nomore Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hei! Har i lenger tid savnet et verktøy for å organisere bilder og video som eg tar med kamera og mobil. Har testet mye rart, men til felles har de enten kun mulighet for å lagre bildene hos seg(nettskytjeneste), eller så krever løsningen at bilder og database ligger på den ene datamaskinen. Eg vil ha bildene tilgjengelig der eg er, med alle metadata og informasjon eg legger inn på bildene, men eg vil ikke at alle bildene skal ligge hos for eks Flickr(det bruker eg pr i dag). Så eg vil ha en løsning eg kan installere på en server hos meg, men som allikevel er tilgjengelig fra der eg ønsker. Eg har funnet en løsning som ser veldig lovende ut; ResourceSpace. I tillegg har eg kikket på TinyWebGallery og Piwigo. Begge disse ser mer populære ut enn ResourceSpace, men sistnevnte ser mye mer avansert ut og gir mye av de samme mulighetene for utvikling om man vil lage noe selv. Noen som har brukt noen av disse over tid, og har noen innspill? Evnt tips til andre eg bør se på? Redigering av bilder eller video er ikke et tema. Det eg ønsker er en løsning hvor eg kan arkivere bilder og video, og raskt kunne søke disse opp uansett hvor eg er(så lenge eg har nettforbindelse). Lenke til kommentar
mortex2008 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Hei! Har du kommet noe lenger? Jeg sliter også med samme "problem", ,men har ikke kommet så langt som deg. Jeg har samlet bildene kun på en server hjemme (PC)... Endret 11. mars 2012 av mortex2008 Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 En del xDSL-routere/modem støtter dyndns eller tilsvarende tjenester - med en av disse vil man lett kunne ha tilgang til sin egen server "hvor som helst", enten via http, ftp eller andre løsninger. Jeg har en Netgear ReadyNAS og bruker dyndns til å få tilgang til mine filer utenfra. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Hei! Har du kommet noe lenger? Jeg sliter også med samme "problem", ,men har ikke kommet så langt som deg. Jeg har samlet bildene kun på en server hjemme (PC)... Eg har kommet frem til at eg vil bruke ResourceSpace da eg ikke har funnet noen bedre, og eg har ikke fått tips om andre som gjør samme, eller bedre, jobb. Eg har bare ikke hatt tid til å sette det opp enda En del xDSL-routere/modem støtter dyndns eller tilsvarende tjenester - med en av disse vil man lett kunne ha tilgang til sin egen server "hvor som helst", enten via http, ftp eller andre løsninger. Jeg har en Netgear ReadyNAS og bruker dyndns til å få tilgang til mine filer utenfra. Å få tilgang til bildene er det minste problemet. Problemet er å organisere de samtidig som man får tilgang til katalogen Eg har bildene liggende på en Windows Home Server som eg har tilgang til via VPN. Fungerer ypperlig for å vise frem bilder. Samtidig så blir også bildene fra kameraet lastet opp fortløpende som de blir tatt, dersom eg har netttilgang der eg er. Problemet er at de er ikke organisert ut over at de ligger i kataloger etter hvilket år de ble tatt. Eg vil kunne søke opp etter hendelse, aktivitet, personer, år, sted osv. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Da vil jeg ta en ekstra titt på noe ala en slik NAS-løsning som jeg har - flere av disse har http-basert filbehandler. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Lagring og filbehandling i seg selv får man nesten uansett. Det som er utfordringen er å organisere det De fleste velkjente organiseringsverktøy(Picaza, Lightroom osv) har databasen på den ene maskinen man bruker. Men om det er godt nok så funker det jo Lenke til kommentar
ChristianAa Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Dette er et tema jeg også har arbeidet med. Det er egentlig to problemer: 1: Hvordan best kategorisere bilder 2: Hvordan arkivere og gjenfinne bilder. Til 1 har jeg kommet til at Ligthroom (4) er det beste jeg vet om, jeg importerer bildene fra kortene, navner om med ShootnameCustomnameSeqNr, lagrer i kataloger etter år og dato. Dessuten legger jeg på alle keywords som er aktuelle i selve importen, det er vanligvis det letteste stedet å gjøre det for meg. Så bruker jeg LR eller DxO til redigering litt avhengig av hva jeg skal vektlegge, tar en del bilder som må kalles arkitektur og da er DxO uovertruffent til å rette linsefeil og perspektiver. 2: For lagring og gjenfinning av bilder har jeg også lett og funnet ResourceSpace som et veldig interessant produkt. Jeg har lest og gjort en første installasjon i en vm, men den mista jeg da jeg oppgraderte maskinen, skal se på ResourceSpace igjen så snart jeg har kodet noen tusen bilder fra i fjor. Jeg regner med at jeg må gjøre en eksport fra LR og sørge for å få med alle metadata i exif eller i følgefil. ResourceSpace skal kunne strukturere basert på disse dataene. Fint om vi kan poste litt erfaringer etterhvert her! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Eg fokuserer ikke på redigeringsbiten. Eg redigerer såpass få av bildene at eg fint kan laste bildet ned, redigere det i ønsket program, og så laste opp ny versjon av et bilde. Så fokuset mitt er utelukkende på opplasting, administrasjon og tilgjengelighet. Og i det skal det da være backup. På administrasjonsbiten, katalogiseringen, så trenger eg heller ikke mange feltene, og de eg trenger er der enten fra før eller kan lett legges inn i ResourceSpace Om noen uker flytter eg til et nytt sted, og skal da bytte ut routeren eg har i dag med en ny router, og da skal eg dedikere maskinvaren til ResourceSpace. Kommer tilbake med mer info når eg har testet det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå