Paal Harald Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Slipper speiltele til Micro Four-Thirds. Tokina satser på speil Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Den reelle brennvidden er fortsatt 300, den ekvivalente (til 35mm) brennvidden er 600mm. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Blir interessant å se prisen på denne Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Man må imidlertid huske på at Micro Four-Thirds har en cropfaktor x 2, slik at den reelle brennvidden er 600 mm. Dette stemmer ikke. Brennvidde er et fysisk mål som er uavhengig av sensorstørrelse. Reell brennvidde er 300mm, men dere må gjerne skrive at det tilsvarer bruk av 600mm brennvidde på 24x36mm sensor eller 400mm på 16x24mm sensor. Tomsi: Jeg vil gjette på en ganske rimelig pris. Speilteler i denne klassen er ikke akkurat dyrt å produsere så det gjenstår bare å se hvor mye de tar seg betalt for finishen og den elektroniske koblinga. Jeg tipper 1500 kr. Slike objektiver burde ha integrert filterhjul med ulike gråfilter i bakenden slik at man kan justere eksponeringa (en slags erstatning for justerbar blender). Autofokus burde det også hatt. Endret 8. februar 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Hadde en Tokina 350mm 5.6 en stund. Utrolig kompakt og hendig, men spesielt med bare én fast blenderåpning. Og det blir jo veldig spesielle smultring-bakgrunnsreflekser. Men bra optisk, ser den får bra skryt i diverse forum. Lenke til kommentar
G Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Som nybegynner skjønner jeg ingenting om f.eks. hvor mange ganger optisk forstørring denne linsen gir. Er vant til å se tall på digitalkameraer som sier f.eks. 20x og sånne tall. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Som nybegynner skjønner jeg ingenting om f.eks. hvor mange ganger optisk forstørring denne linsen gir. Er vant til å se tall på digitalkameraer som sier f.eks. 20x og sånne tall. Tallet 20x på et digital kamera sier faktisk ingenting om antall ganger optisk forstørrelse det har. Men om forholdet mellom den korteste og lengste brennvidden har. Men for å komme med en sammenligning, så gir dette objektivet samme bildevinkel som lengste brennvidde på Pansonic DMC-FZ150 og Olympus SZ-30MR. Lenke til kommentar
JadedGamer Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Er vant til å se tall på digitalkameraer som sier f.eks. 20x og sånne tall. Det er bare relevant for zoom-objektiver. For eksempel har jeg en ganske stor Sigma 50-150 f/2.8 - men den er bare 3x, forholdstallet mellom minste og største brennvidde. Til sammenligning er det korte kit-objektivet som fulgte med 50D 17-85 som er 5x. Og walkaround-objektivet jeg bruker, en nyere Tamron 18-270, er da på 15x. Men fastobjektiver (altå "1x") er oftest å foretrekke. Faktisk får dette kjekke objektivet meg til å sterkt vurdere å gå til anskaffelse av et mFT-hus som speilløst system... Endret 8. februar 2012 av JadedGamer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg