RamGuy Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Jeg ønsker å få satt opp en wordpress nettside som skal hostes fra eget nettverk, via min stasjonære maskin som kjører Windows 7. Alle nødvendige porter og konfigureringer i router er satt opp, i førsteomgang så vil jeg bare teste via navigering direkte inn på min eksterne ip-adresse og via dyndns. Men her støter jeg på problemer, den letteste måten å få satt opp wordpress i Windows7 var via Microsoft Web Plattform og via deres Webmatrix tjeneste. Dette var en lek og jeg har fått satt opp og konfigurert både en wordpress side og et phpbb forum via Microsoft Webmatrix. Problemet oppstår når jeg skal forsøke å ta wordpress siden fra localhost på min stasjonære maskin over på det lokale eller eksterne nettverket så det faktisk er mulig å aksessere den via andre maskiner på mitt lokale nettverk eller uten ifra. For meg virker det som Microsoft Webmatrix legger opp til at du skal leie webmatrix optimaliserte servere fra Microsoft klarerte webhoteller? Alternativene som Microsoft lister er hvertfall forferdelig få og temmelig dyre, og mitt ønske var jo å hoste nettsiden selv (hvertfall i førsteomgang) og ikke via noen tredjepartløsninger. Lar ikke dette seg gjøre via Microsoft sin Webmatrix løsning? Det jeg ser ut til å kunne gjøre er å manuelt endre nettadressen til de forskjellige nettsidene jeg oppretter via Microsoft Webmatrix, default står disse til localhost:"port" og jeg kan endre dette til for eksempel min interne og eksterne ip-adresse da eksempelvis 192.168.0.100:"port" eller "mineksterneip":"port". Setter jeg til 192.168.0.100:"port" så kan jeg faktisk aksessere nettsiden via andre maskiner på det lokale nettverket, problemer er dog at formateringer er fraværende og alt blir bare en liste av rotete tekst. Det samme skjer om jeg forsøker med "mineksterneip":"port", da kan jeg aksessere nettsiden via min dyndns adresse osv, men formatering er helt på trynet. Selv når jeg åpner og forsøker å endre på nettsiden direkte via Webmatrix på min stasjonære PC så er formateringer helt på jordet om jeg setter adressen til noe som helst annet enn localhost:"port". Hvorfor blir det sånn, og hva kan jeg gjøre med det? Hvordan kan jeg på raskest, enklest og på mest effektiv måte drifte og hoste en wordpress nettside via mitt eget nettverk via Windows7? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 Her er screenshot av hvordan ting ser ut når jeg aksesserer fra andre maskiner, via intern eller ekstern ip-adresse: Mens via localhost på den stasjonære ser det altså sånn ut: Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 Latterlig feil fra min side, må selvfølgelig endre IP-innstillingene i Wordpress og ikke bare i webmatrix.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå