Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjenner noen til gode backup systemer som passer for Cloud Computing?

Krav vil være:

- Støtter ulike OS

- Støtter ulike Cloud Computing providere

- Støtter replikering av backup mellom cloud providere

I mitt hode skulle det fungere med igrunn hvilken som helst backup software. Det som skiller denne løsningen fra et vanlig datasenter er at det ikke er kontroll over hardware og virtualiseringslaget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Privat eller for bedrift?

Når det gjelder bedrift så er datatilsynet meget kritisk til slike løsninger da du lagrer data i utlandet med deres policy.

Løsning som bruker Amazon sin Cloud tjeneste (blant annet S3):

https://www.jungledisk.com/ - Pakkepriser for privat og bedrift.

Evt så kan du opprette konto selv hos Amazon Web Services/IBM Cloud service , deretter sette opp servere selv og betale kun for det du bruker (per GB, CPU bruk osv). Men noe mer tungvint.

Lenke til kommentar

Vi ser ikke etter en "cloud backup" der vi laster det ut på en eller annen server til en leverandør av backuptjeneste.

Vi ser etter en backupløsning til å kjøre på egne servere, men i Clouden. Så med andre ord helt likt som i et datasenter, bare at vi ikke eier hardware/virtualiseringslaget.

Lenke til kommentar

Med SFTP så har du ein sikker, fri og åpen protokoll som omtrent alle backup programmer snakker mot.

Duplicati er eit open source backup-program som er beregna å fungere mot forskjellige sky-tenestar. Den kan du lett modifisere og gjere den kommersiell med logo for selskapet ditt.

Lenke til kommentar

Vanlig Samba/FTP/SMB fungerer vel?

Hvis dette er blanke servere, hvorfor ikke bruke standard programvare da, ala BackupExec/Tivoli?

Det finnes software som støtter flere OS/cloud providere, men alle de jeg kjenner, støtter kun filkopiering/sync. Et eksempel er GoodSync. Å finne leverandører av software som støtter Cloud providere på et lavnivå, tror jeg er bortimot umulig. Google har sine systemer, Amazon har sine, osv og det er temmelige lukkede systemer.

Backup software skiller seg ut på at de støtter div applikasjoner, som f.eks SQL/Exchange osv og de tar ikke hensyn til hvilken hardware/virtuel hypervisor/cloud provider som kjører i bunn.

Lenke til kommentar

Applikasjoner som krevje mykje io har eigne backup rutinar på plass. Eg ville ikkje brukt eit backupprogram for å ta backup av f.eks ein database. Mange databaser har unik funksjonalitet for å ta backup, f,eks PostgreSQL kan switches til backupmodus som gjer det mogleg å bruke ZFS snapshots til å ta backup. Det er artige saker ;)

Samba og FTP er ikkje krypterte protokoller og bør ikkje brukast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...