robertaksland Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Son nyfrelst fotograf ser jeg etter et billedvisningsprogram som kan vise exif-informasjon (blender, iso, lukkeritd etc) samtidig med bildene mens jeg blar mellom dem. Bruker både Fedora og Ubuntu litt om hverandre, og har Windows på en bærbar, så er fleksibel på plattform. Men bruker helst linux-programvare. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Vet ikke hvilket kamera du har, men programvaren for Canon gjør det. I Zoombrowser, Preview mode, kommer et vindu opp ved siden av bildet som viser alt. Går ut ifra andre kamera-merker har noe lignende. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 Vet ikke hvilket kamera du har, men programvaren for Canon gjør det. I Zoombrowser, Preview mode, kommer et vindu opp ved siden av bildet som viser alt. Går ut ifra andre kamera-merker har noe lignende. Har Canon 1100D. Tenkte jo ikke på å prøve den medfølgende programvaren. Det skal jeg selvsagt gjøre. Men mistenker at den kun funker på Windows da. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Jeg har brukt Canon programvare med alle mine kamera i mange år, omtrent siden den kom på markedet, den er meget god. Og DPP for raw filene er ypperlig. Tror det er utgave for Mac også., ville være rart hvis ikke... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Jeg har brukt Canon programvare med alle mine kamera i mange år, omtrent siden den kom på markedet, den er meget god. Og DPP for raw filene er ypperlig. Tror det er utgave for Mac også., ville være rart hvis ikke... Canon har desverre ikke oppdatet at det finnes noe som heter Linux ... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Nei Linux er ganske smal ja...da må man ha Windows i tillegg. Vet den er godt egnet til noe, men det er mye den ikke strekker til for... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Jeffrey's exif viewer er en web-basert løsning som gir all informasjon helt ned til hver piksel, du bare kopierer over bilde-adr. Det finnes div, exif viewer programmer som er knyttet opp mot nettleser-programmet du bruker, foreksempel "exif viewer" for FireFox. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Den Web-baserte løsningen var jo fin for å se all mulig exif som finnes i ett bilde, det var utrolig mye som faktisk lagres. Men jeg så etter et verktøy for å bla fort gjennom masse bilder mens den nødvendigste exif'en vistes på skjermen. Så viste det seg altså at det lå i Linux som standard (!!!). I det medfølgende "Image Viewer"-programmet velger jeg Image -> Properties. Her kan jeg velge Metatata, og får frem blender, lukker, iso og mer til. I denne dialogen er det også navigeringsknapper som gjør at jeg kan bla frem og tilbake mellom bildene og se exif-infoen samtidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå