JohndoeMAKT Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Ok, husk å fortelle oss hvordan det går. ^ Hos meg. Endret 9. februar 2012 av JohndoeMAKT 2 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Broadcom er da helt greit. Har det selv på min laptop og på driverne jeg bruker (networkmanager) så flyter det kjempefint og rask til å boote. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Er det noen produsenter av hovedkort som har ekstra godt rykte blant linux-entusiastene? Kanskje noen kan anbefale noe? Har ikke bestemt meg for om jeg skal kjøre intel eller amd cpu så tar gjerne tips om begge deler. Noe annen maskinvare som kan være problematisk under Linux? Styr unna Gigabyte. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Er det noen produsenter av hovedkort som har ekstra godt rykte blant linux-entusiastene? Kanskje noen kan anbefale noe? Har ikke bestemt meg for om jeg skal kjøre intel eller amd cpu så tar gjerne tips om begge deler. Noe annen maskinvare som kan være problematisk under Linux? Styr unna Gigabyte. Mitt GA-P55-USB3 funker helt fint! Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Er det noen produsenter av hovedkort som har ekstra godt rykte blant linux-entusiastene? Kanskje noen kan anbefale noe? Har ikke bestemt meg for om jeg skal kjøre intel eller amd cpu så tar gjerne tips om begge deler. Noe annen maskinvare som kan være problematisk under Linux? Styr unna Gigabyte. Mitt GA-P55-USB3 funker helt fint! Meget mulig, men Gigabyte har selv uttalt at de er et pro-windows-selskap som ikke er interessert i å hjelpe brukere av andre OS eller sørge for kompatibilitet mot andre OS enn Windows. Har du et Linux-relatert spørsmål til dem får du bare "Bruk Windows" som svar. Slike selskaper ønsker ikke jeg å støtte. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Ah, derfor ja. Kjedelig : \ Har både skjermkort og hovedkort fra Gigabyte, og er fornøyd med begge to hardware-messig, men dette var en liten ripe i lakken ja Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Jepp. Synd, for jeg hadde alltid sansen for Gigabyte helt til jeg fant ut det der. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Broadcom er da helt greit. Har det selv på min laptop og på driverne jeg bruker (networkmanager) så flyter det kjempefint og rask til å boote. Det fungerer flott ja, men Intel-kontrollerne er ofte bedre og støtter ting som packet-injection og annet knask rett ut av boksen perfekt med de frie driverne. Har du et Linux-relatert spørsmål til dem får du bare "Bruk Windows" som svar. Doh, åtte av ni hovedkort jeg har satt sammen til GNU/Linux de siste to årene har vært Gigabyte. Får vel gå over til Asus som den niende maskinen bruker. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Regner ikke med Gigabyte produserer noe særlig drivere selv, men at de har relativt standard kontrollere for lyd, nettverk osv som det allerede finnes Linuxdrivere til? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 srbz, joa, men ikke alltid. Er en del kort som benytter seg av noe som ikke er helt standard, og da er det greit å slippe "Bruk Windows"-argumenter. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Det største problemet er vel standardfølging av BIOS og testing på tvers av systemer. Og om det viser seg å være feil, leveranse av oppdaterte BIOS-images. Om du får en BIOS som f.eks ikke støtter ASPM-korrekt (les: "Linux power regression") og leverandøren "fikser" problemet ved å oppdatere Windows-driveren til å ignorere BIOS. Om du bruker andre OS enn det du har produsentlevert driver til så må du fikse problemet selv eller leve med det. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Er jo litt rart at gigabit skulle vært så dårlig til linux. Kan jo være man må endre noen instillinger i så fall? Til hackintosh, er jo gigabyte genialt, så jeg syns det er jo litt rart med tanke på OSX er basert på unix kode, Men det kan vel ha noe å si med dualbios? Vet ikke om asus hovedkort er det beste på linux, eller om MSI kan være like bra? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) Er jo litt rart at gigabit skulle vært så dårlig til linux.Kan jo være man må endre noen instillinger i så fall? Det står svart på hvit et par poster opp: Meget mulig, men Gigabyte har selv uttalt at de er et pro-windows-selskap som ikke er interessert i å hjelpe brukere av andre OS eller sørge for kompatibilitet mot andre OS enn Windows. Har du et Linux-relatert spørsmål til dem får du bare "Bruk Windows" som svar. Slike selskaper ønsker ikke jeg å støtte. Endret 28. februar 2012 av JohndoeMAKT 2 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Selv om Gigabyte ikke gjør noe for å støtte linux, så er ikke det ensbetydende med at Gigabyte hovedkort osv ikke fungerer med linux. Vil tro at det er mye like chipset og kontrollere som også er benyttet av andre produsenter, og vil derfor være støttet. Problemet er hvis du får problemer med ett Gigabyte produkt og linux, så hjelper det ikke noe å spørre Gigabyte som hjelp. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Supporten er nok som "Taiwan" selv ønsker den skal være, billig og dårlig. Spørs f.eks om Asus er stort bedre hvis hovedkortet ikke har gode kontroller der linux har drivere fra før. Man kan jo forsøke uoffisielle drivere som ikke er bekreftet vil virke. Har vanskeligheter å tro basert på egne erfaringer at Asus ville laget en driver for oss fordi vi ønsker oss linux. Endret 1. mars 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Supporten er nok som "Taiwan" selv ønsker den skal være, billig og dårlig. På hvilket grunnlag baserer du deg på at det som er produsert i Taiwan er billig og dårlig? Spørs f.eks om Asus er stort bedre hvis hovedkortet ikke har gode kontroller der linux har drivere fra før. Asus tilbyr linux støtte. Sjekk f.eks her: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6T_Deluxe_V2/#download Av de hovedkortene jeg har kjørt linux på (asus og msi) så har jeg ikke hatt behov for noe ekstra drivere da alt har vært tilgjengelig i kjernen. Har heller ikke hatt noen problemer slik at jeg har fått testet deres support politikk angående linux. Fant ikke noe linux alternativ under OS valg på MSI sine sider, det kan være fordi de ikke offisielt støtter linux, eller fordi de vet at det ikke er behov for å laste ned noe ekstra når man velger å kjøre linux, f.eks. ved at de gjør drivere og annen kode tilgjengelig for de som utvikler kjernen (eller hvordan slike ting blir inkludert i kjernen). 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Nå er vel det ikke til å ungå at windows er hovedprioriteten for de fleste. Er ikke noe Probe 2, Aisuite tilgjengelig for linux. Jeg har http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6X58DE/#download hadde mandriva powerpack 2011 en stund, men etter det ble noe kluss med bootloaderen dropper jeg linux på det hovedkortet, sata 600 kontrolleren skaper nok en konfikt. Men ja du har nok litt eldre hovedkort en meg, sånn sett så er det lurt å bruke litt eldre maskinvare i så fall. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Er ikke noe Probe 2, Aisuite tilgjengelig for linux. Ser ærlig talt ikke vitsen med slikt. Jeg har ikke savnet bloat som følger med driverne til Windows så for meg gjør det ingenting så lenge selve driverne fungerer. Slikt som bios flashing, tempsensors, overklokking, oppdatering gjennom GUI osv. er det nok bare en liten prosent som bruker, så syns ikke det burde fulgt med på standardversjonen slik det ofte gjør på Windows. Endret 2. mars 2012 av Occi Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Men ja du har nok litt eldre hovedkort en meg Det hovedkortet jeg linket er ikke noe jeg har, kun ett tilfeldig jeg plukket ut fra asus sine sider for å illustrere at de støtter linux. 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Folk biter fortsatt på LMH1. :-D 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå