Gå til innhold

Ta bilde av Venuspassasjen, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Venuspassasjen er i juni, og har lyst å ta bilde av denne her, hvis det er mulig. Det jeg tenker å bruke er et speilreflekskamera på et teleskop, men hva trenger jeg av filter? Holder det med et UV filter, og/eller solfilter?

Tenker at jeg må vel ha noe lignende filter som brukes i de brillene man bruker for å se slikt, eller trenger jeg ikke det?

Hva tror dere? :)

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder det med et UV filter, og/eller solfilter?

Solftilter til kamera har jeg aldri hørt om. Så det skal jeg ikke utale meg om .

UV filter er nok no du bare kan ta av med en gang. Det trenger du overhodet ikke. Bare et tynt stykke glass som sitter forran frontelementet ditt. I de fleste tilfeller vil dette senke kvaliteten i bildene dine, bare ved å ta det av kan du faktisk få skarpere bilder. UV filter er noe man trengte før i tiden.

Lenke til kommentar

Solfilter til kamera finnes, gjør det ikke det da?

UV filter fikk jeg med i en pakke med beskyttelsesglass som du setter utenpå linsen på kameraet. Det skal visst gi bedre bilder når det er en del refleksjoner fra feks sjøen.

Så da kan jeg kjøpe et slikt AndroZap Baadar solfilter, det til venstre der? Til tleskopet. Men siden jeg har på teleskopet, trenger jeg ikke på kameraet da, ikke sant? Siden det er to i en xD

Men er det non til å ta bilder? Hva med slike briller man bruker, eller er det kun for at man skal kunne se mot solen?

Tusen takker for svar :)

Endret av Lami
Lenke til kommentar

UV filter fikk jeg med i en pakke med beskyttelsesglass som du setter utenpå linsen på kameraet. Det skal visst gi bedre bilder når det er en del refleksjoner fra feks sjøen.

:nei::no: :no: :nei: :nei: :nei::no: :no: :nei:

Ser ikke helt hva du mener du har kjøpt her. For UV filter på DSLR er bare et beskyttelses glass. Det vil nok ikke gi deg noe bedre bilder ved reflekser fra sjøen. Heller motsatt og dårligere bilder.

UV filter brukte man tidligere ved bruk av film. I dag så er ikke uv stråler noe som vill kunne ødelegge bildene da digitale sensorer ikke forstyrres av strålene.

http://photo.net/equipment/filters/

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Beklager, blandet litt her jeg.. Mente selvfølgelig polariseringsfilter. Nå bruker jeg uv filter utenpå kameraet som beskyttelse, men så jeg burde ta det vekk? Synes det er litt greit å ha et ekstra glass i tilfelle..

Men okay.. så da kan jeg gå til innkjøp av fiteret til venstre her, som jeg fester på teleskopet. Og det er nok til å ta bilde av Venus passasjen?

De bruker jo sånne spesielle briller for å se på, men er det bare briller med solfilter?

Takker for svar.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Nei - ikke noe stort poeng å ha UV-filter på til vanlig. Det vil beskytte hvis det er store mengder salt, støv og vann i lufta, men vil forringe bildekvaliteten - gi lavere kontrast, og ikke minst gi flare og refleksjoner hvis det er skarpe lyskilder som treffer filteret.. Et dårlig filter ødelegger mye.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...