Kines Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Hei! Jeg går siste året på videregående skolen. Jeg planlegger å studere på universitetet i Oslo. Studieprogrammet som virkelig interesserer meg er informatikk med fordypning i nanoeletronikk. Jeg har en del spørsmål til retningslinjen ;; 1. Hvilke fag bør jeg helst ha siden jeg ønsker å fordype meg i nanoeletronikk. Fungerer det med S1 og S2? 2. Hva slags jobbstillinger har jeg i vente? 3. Kommer man fort ut i arbeidslivet etter endt master? 4. Er dette et veldig utfordrende studieprogram? 5. Vil en med utdanning innenfor nanoteknologi fra NTNU få jobben framfor meg som utdanner seg fra UiO? 6. Hvordan er dette studieprogrammet, høres interessant ut, er det virkelig det? Håper på noen gode svar. Er virkelig forvirret! Takk Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Nr 1 kan du finne ved å google, men jeg kan gjøre det for deg. Opptakskrav Opptak til studieprogrammet krever normalt generell studiekompetanse. Søkere som er 25 år eller eldre, og som ikke har generell studiekompetanse, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. Spesielle opptakskrav Matematikk R1 eller Matematikk (S1+S2) De spesielle opptakskravene kan også dekkes med fag fra videregående opplæring før Kunnskapsløftet, eller på andre måter. Les mer om spesielle opptakskrav. I studiet inngår det emner som forutsetter at du har forkunnskaper tilsvarende fagene Matematikk R2 og Fysikk 1 fra videregående skole. Med andre ord du kan klare deg med S1+S2, men de ser helst at du har hatt fag som R2 og fysikk 1 ettersom noen fag forutsetter at du har kompetanse innenfor disse fagene. Nr 2 og 3 står også på UiO sine sider. Hva slags jobb du får kommer helt ann på. Så det er vanskelig å si noe. Men 9/10 med endt master var i jobb. Så med andre ord virker det som det er marked for det. Nr 4. Kan jeg ikke svare på. Nr 5. Det kommer helt ann på hva slags karakterer dere har, type fag osv. På NTNU er snittet for å komme inn 62 poeng, mens UiO har 38 poeng. Vil tro det er mer prestisjefylt å ha vitnemål fra NTNU enn fra UiO. NTNU er jo sett på en klasse for seg selv når det gjelder teknologiske fag. Men dette blir selvfølgelig bare gjetting fra min side, så det er ikke sikkert at det er sånn i det hele tatt. Nr 6 kan jeg ikke svare på ettersom jeg ikke har gått linjen selv. Endret 8. februar 2012 av toy_man Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå