LilleJonny Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hei! Har et Corsair Carbide 500R kabinet (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646592). Skal overklokke en Intel Core i5-2500K prosessor. Kabinettet mitt har et eget rom til en eventuell enkel eller dobbel radiator i toppen. Har ingen vifter i toppen fra før... Vurderer derfor å kjøpe en H100 lukket vannkjøler (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635806) og montere denne i toppen. Spørsmål 1: H100 koster litt desverre. Mener dere den vil være et godt kjøp med tanke på at kabinettet mitt har en dedikert plass til en slik kjøler i toppen? Positive sider ved en slik kjøler tror jeg er: - Fyller ikke opp kabinettet innvendig (i motsetning til en luftkjøler) og bedrer derfor luftstrømmen i kabinettet. - Kjøleren kan evt. trekke kald luft fra toppen og på den måten oppnå ekstra bra kjøleytelse - Stor radiator gjør at den kjøler bra på lavt turtall (i følge tester på HW og lignende) og den støyer derfor lite. - Gjør at kabinettet ser fint og ryddig ut Kabinettet mitt har følgende vifter: 2x120mm intake foran, én 120mm exhaust bak og én 200mm intake på siden. Spørsmål 2: Derfor lurer jeg også på følgende: Vil det være best og montere viftene til H100 som intake (som jeg har sett anbefalt i en corsair-film) eller exhaust. Tenker bare det vil bli et litt i overkant høyt overtrykk med 3 intakevifter fra før hvis også radiatoren settes som intake? I tillegg har vel varm luft mest lyst til og stige oppover. Vet noen om det blir store temperaturforskjeller? Kanskje ikke optimalt og trekke varm luft fra kabinettet gjennom radiatoren, men det er jo det de fleste andre vannkjølere og luftkjølerer gjør... Spørsmål 3: Uavhengig av intake eller exhaust: Bør viftene settes til og dra luft eller dytte luft gjennom radiatoren. Har bare nok vifter (2stk) til én av sidene. Glad for litt hjelp her! (: Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 (endret) For selve CPU-kjøleren er det ekstremt liten forskjell på intake og exhaust i det aller fleste tilfeller. Det er snakk om 1-2 graders forskjell. Hvis ingen av komponentene inni PCen din er varmere enn CPUen, ville jeg dog brukt viftene som exhaust dersom du skal ha radiatoren i toppen, og dermed fått noe bedre luftflyt for resten av PCen, men glem ikke da at hvis det er komponenter inni PCen din som avgir mye varme vil du da trekke noe av den varmen gjennom radiatoren. Er kabinettet ditt noe varmt, ville jeg brukt radiator-viftene som intake(trekke luft fra utsiden og inn), og den viften på baksiden av kabinettet som exhaust. Den beste løsningen er vel å sette radiatoren i fronten(hvis slangene og CPU-blokka rekker fram til sokkelen), og satt de viftene du allerede har der som exhaust i toppen. Det er uansett ingen som trenger kjøling på harddiskene sine. Endret 7. februar 2012 av MrPr0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå