Efreet Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hei Har satt saman denne datamaskinen her; http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1046467&su=98817E72-7C80-4EB7-8DBD-F7A4887FC5D0 Er det noko pirk med den? Skal bruka den hovudsakleg til vanleg bruk + dataspel. 16gb ram, SSD og eit greit skjermkort. Det eg lurte på er om alle delane passar saman, om det er noko eg burde tenka på som PSU-problem, kompabilitet osb? Eg skal byggja den sjølv, men det er vel snart 8 år sidan eg sist bygga ein PC, så er rusten på deloppsett Takkar for all hjelp! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 (endret) Hadde aldri kjøpt en AMD FX-prosessor for en spillPC, de er totalt utklasset av Intel-prosessorer. FX-8150 review, 2500k knuser FX-8150 i spill og FX-6100 er på ingen måte bedre. Mer enn 8GB RAM er også totalt meningsløst med mindre du kjører noen virkelig tunge filtre i Photoshop med flere megapiksler store bilder. Forslag: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1046524&su=BF41ACA9-86E5-4C93-A1E7-A17D1D87686E Endret 7. februar 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 (endret) Dersom du har lyst på en annen kjøler til prosessoren kan du trenge andre minnebrikker enn de Arni90 linker til, eks. disse. Utenom det er forslaget til Arni90 topp. -Deluze Edit: Overså SSD'en helt. Hvordan er det med SandForce om dagen, Arni90? Har stabiliteten tatt seg opp? Endret 7. februar 2012 av Deluze Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 (endret) Ville heller valgt en Crucial M4 enn en Force3. - Har etpar Force3 jeg har hatt såpass mye problemer med på flere pc'er, selv med siste fw, at jeg hadde styrt unna de. Du kan være heldig at de funker 100% hos deg, men hvorfor ta sjansen. Endret 7. februar 2012 av kjetilkl Lenke til kommentar
Efreet Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 (endret) Takk for tilbakemelding. Eg hadde tatt utgongspunkt frå ein komplett gamer-pc, så sjekka ikkje heilt til CPUen. Eg såg også at du skifta HK, PSU og skjermkort. Eg skal kopla 2 harddiskar eg har til PCen også, så kanskje eg treng ein sterkare PSU då? Og skjermkortet, det eg hadde vald er vel ein nyare versjon, men er det ustabilt eller noko? Kosta jo knapt 300kr meir tenker eg. Det med 16gb ram er litt slik at eg sjelden kjøpar ny PC, har hatt min noverande pc i 5år, og då kjøpte eg den med 4gb ram som var mykje, tenkar at om 5år så er vel ikkje 16gb ram så veldig mykje. Eller er det noko særskild grunn til at 16gb ram er heilt komplett wasted uansett for alltid? Kva alternativ kan ein foreslå for SSDen? Eg har ein tidlegare versjon frå ca eit år sidan, 128gb 220/210, og den har fungert smertefritt. Så eg tar imot forslag så eg slepp styr med den (Redigert: Er litt trøytt, så såg ikkje forslaget ditt.) M4 virkar særskild mykje treigare når det kjem til Write, er dette knapt merkbart eller er det svært betrakteleg? XXXX Med dykkar tips har eg no satt saman denne maskinen, nokre innspel? Den er på 9000,- då, men skal klara å strekka meg til det. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1046557&su=957115D2-EA4D-4909-8F71-DF7B71D5451C Endret 7. februar 2012 av Efreet Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 (endret) 1) 550W PSU skal være nok selv om du har noen ekstra HDD'er. Her er uansett en PSU kalkulator som du kan fylle inn. PSU Calc 2) Det skjermkortet Arni90 linker til er en slags GTX 565, altså en mellomting mellom 560 Ti og 570. Til den prisen er det et godt kjøp, og i de aller fleste spill (bortsett fra de aller mest krevende (BF 3 f. eks.) er det nok til full grafikk). 3) Det er nok umulig å si hvorvidt 16 GB er mye ller lite brukt om 5 år, men pr. i dag er det ikke nødvendig for din bruk. Da kan du heller supplere senere om du føler for det. I dag er selv 8 GB mer enn hva en trenger for spilling. 4) Crucial m4, Intel 320, eller Samsung 830 er alle stabile SSD'er. Hastighetene skal ikke være merkbar, det blir mest under benchmarks så vidt jeg har forstått. -Deluze Edit: Bytt ut minnebrikkene til de jeg linket til i post 3. Det er de samme, men uten kjøleribbene på toppen. Hvis du senere vil ha en annen luftkjøleløsning vil den sannsynligvis kollidere med de høye brikkene. Ellers ser det bra ut! Endret 7. februar 2012 av Deluze 1 Lenke til kommentar
Efreet Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Tusen takk for tilbakemelding. Skifta ut minnebrikkene no. Går for 570, har lyst til å kunna spela BF3 på ultra Kjøper denne no, samt ein slik; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647967 Blir nokre gode kroner ut av dette, men treng reise-laptop til jobben og ein underhaldningspc heima. Gledar meg. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Går for 570, har lyst til å kunna spela BF3 på ultra Lykke til, mitt overklokkede 7970 (+35% på kjernefrekvens, +27% på minnefrekvens) klarer å gi en (noe hakkete) framerate på 65 average - 40 minimum fps i Single Player i BF3 på Ultra, mens High går mykt med låste 100 fps i multiplayer. Et GTX 570 gir omtrent 60% av ytelsen stock, så jeg ville ikke satset på å kjøre noe hardere enn High i BF3. Lenke til kommentar
Evinzer Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Jeg kjører 570 twin frozer på ultra i bf3 ved 40+ fps på det laveste, dette på 1920x1080. Har gått over til høyere oppløsning nå og da må jeg ned til high. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Ett 570 kort yter bra, du kan jo overclocke det litt men selv på ultra går det bra. Har aldri opplevd noen form for "lagg/framebudder(?)" som har påvirket spillet mitt, selv kjøpte jeg 570 kortet mitt for 2095,- det mener jeg ett noe at det beste for pris/ytelse. Endret 9. februar 2012 av Wizzlee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå