Gå til innhold

D700 - Kjøpe brukt eller vente på nytt?

Anbefalte innlegg

Siden min forrige profil ble slettet (eller noe i den duren) så tok jeg meg den frihet å lage en ny. Regner med at jeg var for inaktiv forrige gang :innocent:

Men jeg lurer på om det lønner seg i disse dager å kjøpe et brukt D700, siden det er et ras av brukte pga. D800, eller om jeg bør vente til senere når nye D700 har kommet ned på et komfortabelt nivå?

Her er det mye for og mot. På den ene siden vil et bruktkamera kanskje være billigere. Mens på den andre siden så vil et nykamera ha full reklamasjon, Nikon garanti, nyfølelse og mulighet til å rette på eventuelle skavanker som er igjen etter fabrikkproduksjonen.

Men da avhenger det igjen på hvilken pris ny D700 vil stabilisere seg på, eller om den i det hele tatt vil falle noe særlig.

Og vær så snill å ikke ta opp om jeg trenger et FF og ikke heller vil ha et D7000. Har et D90 nå, så dette vil være lite meningsfullt. Har også bare gamle filmobjektiv og nye som ikke er restriksert til DX. Så DX vs. FF-toget har kjørt for lenge siden! :tease:

Og til slutt: Hvordan fungerer D700 som et landskapskamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden min forrige profil ble slettet (eller noe i den duren) så tok jeg meg den frihet å lage en ny. Regner med at jeg var for inaktiv forrige gang :innocent:

Men jeg lurer på om det lønner seg i disse dager å kjøpe et brukt D700, siden det er et ras av brukte pga. D800, eller om jeg bør vente til senere når nye D700 har kommet ned på et komfortabelt nivå?

Her er det mye for og mot. På den ene siden vil et bruktkamera kanskje være billigere. Mens på den andre siden så vil et nykamera ha full reklamasjon, Nikon garanti, nyfølelse og mulighet til å rette på eventuelle skavanker som er igjen etter fabrikkproduksjonen.

Men da avhenger det igjen på hvilken pris ny D700 vil stabilisere seg på, eller om den i det hele tatt vil falle noe særlig.

Og vær så snill å ikke ta opp om jeg trenger et FF og ikke heller vil ha et D7000. Har et D90 nå, så dette vil være lite meningsfullt. Har også bare gamle filmobjektiv og nye som ikke er restriksert til DX. Så DX vs. FF-toget har kjørt for lenge siden! :tease:

Og til slutt: Hvordan fungerer D700 som et landskapskamera?

Mye tyder på at det ikke finnes noen store lagre med D700 som skal tømmes. Det er vel heller indikasjoner på at det er knapphet på dette kameraet og produksjonen i Japan er stoppet opp.

Tror derfor ikke på noe stort prisfall/dumping av D700.

Hvorvidt du da vil kjøpe brukt eller bla opp dagens pris for et nytt kamera, vurderer du like godt som noen andre.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at produksjon av D700 er slutt? Det virker som om salget av d700 har stoppet i japan, men fortsettes i resten av verden. Det er bare den japanske hjemmesiden som melder om stans; verken den norske eller amerikanske gjør dette.

Angående kjøpe brukt eller nytt, så var jeg ute etter hva andre synes det er lurest å gjøre. Siden jeg bare er en person, så kan jeg naturligvis bare ha ett spesifikt syn på saken. Dermed er det lurt å høre om andre kommer med synspunkter som jeg ikke har tenkt over.

Lenke til kommentar

Synes prisene på de brukte D700ene som ligger ute nå er litt drøy. Fikk selv et til 10 høvdinger i høst, da med:

- Batterigrep

- Minnekort 1x8GB

- 2 originale batterier

- Billader

Samt at huset var strøkent med ca 10k klikk på lukkeren. Så en med ca samme utstyr ute til 14k i går. Merkelig... Tror jeg ville ventet 1 måned og sett, om ikke du finner noe brukt til en fornuftig penge, kjøp nytt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Tenkte i de samme baner selv. Så at det ligger et skred av D700 ute på foto.no, men disse krever blodpris for å betale mellomlegget til D800. Er ikke aktuelt å kjøpe brukt når du kan få ett nytt kamerahus til 2000 mer.

Stavanger Foto skal selge to "pent brukte kamerahus" til mellom 10-12 000 når D4 treffer markedet. Om dette er aktuelt avhenger av når de er kjøpt, hvor mange eksponeringer, etc.

Men alt avhenger som sagt over hvor langt nye D700 kommer til å falle i pris, eller om de i det hele tatt kommer til å gjøre det.

For en stund siden snakket jeg med en av de ansatte i japanfoto. Det er begrenset hva de kan vite om slikt, men han mente at min. pris for et nytt D700 ville bli litt over 10 000 kroner.

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at produksjon av D700 er slutt? Det virker som om salget av d700 har stoppet i japan, men fortsettes i resten av verden. Det er bare den japanske hjemmesiden som melder om stans; verken den norske eller amerikanske gjør dette.

D700 produseres ikke lenger. Men butikkene skal selge det de har på lager.

Lenke til kommentar

Beviser ikke dette bare at kameraet ikke selges lengre i Japan?

Nei, det betyr at Nikon offisielt har satt D700 på "Discontinued cameras"-lista. Ville ikke gitt mening om man skulle fortsette å produsere noe som er utgått. Kamera var allerede trukket fra det japanske markedet og disse selges ellers i verden.

D700 er fra 2008. regner med at Nikon vil ha folk til å kjøpe D800 nå for å tjene penger så de kan fortsette driften :)

PS: Husk Nikon er et japansk selskap og D700 produseres i Japan, ikke Kina/Tailand e.l.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Takk for linker, men nå har det seg at selv om D800 hadde vært spennende å ha, så er den ca 2x over min prisgruppe :p

Og angående D700 som avvikles, så er enda dette for tidlig å si. Kameraer som skal selges i Japan må ha nye batterier etter en ny lov. Dette fører til at D700, D300 etc. må undergå modifikasjoner for å bli solgt i Japan, noe som krever R&D. Dette er lite gunstig på 4 år gamle kamera, så mest sannsynlig vil de ikke bli solgt i Japan, men i resten av verden. Fremdeles så har verken Nikon Norge eller USA satt disse kamerahusene som avviklet.

Jeg kan såklart ta feil, men hvis D700 blir fremdeles solgt og til en lavere pris, så kan de fremdeles tjene penger på det kamerahuset.

Lenke til kommentar

Og angående D700 som avvikles, så er enda dette for tidlig å si. Kameraer som skal selges i Japan må ha nye batterier etter en ny lov.

Den loven har vel vært en stund nå, har den ikke? Mener at Olympus har nye batterier i E-5, E-P3, E-PL3 og E-PM1 pga. av lovendringen.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig. Jeg har ikke giddet å lest opp nok til å kommentere på det. Mulig produsentene fikk til starten av 2012 å selge kamera m/batteri av den gamle typen, for å så begynne med de nye. Eller de ganske enkelt skal fjerne hele modellen. Men da er det snodig at ikke noen andre Nikon-sider melder det samme...

Så nå gjelder det kanskje å ha is i magen :p

BTW, StavangerFoto la ut et D700 med 40k eksp. til 9000.

Siden D700 har en gjennomsnittlig leveverdi på 150 000, så så jeg ikke helt vitsen i å satse på akkurat den.

Lenke til kommentar

BTW, StavangerFoto la ut et D700 med 40k eksp. til 9000.

Siden D700 har en gjennomsnittlig leveverdi på 150 000, så så jeg ikke helt vitsen i å satse på akkurat den.

Det er lukkeren som har en levetid på (minst) 150k, ikke kameraet. Noen tusenlapper for ny lukker og så er den klar for et nytt liv!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...