storhil Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Jeg sliter litt med å bestemme meg for hvilket kamera jeg skal kjøpe, og jeg har (som vanlig) lett for å bli dratt mot de i 10 000 kr klassen. Altså litt mer enn jeg egentlig har råd til.. Har aldri hatt speilrefleks selv, men har lånt søsteren min sitt en del (Canon eos 550d) og jeg vil derfor ikke få en anbefaling på et kamera kun med bakgrunn av at det egner seg for en nybegynner. Etter å ha lest litt rundt om de forskjellige modellen er jeg nesten mer forvirret enn noen gang. Slik jeg ser det er det flere modeller som passer, MEN så er mangler det en funskjon som jeg synes er viktig, som en annen har, men da mangler det en funksjon som det forrige hadde osv osv. Jeg tenker sånn at jeg skal finne et kamerahus jeg skal ha lenge, så basisfunksjonene er viktige. Fordel om kameraet har: solid kamerahus, gjerne metall værtetting rask autofokus god søker, 100% dekning selvsagt god bildekvalitet og fargegjengivelse HD video plass til to minnekort er også en fordel god batterikapasitet Så langt har jeg kommet frem til disse modellene, og trenger noen gode råd på hvem av dem jeg skal velge, fordel om dere har en eller flere av disse, og kan komme med egne erfaringer. I prisklassen som sprenger budsjettet mitt: Canon Eos 7D vs Nikon D7000 eller den jeg faktisk har råd til: Canon Eos 600D vs Nikon D5100 om det er noen andre modeller som kunne passe bedre, kom gjerne med forslag. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Det er ikke så viktig hva du velger. Alle husene du nevner vil kunne ta spektakulære bilder. Bruk heller pengene dine på optikk. Lenke til kommentar
storhil Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 Bruk heller pengene dine på optikk. ja, er det som er planen, men vil være sikker på at jeg finner et hus som jeg blir fornøyd med og som har de funksjonene jeg er ute etter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 ja, er det som er planen, men vil være sikker på at jeg finner et hus som jeg blir fornøyd med og som har de funksjonene jeg er ute etter. Etter å ha studert smørbrødslisten din, så er det vel bare å konkludere med at du må fire på krava, øke budsjettet, eller gå på bruktmarkedet. Personlig, så vil jeg si at det er mange av punktene du kan fire på - alt annet enn "selvsagt god bildekvalitet og fargegjengivelse". D5100 synes jeg har bedre ergonomi enn 600D, så jeg ville valgt den av de to som du har listet opp som de du har råd til. Hvis video egentlig bare er "nice to have" så ville jeg sett etter om det er noen som fortsatt har Nikon D90 på lager og gått for den. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Mitt standard svar. Finn ut hva slags fotografering du vil drive på med. Finn ET ok brukt godt objektiv, helst en fast brennvidde som passer til dette. Merke har ingen ting å si. Kjøp et så billig som mulig brukt hus, eller et speiløst + adapter. Ta grassat masse bilder og diskuter bildene, ikke utstyret med andre. Til trådstarter. Du får et ganske ok brukt objektiv for ca 8000,-. Dersom du ikke vil drive på med foto eller bytte så kan du selge objektivet uten noe særlig tap. (De beste mekaniske/optiske stiger i verdi). Lykke til! Lenke til kommentar
storhil Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Grunnen til at 7D er på listen er nettopp fordi den har det meste jeg ser etter i et hus. Så jeg er veldig fristet til å gå for den, og la budsjett være budsjett Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 D7000 har alt du nevner av funksjoner du er ute etter. Dessuten har Nikon større utvalg optikk å velge mellom, og du kan bruke gamle AF-objektiver (uten intern motor) på D7000 da den har fokusmotor i huset. Koster 8500 nytt, sparer et par tusen om du finner en brukt. Kjøper du en Nikon 35mm 1.8 for ca tusenlappen brukt har du da en god start. Knivskarpt og rimelig objektiv som blir en normal på D7000. Uansett er det optikken og fotografen som er viktigst. 7D har høyere skuddtakt enn D7000, mens D7000 nok har litt bedre ytelse på høy ISO. I praksis er de egentlig svært like, stikk en tur innom butikken, hold litt i dem og prøv deg litt frem med dem og se hvilket du liker best. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Kjøp for all del Nikon. Kjøper du Canon må du antagelig dele objektiver og tilleggsutstyr med din søster. En Nikon kan du ha for deg selv... Ender du opp med min anbefaling syns jeg enten: - Strekk budsjettet ditt til D7000. Et fantastisk kamera som jeg selv har, og et du kan vokse med i lang tid - Eller et D5100, like god bildekvalitet men noe rimeligere så du ikke brenner av for mye penger før du vet at du liker dette Skulle du allikevel kjøpe Canon, lykke til...:-) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 I prisklassen som sprenger budsjettet mitt: Canon Eos 7D vs Nikon D7000 eller den jeg faktisk har råd til: Canon Eos 600D vs Nikon D5100 om det er noen andre modeller som kunne passe bedre, kom gjerne med forslag. Av disse to alternativene ville jeg gått for 600D (eller tilsvarende kamera i Nikon) og evt. sprengt budsjettet med et godt objektiv. Hvis du har gode objektiv fra før og har det du trenger der, så ville jeg gått for 7D (eller tilsvarende i Nikon) Du skrev rask autofokus som kriterie, men jeg ville også vurdert 5D MK II nå som det kanskje snart kommer en ny versjon av denne. Da vil nok prisene på MK II falle en del vil jeg tro. Men dette er Fullframe kamera og har du "EF-S" objektiver så vil ikke disse passe på MK II. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå