Gå til innhold

Erfaringer med Dell XPS 15 L502X

ViPeR

Anbefalte innlegg

Jeg har netopp bestillt meg en Dell XPS 15 L502x med følgende speccs:

CPU: Intel® Core™ i7-2670QM prosessor( 2,2 GHz, med Turbo Boost opptil 3,1 GHz)

Minne: 8192 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 4096]

Skjerm: 40 cm(15.6") FHD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p med 2.0 Mega Pixel Integrated Kamera

Tastatur: Innebygd nordisk flerspråklig tastatur

Grafikkort: 2GB NVIDIA® GEFORCE® GT 540M grafikkort

Harddisk: 750 GB SATA-harddisk (7200 o/min)

Operativsystem: Ekte Windows® 7 Home Premium, 64-biters, Norsk

Optisk stasjon: 8x DVD+/- RW optisk stasjon

Trådløs tilkobling: Intel® Centrino® Wireless-N 1000 (EUR)

Håper på at den kommer med posten iløpet av uka!

Noen andre her inne som har denne maskina? fornøyd?

Endret av ViPeR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra skjerm, gode høyttalere, tastatur og mus.

Men personlig er jeg litt skuffa over den opplevde ytelsen. Bytta ut en 4 år gammel Acer som kosta 5000 kr i sin tid, må må si at ytelsen i daglig bruk i Windows ikke akkurat har forsvart de 10k jeg måtte ut med for denne pcen. Den er også ganske klumpete og tung, men det er du sikkert klar over når du kjøper en pc i denne klassen.

I tillegg var hovedkortet og minnet mitt defekt når jeg mottok pcen. Det ble fikset, men pcen ble sendt i retur uten at høyttalerne var koblet til, så da fikk jeg Dell til å sende en mann for å fikse det på døra.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  El-Hadji skrev (På 8.2.2012 den 9.51):

Veldig bra skjerm, gode høyttalere, tastatur og mus.

Men personlig er jeg litt skuffa over den opplevde ytelsen. Bytta ut en 4 år gammel Acer som kosta 5000 kr i sin tid, må må si at ytelsen i daglig bruk i Windows ikke akkurat har forsvart de 10k jeg måtte ut med for denne pcen. Den er også ganske klumpete og tung, men det er du sikkert klar over når du kjøper en pc i denne klassen.

I tillegg var hovedkortet og minnet mitt defekt når jeg mottok pcen. Det ble fikset, men pcen ble sendt i retur uten at høyttalerne var koblet til, så da fikk jeg Dell til å sende en mann for å fikse det på døra.

Lykke til!

Har du problemer med viftestøy? Jeg har hatt denne PCn i en uke nå, og opplever at vifta skrur seg av og på hele tiden. Det skjer både når PCn ikke er i bruk, og hele tiden når jeg surfer nett, skriver i word eller f.eks streamer low res video. Og det er ikke snakk om svak bakgrunnstøy, her snakker vi max turtall på vifta og et lydnivå som overgår alt annet jeg noensinne har hørt av en laptop. Har lest på mange forum at veldig, veldig mange sliter med dette, og at det heller ikke finnes noen fix. Begynner å bli så irritert at jeg kontakter Dell snart tror jeg, selv om problemet mest sannsynlig ikke lar seg løse..

Men bortsett fra viftestøy er det en herlig maskin! Skjermen er faktisk helt fantastisk.

Edit: jeg har btw i7 2640M 2,8 GHz prosessoren. Kan være at problemet ikke gjelder alle prosessorene.

Endret av eivsemb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har kjøpt denne PCen nå, og sånn generelt er alt som det skal være. Litt skuffende oppstartstid(virker noe tregere enn min 4 år gamle bærbare), men ellers god ytelse. Blir spennende å se hvordan den holder seg. Specsene min er i7 CPU, 8gig ram og gt540m, 7200rpm HD for å nevne det viktigste.

Byggekvalitet virker ok, ikke noe å utsette på den så langt, men heller ingenting som skiller seg ut spesielt positivt. Skulle ønske det var en slik CD-luke i stedet for en kjedelig, store skranglete CD skuff, men Disker blir jo brukt så lite uansett.

Vifta fyrer opp rett som det er, men vanlig surfing og programbehandling er for det meste stillegående.

B-RGLED skjermen er fantastisk, men litt grelle farger med standardinnstillingen. Måtte skru ned kontrasten litt.

Gode høytalere som gjør behovet for eksterne lydkilder mindre nødvendige, men fortsatt for pinglete lyd til å erstatte selv et simpelt 500kr 2+1 høytalersett eller en Middels god radiohøyttaler. Likevel merkbart bedre enn det jeg har hørt fra andre bærbare.

Greit tastatur, men med et litt merkelig oppsett med delete-knappen osv. Heller ingen bakbelysning på det tastaturet jeg fikk, skuffende!

Fin og romslig touchpad som funger godt på den tradisjonelle måten, men selv med nyeste drivere er multitouch funksjonen for varierende i responsen, scrolling fungerer ofte bra, men så plutselig er det null respons. Pinch-zoom er grei nok, men litt for hakkete. Å scrolle igjennom f.eks. bilder til venstre og høyre med tre fingre fungerer derimot bra, og er den eneste multitouch-funksjonen som kan erstatte andre kontrollmetoder. Dog skal det sies at dette er første gang jeg bruker multitouch på en touchpad, så jeg sammenligner opp mot mobil/Padskjermer jeg har prøvd. Er ikke sikkert den på XPS 15 er noe verre enn andre, og det er kanskje en vanesak oxo.

Masse unødvendige dell programmer installert, samt MCaffeeeee, Roxio og noe annet skvip jeg bare avinnstalerte.

Alt i alt en bra PC som ser ut til å ha gitt meg det jeg betalte for, men Dell fornekter seg ikke og gir meg heller ikke noe ekstra.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Kjøpte denne etter å ha returnert Zenbook pga. dårlig skjerm.

Skjermen i Dellen er ok. Valgte 1920x1080 alternativet såklart. Utover det er det ikke så mye fint å si om denne. Har valgt å returnere denne også nå.

LED lyset på laderen lyser opp soverommet om natta, det irriterer grenseløst.

Følelsen rundt hele datamaskinen er skikkelig på forbrukernivå. Jeg får 0 kvalitetsfølelse av den runde, tynne plasten.

Tastaturet er helt grusomt, med en halv shift knapp og ekstra knapperekke utenfor enter. Riktignok er jeg vant med 17" men det finnes bedre måter å lage tastaturet på.

Vifta spinner i hytt og pinevær.

Når laderen er tilkoblet avgir den en stygg elektrisk hvinelyd, lik de billige Nokialaderene fra kina. Det er ikke ok i ett premium produkt som Dell laptop.

Den er tung, klumpete og er stygt designet.

Alt i alt, misfornøyd. Ytelser har vært helt ok sånnsett, men jeg dro ut den teite harddisken og installerte en SSD før jeg i det hele tatt startet den opp for første gang. Helt utrolig at ikke Dell lar oss velge SSD som valg når vi bestiller laptopper der.

Men det er alle disse little things som bare ikke føles rett. Jeg liker ikke å kaste bort penger på ting jeg ikke er fornøyd med, og da blir det bare sånn.

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Strømkabelen er en katastrofe, faller ut ved den minste bevegelse. Har virkelig noe å lære av apple der.

Tastaturet føler jeg er ganske bra, ser ikke noen spesielle problemer med det.

Vifta spinner, og laderen lager knitrelyder, men ikke hele tiden.

Hvilken skal du bytte denne ut med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...