skulderen, og så jeg slipper å ta på og av lokket hele tiden. Egentlig er det litt rart man ikke kan bytte ut det forreste glasset på ett objektiv, skulle tro det var en grei ska å lage det litt lett å bytte ut, og ha det som ett alternativ om man riper det opp.

Angående lys, er det ikke bedre å bruke ett polariseringsfilter om det er ett stort problem?

AtW

Lenke til kommentar
Og så er det de som sier at m-4/3 ikke er mer kompakt enn APS-C - dem om det ...
DP2M APS-C (crop 1.5) er mye mer kompakt :tease: Spennende å se hvordan bildene fra E-M5 blir i forhold til E-P3Hvorfor navnet E-M5?E-P4 ?

E-M5 har fått navet på grunn av at det er denn femte OM kamera. ;-)

Lenke til kommentar

Off topic, men jeg lurer på om det hadde vært praktisk gjennomførbart å lage et system med optikk som kunne brukes på flere forskjellige registeravstander. Altså, samme fatning, men en registeravstand for speilløs bruk og en lengre registeravstand for speilreflekser.

Det gamle adadptall-2 systemet til Tamron var vel slik. De laget et objektiv som var likt for alle, og leverte forskjellige adaptere for ulike merker (omtrent som dagens adaptere). Det gikk bra helt til alle begynte med eletrisk overføring, CPU-er og annet slikt tull :cool: på objektiver.

Hmm, er virkelig det med strølys noe stort problem?

.

.

.

Angående lys, er det ikke bedre å bruke ett polariseringsfilter om det er ett stort problem?

AtW

Ja, strølys kan være et stort problem. Motlysblender kan gi forbausende bedre kontrast og skarphet.

Et polafilter vil normalt gi mer problemer ved strølys fordi du får en plan flate (som ved andre filtre) som gir mer flare og lavere kontrast. Pola uten motlysblender er å be om problemer.

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Hmm, er virkelig det med strølys noe stort problem? Har ikke følt det som noe stor greie før.

Flare er et problem som kan oppstå ved bruk av UV-filter, spesielt hvis de er billige.

http://www.flickr.com/photos/44150528@N07/4432980591/

Egentlig er det litt rart man ikke kan bytte ut det forreste glasset på ett objektiv, skulle tro det var en grei ska å lage det litt lett å bytte ut, og ha det som ett alternativ om man riper det opp.

Det tror jeg blir veldig vanskelig, har ikke sett direkte hvordan objektiver produseres men det er nok ikke langt unna måten kikkerter blir produsert, og der blir linselementene linjert opp i en spesiell maskin for og få de på linje, ingen linseelementer er 100% like så den lille variasjonen er nok til at man ikke får kjøpt linseelementer fritt til DIY-reparasjon, men du kan få byttet linseelementene hos produsenten men det koster.

AtW

Et polariseringsfilter stjeler mye lys "4 blender-trinn?".

Lenke til kommentar
Er det ingen andre som reagerer på batteritid? "Til OM-D E-M5 kommer det også et værtettet vertikalgrep som utvider batterikapasiteten til 650 bilder per lading. "Canon 30D som er mange år gammelt taklet 1000 bilder per ladning uten batterigrep..
Dette er typisk for alle kameraer med liveview. Selve batteriet er i tillegg fysisk ca. halvparten av et 30D batteri så noe annet er ikke å vente.

Ville tro at om man hovedsaklig bruker EVF'en i stedet for den digre 3-tommeren sparer betydelig med strøm. Iallfall gjorde jeg det med min gode gamle Pana FX30. Snudde skjermen inn og brukte mest søkeren. Fikk da merkbart bedre kapasitet. Skjermen brukte jeg mest til en stikkprøvesjekk av og til. Jeg gjør forresten den samme med E-3. Der har jeg også stort sett skjermen snudd inn, så den ikke fyrer opp for hvert bilde jeg tar, det anser jeg som noen unødvendig.

Lenke til kommentar

Hmm, er virkelig det med strølys noe stort problem? Har ikke følt det som noe stor greie før.

Flare er et problem som kan oppstå ved bruk av UV-filter, spesielt hvis de er billige.

http://www.flickr.com/photos/44150528@N07/4432980591/

Egentlig er det litt rart man ikke kan bytte ut det forreste glasset på ett objektiv, skulle tro det var en grei ska å lage det litt lett å bytte ut, og ha det som ett alternativ om man riper det opp.

Det tror jeg blir veldig vanskelig, har ikke sett direkte hvordan objektiver produseres men det er nok ikke langt unna måten kikkerter blir produsert, og der blir linselementene linjert opp i en spesiell maskin for og få de på linje, ingen linseelementer er 100% like så den lille variasjonen er nok til at man ikke får kjøpt linseelementer fritt til DIY-reparasjon, men du kan få byttet linseelementene hos produsenten men det koster.

AtW

Et polariseringsfilter stjeler mye lys "4 blender-trinn?".

Jo, men jeg bruker ikke UV-filter. Og burde ikke ett polariseringsfilter ideelt sett stjele omtrent 1 stop? Ikke 4? Og er det ikke ofte nok lys når strølys er ett problem? Hvor mye lys stjeler en solblender?

AtW

Lenke til kommentar

Jo, men jeg bruker ikke UV-filter.

Fint, fortsett med det ;)

Og burde ikke ett polariseringsfilter ideelt sett stjele omtrent 1 stop? Ikke 4?

Det avhenger vel av hvordan den er stilt inn.

Og er det ikke ofte nok lys når strølys er ett problem?

Min erfaring er at det alt for ofte er et problem med strølys.

Hvor mye lys stjeler en solblender?

Ikke noe.

Lenke til kommentar
Hvor viktig er værtetting? Har noen her ødelagt et kamera pga dårlig vær?
Værtetting gir en ekstra trygghet, og noen trenger det sikkert. Personlig har jeg muligens vært heldig og aldri fått ødelagt noe (ikke værtettet) utstyr pga dårlig vær. Behandler utstyret normalt forsiktig, men har hatt kamera med mye på tur uten vesentlige problemer.
Ja, mulig jeg er spesiell, jeg kan skjønne behovet for noe som tåler en smell, og for noe som er vanntett, men erfaringsmessig så er det jo litt upraktisk å ta bilder om det regner på objektivet (dråper på bildene) uansett, så jeg har bare brukt kameraet når det har vært godt nok være til å få ok bilder (dvs moderate mengder regn), virker ikke som det har tatt noe skade av det så langt. Er selvfølgelig forsiktig med å bytte objektiv i lurvete forhold, men det må man jo være uansett. Det er sikkert en fin ekstra trygghet, men det jeg lurer på er om det er noe særlig mer enn det? En trygghetsfølelse?AtW

Det føles veldig trygt om man en sjelden gang vil ut i ruskevær og knipse litt. Selv tok jeg med mitt E-3 ut i øsregn men vindstille vær i høst. Jeg brukte da solblenderen som "regnblender" i stedet. Det var første gang jeg dro det ut i slkt vær, og var litt skeptisk til å ha det ut i regn, men hadde jo også sett en demovideo fra Olympys der en kar satt i kano ned en sti elv og knipset med live view mens han holdt kameraet utenfor kanoen mens vannet slo over det...

Slik ble det da jeg sto ute i høst:

Rainy River

Morsomt å ikke trenge tenke på at kameraet kan vris opp etter bruk....

Lenke til kommentar

Noen bilder jeg kom over fra Olympus' stand på CP+ Messen. Først et bilde av E-M5 med bare horisontalgrepet påmontert:

011.jpg

Ser ganske retro ut det her, minner meg om et OM-4 med motorfremtrekk.

Her er en cutaway av E-M5 og 12-50mm, er ganske godt pakket sammen det der, ikke mye dødplass der vil jeg si.

014.jpg

Her er et par tilfeller der det er ganske aktuelt med grep: E-M5 med henholdsvis 14-35/2 og 150/2:

016.jpg

015.jpg

Et sølvfarget E-M5 med 12/2 påmontert:

013.jpg

Her med nye 75/1,8

033.jpg

032.jpg

Med 60/2,8 Macro

035.jpg

036.jpg

Ser en fokusbegrensningsbryter på siden der.

Stadig like høy DO WANT faktor over dette.... :love:

Endret av eks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...