wirrumsen Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 For å avslutte et program helt trykker du cmd + q. Når du kun trykker på den røde knappen er poenget at du skal kunne ta det opp igjen, slik du forlatet det Med andre ord; røde knappen har i bunn og grunn samme funksjonalitet som minimer-knappen. Å bruke cmd q fordrer at man også tar i bruk tastaturet. Mesteparten av tiden jeg sitter med imac'en, bruker jeg bare mus/trackpad, og tastaturet ligger henslengt bortenfor. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Levetiden er mye lengre enn en Windows-pc nå lurer jeg virkelig på hva du mener, en windows PC varer da like lenge som en MAC... eller er det noen magiske krefter som gjør MACen bedre år for år? Endret 9. februar 2012 av olestokk Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Som jeg har nevnt tildigere i tråden, en Mac vil vare lengre en èn budsjett Windows-maskin til 5k pluss minus. Mac kan man sammenligne med HP sine businessmodeller, IBM osv. Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Kjøp en windows laptop og instaler OSX/Linux dersom du er missfornøyd med windows av en eller annen grunn. 3 Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Som jeg har nevnt tildigere i tråden, en Mac vil vare lengre en èn budsjett Windows-maskin til 5k pluss minus. Mac kan man sammenligne med HP sine businessmodeller, IBM osv. Lengre levetid på hvilken måte? At maskinvare utdateres? At den bryter sammen? Jeg har en budsjett-Windows-laptop som er 5 år gammel. Den lever ennå i beste velgående selv om videoredigering i full HD ikke akkurat er dens favorittøvelse. Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Ok. Der er jo hvordan man behandler maskinen også en viktig faktor. Det er en grunn til at det også selges dyre Windows-baserte maskiner med beskjedene specs til samme/høyere pris som Mac, som ikke nødvendigvis er "overpriset". Endret 9. februar 2012 av Tastatur Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Som jeg har nevnt tildigere i tråden, en Mac vil vare lengre en èn budsjett Windows-maskin til 5k pluss minus. Mac kan man sammenligne med HP sine businessmodeller, IBM osv. asus sine PCer til 5-6k varer like lenge som en mac... 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Som jeg har nevnt tildigere i tråden, en Mac vil vare lengre en èn budsjett Windows-maskin til 5k pluss minus. Mac kan man sammenligne med HP sine businessmodeller, IBM osv. asus sine PCer til 5-6k varer like lenge som en mac... Jeg kjøper stadig vekk asus laptoper til jobben, blir fortsatt overrasket hvor mye man får pengene. Aldri helt skjønt dette "mac varer lengre" argumentet. Lenke til kommentar
Gorato Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Levetiden er mye lengre enn en Windows-pc nå lurer jeg virkelig på hva du mener, en windows PC varer da like lenge som en MAC... eller er det noen magiske krefter som gjør MACen bedre år for år? Jeg mener det. Har hatt mange pc'er og de har nærmest falt sammen. Vifteproblem har vært ett faktum og flere av minne venner har slitt med de. På den andre siden har jeg andre venner som har hatt sin macbook i mange år uten noen problem. Så byggekvaliteten og kvaliteten generelt virker mye bedre hos Apple. Selv om du ikke vil innse det. 2 Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Jeg mener det. Har hatt mange pc'er og de har nærmest falt sammen. Vifteproblem har vært ett faktum og flere av minne venner har slitt med de. På den andre siden har jeg andre venner som har hatt sin macbook i mange år uten noen problem. Så byggekvaliteten og kvaliteten generelt virker mye bedre hos Apple. Selv om du ikke vil innse det. Samme inntrykk sitter jeg også med, erfaringsmessig. Greit nok at mange syns en Mac koster en del å kjøpe inn, men så er jo bruktprisen i en helt annen verden også. Et viktig poeng å ta med i "budsjettet". Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Som jeg har nevnt tildigere i tråden, en Mac vil vare lengre en èn budsjett Windows-maskin til 5k pluss minus. Mac kan man sammenligne med HP sine businessmodeller, IBM osv. Ja, men da må man sammenligne med disse. Jeg har hatt Thinkpad siden 2002, den første hadde jeg i 4 1/2 år, den neste i 4 1/2 år, byttet til nr 3 sist høst. Begge de gamle virker fremdeles. Så vurderer trådstarter en MacBook Pro (noe som i seg selv ikke er dumt), så kan man kun sammenligne levetid med tilsvarende prisa maskiner. @Progrelat: Har du selv og noen av dine venner hatt bærbare Windows-PC-er som i realiteten kan sammenlignes med MacBook Pro når det gjelder pris, spesifikasjoner og byggekvalitet. MacBook Pro er meget bra, men det finnes konkurrenter som lager minst like bra maskiner. Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Med andre ord; røde knappen har i bunn og grunn samme funksjonalitet som minimer-knappen. Å bruke cmd q fordrer at man også tar i bruk tastaturet. Mesteparten av tiden jeg sitter med imac'en, bruker jeg bare mus/trackpad, og tastaturet ligger henslengt bortenfor. Hei, bruker innlegget ditt som eksempel, ikke vondt ment men posten din var et godt utgangspunkt :-) Men da stiller jeg spørsmålet, er det brukeren eller er det systemet det er feil på? Altså i Norge har vi en seriøs lavpanne kultur hvor mange følger sporet "jeg vil ha det slik jeg vil ha det" .. med liten forståelse for at f.eks i dette tilfellet så har Apples ingeniører valgt en løsning som de (fornuftig eller ikke) mener er ok. Det samme skjer i Linux / Windows verden, og i andre bransjer (se på TV bransjen, foto bransjen, bil, husholdningsartikler osv...). Poenget mitt er at produsenten har valgt en løsning (og pris ikke minst). Som bruker kan man sutre så mye man vil om hvordan ting burde ha vært osv men det bidrar ikke til noe positivt ei heller løser noe. Valget er egentlig greit, slutt å bruke produktet fordi man ikke liker det eller aksepter løsningen(e) slik de er og lær å bruke systemet slik det er ment å brukes. Med jobb innen IT er jeg borti mye rare løsninger og de finnes det mange av, men mennesker kan man grovt dele inn i de som er endel av løsningen eller endel av problemet. Dessverre faller svært mange i siste gruppen ofte selv uten å tenke over det. Hvorvidt man velger Win, Linux, Mac burde ikke være utifra hva selger på Elkjøp prøver å pushe, eller hva naboen har. Men utifra hva man selv har behov av til de tingene man ønsker å bruke en maskin til. Da burde man også ta såpass ansvar at man selv setter seg inn i fordeler/ulemper/begrensninger med hver løsning før man velger system. Sålenge man selv velger å anskaffe noe, så er det noe man selv valgt og eneste man da kan skylde på er seg selv. Selv har jeg jobbet med og brukt mange forskjellige systemer de siste 30 årene+ inkludert Windows og Apple plattform, og kjører idag begge løsninger privat. Hver boks er valgt utifra hva som er mest hensiktsmessig til den oppgaven den skal løse, til bilde redigering benyttes en heftig utbygd Mac Pro med 3x24"/2x30" m.m.. Grunnen til at den er valgt til det formålet er fordi der gjør den jobben bedre enn Windows, fordi PS i Win vil kræsje -ofte- på såpass store bildefiler som redigeres. Til gaming brukes win-PC, til filserver XP boks med div disker/nas osv. Poenget er jeg prøver ikke å tvinge et system til å fungere på annen måte enn som det er tiltenkt å fungere :-) Ergo går jeg med strømmen, ikke motstrøms .. noe som anbefalles, det er mye enklere å gjøre noe da :-) 8 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) @Refraction: + for trådens mest fornuftige innlegg! Ser alt for ofte at folk er fastlåst i gamle vaner, at de egentlig ikke er interessert i å bruke andre tilnærmingsmetoder enn de samme gamle, og ute av stand til å tilegne seg nye og ofte mer effektive måter å løse oppgavene på. Noen freaker helt ut over at "minimer-knappen" ikke ser likedan ut, ikke er der den bruker å være og ikke fungerer på nøyaktig samme måte, andre går helt i stå dersom de ikke finner start-menyen, eller river seg i håret i fortvilelse over at de må bruke cmd+C i stedet for ctrl+C, osv, osv. Noen trenger lang tid for å "av-læres" gamle (u)vaner, før de kan lære noe nytt. Det er kanskje ikke alltid en god idé for disse å bytte til noe annet bare for å "prøve noe nytt" som de har hørt en del bra om, dersom de ikke har forståelse for at det noen ganger trengs litt tålmodighet for å bryte gamle vaner og se fordelene med andre tilnærminger og metoder. (PS. For the record: Den røde knappen øverst til venstre i OS X vinduer er ikke en "minimer-knapp", og har aldri vært det....den gule, derimot...) Endret 10. februar 2012 av Newton Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Hiver meg på: Refractions innlegg syns jeg er godt balansert. Kjenner meg igjen. Selv har jeg Linux-, Windows- og Mac-maskiner uten at jeg "disser" noen av produktene. Why should I? For meg blir en datamaskin aldri et statussymbol - heller et verktøy. Mennesker liker å bruke forskjellige verktøy, alt fra amatører til proffer. Linux og Windows er geniale ting, på mange slags vis. Selv er jeg musiker og jobber med film og har i de siste årene valgt OS X/Macintosh. Jeg angrer selvfølgelig ikke. Når det er sagt, handler det om valg av verktøy, og det verktøyet du gjerne jobber raskest med. Innenfor de to interesseområdene mine, altså musikk og video, er det mange som har valgt Mac før meg. Og det er slettes ikke uvanlig å se en musiker med Mac eller å se et musikkstudio som har Mac'er. Sett i lys av dette er jeg nok sikkert ikke helt på villspor. Mac'en min er for meg et verkøy - ikke et statussymbol. Akkurat slik som bilen min er et fremkomstmiddel og ikke et statussymbol. Takk for meg! Nå må jeg tilbake og produsere "noe". Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg vet ikke om du har kjøpt noe enda Men er du vant til å bruke Windows.. kjøp det. Er du ny på pc, er Windows desidert mest for pengene i ytelse(Mac er Mac, Win er levert som vi vet av mange produsenter, konkuranse på priser). Men visst ikke penger betyr noe i dette PC kjøp, blir det vel mye det samme. Før var MAC mer stabilt enn Win, men i dag er det mye det samme. Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 (endret) Hvorfor skulle han kjøpe Windows fordi han er vant med det? Kanskje han vil bli mer fornøyd med Mac? Før var MAC mer stabilt enn Win, men i dag er det mye det samme. Vel, mine observasjoner er at Mac fremdeles er betydelig mer stabilt en Windows, men jeg merker at Lion er ikke like stabilt som Snow Leopard. Endret 16. februar 2012 av Tastatur Lenke til kommentar
teitstol Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 Jeg vet ikke om du har kjøpt noe enda Men er du vant til å bruke Windows.. kjøp det. Er du ny på pc, er Windows desidert mest for pengene i ytelse(Mac er Mac, Win er levert som vi vet av mange produsenter, konkuranse på priser). Men visst ikke penger betyr noe i dette PC kjøp, blir det vel mye det samme. Før var MAC mer stabilt enn Win, men i dag er det mye det samme. Nei, har ikkje kjøpt ennå Tror kansje eg holder meg til Windows foreløbig. Så eg tror eg selger den stasjonere, men ikkje dell skjermen. Så kjøper eg heller en 15" Windows laptop som er kraftig nok til å erstatte den stasjonære;) Noen tips? Lenke til kommentar
laserlars Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Var i dine sko for rundt ett år siden, hadde en ganske kraftig stasjonær PC men trengte en kraftig bærbar maskin i tillegg. Kjøpte macbook pro 15" da, uten å full kontroll på hva jeg egentlig fikk når jeg ikke hadde hatt så mange timer med OSX. Det var mest pga at jeg har brukt windows siden 3.11 og var drit lei, rett og slett Det at jeg hadde blitt "foret" med feilinformasjon av Apple-motstandere, og hyllet opp i skyene av tilhengere, hjalp heller ikke på magefølelsen. Veldig uvant i begynnelsen, men i skrivende stund står win-pcn å støver ned i et skap. Kan vel telle på 2 hender antall ganger den har blitt skrudd på siden jeg fikk MBP, og det var for å spille battlefield 3 :] For skal du spille mye, så vil jeg ikke anbefale mac. Mitt bruk er Blender (3d studio), photoshop og Xcode (utvikling til iOS) samt vanlig nettsurfing og annet dilldall. Alle disse kjører samtidig og det går silkeglatt, det er virkelig en kraftig maskin! Argumenter som at det ikke finnes utvalg av software til OSX er rett og slett bare tull. "Alternativene" til OSX fungerer minst like bra, pluss at de ser utrolig mye bedre ut i tillegg. (Sikker en smaksak) Sier ikke hva som er "best" av osx, windows eller linux -mye fine aspekter ved alle systemer. Det er faktisk bare du som kan vite hva som passer best til DEG. Å, en siste ting, anbefaler deg å kjøpe high-res skjermen 1680x1050 hvis du kjøper 15", helt nydelig Oppgrader til 8 gig ram selv (300kr på komplett). Lykke til Endret 18. februar 2012 av laserlars Lenke til kommentar
laserlars Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) For å avslutte et program helt trykker du cmd + q. Når du kun trykker på den røde knappen er poenget at du skal kunne ta det opp igjen, slik du forlatet det Med andre ord; røde knappen har i bunn og grunn samme funksjonalitet som minimer-knappen. Å bruke cmd q fordrer at man også tar i bruk tastaturet. Mesteparten av tiden jeg sitter med imac'en, bruker jeg bare mus/trackpad, og tastaturet ligger henslengt bortenfor. Opp til utvikler å bestemme om den røde knappen skal terminere programmet eller bare skjule det (omtrent som systray i windows). Du kan fint høyreklikke i docken med musa og velge "Avslutt/Quit" for å lukke det helt, istedet for cmd + q. Endret 18. februar 2012 av laserlars Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Kan vel dele mine 5 cents her. Jeg bruker hovedsaklig en Macbook Pro 13" som kjører GNU/Linux med Gnome 3. Hvis du vil ha noe lite, lett og stille gående så er feel-en på Macbook Pro-ene langt over det meste du finner i ikke-Mac verdenen. Kvaliteten er også bedre enn average, men ikke den beste. De koster mye mer enn de bør, men samtidig slipper du å måtte lete i dager for å finne noe like bra. Er du litt lat, og vil ha bra laptop hardware, er Mac-er den enkleste måten. Men så skal jeg selv oppgradere til Lenovo Ideapad U300s snart, så mulig det blir litt hyklersk å si For det meste bare liker jeg bare ikke Mac-GUIen. Og CLI-en er forferdelig å bruke til daglig-bruk. Alt er 10-20 flere klikk en det burde være. Windows er nok værst i denne fronten. Men et annet argument mot Mac software er at det bruker en veldig utdatert versjon av FreeBSD i bunn, så de kan ikke holde seg oppdatert med sikkerhet på noen realistisk måte. Derfor pleier de bare å kutte av ting fullstendig når det blir funnet en vulnerabilitet, frem til de får portet fix-en. Men ordningene som Apple har laget funker fint, og det mest overfladiske, som Coca og GUIet kan man endre på med noen litt hackete programmer. Så lenge du kun er vant med Windows vil Mac uten tvil virke som et steg opp. Men det viktige her er at du sa du vil jobbe med bilde og video. Når ting funker under Linux (Som Blender) er performance-en som regel mye bedre, men det finnes lite i form av bilde, lyd og film redigering i top-klassen på Linux/BSD/Solaris. De fleste av disse programmene finnes også på Windows, men pleier å fungere bedre på Mac. Dessuten er det fint å kunne komme til dem uten å måtte deal-e med alt Windows crappet først. Både i performance og i bruker-vennlighet. Dette skyldes i stor del at Apple enforcer (eller i det minste promoterer) å ha en søke funksjon tilgjengelig for sub-menyer i programvare, under Hjelp-seksjonen. At Windows enda ikke har adoptert denne ideen synes jeg egentlig er litt rart, med dems tendens til å stjele KDE funksjonalitet. Og hvis det er en liten utlity som bare er til Windows du er redd for å ikke få kjørt, så er det ikke noe i veien for å virtualisere Windows. Endret 18. februar 2012 av 世界一 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå