Nala Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 (endret) Hei! Har tenkt litt på og ta første året på vgs i USA, mulig andre året? Syntes det virker veldig spennende! Lønner det seg? kan man forbedre karakterer etter man har vært i USA og komme tilbake til Norge? Er helt gjennomsnitt flink på skolen. Er det vanlig og gå alle årene i USA? 1,2 og 3? Får man studiekompetanse? slik at man kan søke alle høyskoler her i Norge? Håper noen kan gi meg litt veiledning! Postet emne på riktig sted? Endret 7. februar 2012 av Nala Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 (endret) Det vanlige er at man tar vg2 i utlandet. Hele vgs i utlandet er det ikke noe byrå som ordner - så det vil du isåfall måtte ordne helt selv, hvilket er en veldig lang prosess (både i USA - og i Norge etterpå hvis du skal ha det godkjent..) Hvis du kun skal ha vg2 funker det slik : Da får du godkjent de fagene du skulle hatt i norge mot at du hadde noe liknende i usa, noen eksempler fra hvordan jeg gjorde det : sosialantropologi/sosialkunnskap = US government, Norsk + engelsk = english literature, 2 p matte = algebra 2. Snakk med rådgiveren på skolen din så får du vite hva slags fag du må ta i usa for å få året godkjent, hva du må ta kommer ann på valgfagene du vil ha når du kommer tilbake. På vitnemålet blir det kun å stå godkjent, karakterene vil ikke komme med i snittet ditt, men du vil allikevell stille på lik linje med alle andre ved opptak til høyre utdanning. Når det gjelder hvorvidt det lønner seg : jeg syns det gjorde at jeg slapp billig unna fag som tysk 2 og matte 2, + daukjedelig norsktimer. Fikk ha veldig spennende fag i USA som gjorde skoledagene morsomme, gode karakterer er det også svært lett å oppnå.. Språk, erfaringer, opplevelser og at det ser bra ut på CVen er gode momenter for å ta et utvekslingsår. Å studere i USA er nok det beste jeg noen gang har gjort så det anbefaler jeg absolutt! Endret 7. februar 2012 av leonthine Lenke til kommentar
Nala Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 Det vanlige er at man tar vg2 i utlandet. Hele vgs i utlandet er det ikke noe byrå som ordner - så det vil du isåfall måtte ordne helt selv, hvilket er en veldig lang prosess (både i USA - og i Norge etterpå hvis du skal ha det godkjent..) Hvis du kun skal ha vg2 funker det slik : Da får du godkjent de fagene du skulle hatt i norge mot at du hadde noe liknende i usa, noen eksempler fra hvordan jeg gjorde det : sosialantropologi/sosialkunnskap = US government, Norsk + engelsk = english literature, 2 p matte = algebra 2. Snakk med rådgiveren på skolen din så får du vite hva slags fag du må ta i usa for å få året godkjent, hva du må ta kommer ann på valgfagene du vil ha når du kommer tilbake. På vitnemålet blir det kun å stå godkjent, karakterene vil ikke komme med i snittet ditt, men du vil allikevell stille på lik linje med alle andre ved opptak til høyre utdanning. Når det gjelder hvorvidt det lønner seg : jeg syns det gjorde at jeg slapp billig unna fag som tysk 2 og matte 2, + daukjedelig norsktimer. Fikk ha veldig spennende fag i USA som gjorde skoledagene morsomme, gode karakterer er det også svært lett å oppnå.. Språk, erfaringer, opplevelser og at det ser bra ut på CVen er gode momenter for å ta et utvekslingsår. Å studere i USA er nok det beste jeg noen gang har gjort så det anbefaler jeg absolutt! Tusen takk! Du ga meg mye nyttig info! Lenke til kommentar
Pierrre Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hei, Nala. Sjekk ut https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=561409 Over 600 sider om utveksling Lenke til kommentar
Arne Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Veldig anbefalt, spesielt hvis du liker deg i utlandet. Skulle jeg gjort det om igjen, så hadde jeg tatt hele VGS og ikke bare VG2 som utveksling. Men som de påpeker over, så er det ikke så lett å få det godkjent som VGS hvis du har hele utdannelsen din fra utlandet. Og så er det ganske mye dyrere også, da! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå