Grreven Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Da takker jeg for tipset og undersøker muligheten til en hurtigere og mer smidig behandling via reklamasjon fremfor garantisak. At den er behandlet godt og ansvarlig er uten tvil helt klart og jeg har aldri hatt problemer av slik art med de utallige andre laptopene jeg har eid privat. I jobbsammenheng har jeg sett en del ting. EDIT: Da har jeg opprettet en ny henvendelse hos Komplett hvor jeg spesifiserer i kommentarfeltet at jeg ønsker å reklamere på produktet samt levere på pickup-point (noe de allerede har godkjent). Samt beskrevet saken mer utfyllende selv om forrige returregistrering ikke hadde mangler av den art. Det høres bra ut. Si gjerne ifra hvordan de svarer! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Det skal jeg gjøre Takker for alle innspill så langt. Jeg vil bare presisere at dette ikke er en "tråd mot komplett" men rett og slett at jeg ikke har vært i denne situasjonen som privat forbruker før og ønsker andres verdifulle erfaring og tips. Endret 8. februar 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Dersom dette skal gå på garantien, kan ikke lovparagrafene om reklamasjon brukes. § 18 blir vel mer riktig om jeg husker rett. Forsåvidt hadde det vært enklere å vite hvorfor du (trådstarter) skal levere den tilbake, med mindre du allerede vet at det er garantien du skal stå på, og ikke reklamasjon. § 18a, som du mener å referere til, sier i siste ledd at En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame, og den begrenser ikke forbrukerens rettigheter etter loven her, jf. § 3 første ledd. Mao. kan man ikke f.eks. nekte heving av kjøp ved tredje gang samme mangel iht. § 32 utelukkende på bakgrunn av at de foregående manglene har blitt dekket av garanti istedenfor reklamasjon. Forbrukerkjøpsloven trumfer alltid eventuelle garantiløsninger i de tilfellene der dette er gunstigst for forbrukeren. Lenke til kommentar
Grreven Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Dersom dette skal gå på garantien, kan ikke lovparagrafene om reklamasjon brukes. § 18 blir vel mer riktig om jeg husker rett. Forsåvidt hadde det vært enklere å vite hvorfor du (trådstarter) skal levere den tilbake, med mindre du allerede vet at det er garantien du skal stå på, og ikke reklamasjon. § 18a, som du mener å referere til, sier i siste ledd at En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame, og den begrenser ikke forbrukerens rettigheter etter loven her, jf. § 3 første ledd. Mao. kan man ikke f.eks. nekte heving av kjøp ved tredje gang samme mangel iht. § 32 utelukkende på bakgrunn av at de foregående manglene har blitt dekket av garanti istedenfor reklamasjon. Forbrukerkjøpsloven trumfer alltid eventuelle garantiløsninger i de tilfellene der dette er gunstigst for forbrukeren. Det stemmer det du sier, men husk at garanti er ikke noe butikken er pliktig til å gi, men ofte gir produsenten det. Og i dette tilfellet holder vel ikke produsent til i Norge? I såfall er han ikke bundet av norsk lov. Dersom butikken har egen garanti blir dette selvfølgelig en annen sak. Dette blir forsåvidt off topic imo. Det var aldri snakk om heving av kjøp, så dette utelukket jeg. Han nevner heller ingenting om tidligere feil, så jeg så bort i fra dette også. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Det har ikke vært noen tidligere feil på maskinen. Den har fungert upåklagelig og uproblematisk i 1.5 år inntil man plutselig ikke fikk slått den på lenger. Den har hovedsaklig blitt brukt til type kontorarbeid og surfing samt enkle spill som Minecraft. Den har også så og si aldri vært på farten (et par hytteturer for bilderedigering) da jeg har dratt med meg en annen mindre nettpc på hotellturer osv. Enkel bruk trygt hjemme på spisestuebordet eller verandabordet i skyggen om sommeren. Endret 9. februar 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Poenget mitt er at garanti/reklamasjon er likegyldig ref § 18a så lenge man forholder seg til selger. Selger er bundet av forbrukerkjøpsloven uavhengig av hva slags garanti produsenten tilbyr. Selger vil i så å si alle tilfeller som dreier seg om PC, sende maskinen til produsentens autoriserte tekniker, så kunden er dekket av alle vilkår uavhengig av om mangelen dekkes av garanti eller reklamasjon. Jeg skjønner ikke hvor du vil hen Grreven? Lenke til kommentar
Grreven Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Poenget mitt er at garanti/reklamasjon er likegyldig ref § 18a så lenge man forholder seg til selger. Selger er bundet av forbrukerkjøpsloven uavhengig av hva slags garanti produsenten tilbyr. Selger vil i så å si alle tilfeller som dreier seg om PC, sende maskinen til produsentens autoriserte tekniker, så kunden er dekket av alle vilkår uavhengig av om mangelen dekkes av garanti eller reklamasjon. Jeg skjønner ikke hvor du vil hen Grreven? Uten å kjenne til garantien han har fått, så absolutt ikke. Alt avhenger av hvilken garanti forbruker har fått. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Ingen spesiell garanti utenom det man får ved å kjøpe en Acer laptop hos Komplett. EDIT: Har fått melding fra komplett nå nettopp. Der står det blant annet. Melding fra kundesenter: "Hei, Din retur er nå registrert hos vår returavdeling. Når produktet skal sendes til oss må den pakkes forsvarlig mot slag og støtskader. Ta vare på kollinr ved innsending. Det er viktig at det sendes inn komplett pakke! Tilbehør skal medfølge! Vi tar ikke ansvar for lagret medie. Anbefaler backup før innsendelse til oss. Ønsker du hjelp til backup kan du ta kontakt med IBAS på telefon 62 81 01 00. For å få vurdert teknisk retur på maskinen, så trenger vi service rapportene fra tidligere service. Ved ufullstendig dokumentasjon så vil maskinen trolig bli reparert og returnert. Denne vil vi da ta inn til oss for reklamasjon. Godkjenning av dette forutsetter at feilen ikke skyldes fysisk skade. Du vil bli fakturert hvis feilen er forårsaket av bruker eller ingen feil funnet på innsendte produkter. VIKTIG - For at vi skal kunne håndtere din retur så snart som mulig etter mottak og feilsøke din maskin så er det fint hvis du kan sende oss ditt passord med det samme i denne saken. Endret 9. februar 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
Grreven Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Ingen spesiell garanti utenom det man får ved å kjøpe en Acer laptop hos Komplett. EDIT: Har fått melding fra komplett. Der står det blant annet. Melding fra kundesenter: "Hei, Din retur er nå registrert hos vår returavdeling. Når produktet skal sendes til oss må den pakkes forsvarlig mot slag og støtskader. Ta vare på kollinr ved innsending. Det er viktig at det sendes inn komplett pakke! Tilbehør skal medfølge! Vi tar ikke ansvar for lagret medie. Anbefaler backup før innsendelse til oss. Ønsker du hjelp til backup kan du ta kontakt med IBAS på telefon 62 81 01 00. For å få vurdert teknisk retur på maskinen, så trenger vi service rapportene fra tidligere service. Ved ufullstendig dokumentasjon så vil maskinen trolig bli reparert og returnert. Denne vil vi da ta inn til oss for reklamasjon. Godkjenning av dette forutsetter at feilen ikke skyldes fysisk skade. Du vil bli fakturert hvis feilen er forårsaket av bruker eller ingen feil funnet på innsendte produkter. VIKTIG - For at vi skal kunne håndtere din retur så snart som mulig etter mottak og feilsøke din maskin så er det fint hvis du kan sende oss ditt passord med det samme i denne saken. Det ser bra ut. Da er det bare å vente Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Det står videre i mailen at jeg skal sende den i posten til Sandefjord men jeg forsøker først å levere den på pickup point der jeg bor. Ellers har ikke jeg lenger noe annet tilbehør enn strømforsyningen, jeg kaster alltid ting jeg ikke har behov for. Men da får jeg levert den på pickup point i morgen på vei hjem fra jobb. Endret 9. februar 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Forøvrig gikk denne i stykker igjen etter kun kort tids sjelden bruk. Første gang den var på rep. kjøpte vi en erstatningsmaskin og planen var at denne skulle brukes som SkolePC til skolestarten. Vi hadde den i bruk en 5-6 ganger og når vi skulle slå den på rundt skolestart for å gjøre den klar var den død og bare piper. Kjedelige greier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå