Gå til innhold

Slik blir Nvidias nye skjermkort

Anbefalte innlegg

Det har du rett i, og det finnes jo enkelte lyspunkt. Og jeg tror også steam gjør mye bra for pc som plattform. Selv om man blir låst til steam, så har de nok sørget for at salget til pc er mye høyere enn det ellers ville vært.

Selv om jeg skrev den kommentaren, så betyr ikke det at jeg ikke har tenkt å oppgradere. Selv om systemet mitt fra høsten 2006 (byttet skjermkort til 5870), fortsatt drar de fleste spill greit.

Det største problemet er heller ikke grafikken, men at konsollene også har holdt tilbake utviklingen av bedre AI som krever stor prosessorkraft, og også utviklingen for god støtte av flere kjerner, bruk av optimaliseringer i dx10 og 11 og støtte for 64bit.

konsoller har ikke holdt tilbake multithreading av spill, du kan skylde på dx9 og dets svakheter der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

En tankegang kunne være å gjøre GPU på konsoller utskiftbart etter hvert. Deretter merke feks Xbox spill etter hva slags GPU spillet trenger.

Feks GTA 6 * High Class GPU Requirement. Mass Effect 4 * Medium Class GPU Requirement. Fifa 16 * Low Class GPU requirement.

Det jeg er sikker på er at det ville solgt konsoller uansett men at om man vil spille spesielle spill så må man oppgradere GPU akkuratt sånn man oppgraderer HDD disker.

Jeg mener en slik merking av spill er ikke særlig verre en Kinect merkingen. Pluss folk som vil kunne fått konsollene sine til å følge PC utviklingen og på den måte også ha muligheten til å få feks DX 12 i fremmtiden og andre features.

Samt man kunne gjort flere av spillene skalerbare. Feks at du kan bruke Low Class GPU på et spill som trenger high Class GPU men i retur få en mye dårligere grafikk. Altså man får det man betaler for!

Genialt eller hva?

Ingen flere klager om at konsoller holder igjen PC og ingen flere klager om gammel grafikk hardware.

Feks ganske enkelt å bytte skjermkort på dagens laptoper. Men jeg ville tatt det ett skritt videre å innført slide-in-place grafikkort for konsoller man bare stapper inn og så kjører det. Akkuratt som en HDD. Med rett design er det null problem.

Utviklere får egentlig bare High class Gpuen til å forholde seg til og så bare gjøre spillene skalerbare slik at de virker på de svakere GPUene.

Bittelitt vanskeligere enn dagens spill utvikling til konsoll men definitivt lettere enn å utvikle spill rett til PC.

Low Class GPU area* Arcade and kinect gamers. Native 1080p.

Medium Class GPU area* Casual gamers and general budget gamers. Native 1080p.

High Class GPU area* High-end PC gamers and graphic whores. Native 1080p men med mulighet for 4K video.

+ det skalerer etter lommeboka. Kostnaden er etter hvor sterk du vil ha konsollen.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Spillutviklerene/utgiverene ville ikke begrenset et spill til et mindre high-end marked, slik at fragmentere spill hadde ikke fungert, men fragmentere hardware kunne kanskje ha fungert.

Før eller senere hadde dog spill utviklere ikke kunnet utnytte nyere hardware og fremdeles støtte eldre low-end hardware. Men forskjellige hardware konfigrasjoner innfor en generasjon der man kan velge mellom 30FPS@720p med lav grad AA opptil 60FPS@1080p med høy grad AA og 2K/4K modell i fremtiden hadde ikke vært meg imot.

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillutviklerene/utgiverene ville ikke begrenset et spill til et mindre high-end marked, slik at fragmentere spill hadde ikke fungert, men fragmentere hardware kunne kanskje ha fungert.

Før eller senere hadde dog spill utviklere ikke kunnet utnytte nyere hardware og fremdeles støtte eldre low-end hardware. Men forskjellige hardware konfigrasjoner innfor en generasjon der man kan velge mellom 30FPS@720p med lav grad AA opptil 60FPS@1080p med høy grad AA og 2K/4K modell i fremtiden hadde ikke vært meg imot.

Da burde man heller sørge for at konsollene ble highend ved launch, slik at de faktisk ikke lå årevis bak PCene ift ytelse. Konsoller er fandens oldemor, elendig ytelse, og jammen skal det ikke tilrettelegges for det og.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

En tankegang kunne være å gjøre GPU på konsoller utskiftbart etter hvert. Deretter merke feks Xbox spill etter hva slags GPU spillet trenger.

Allerede blitt prøvd:

http://en.wikipedia....s#Expansion_Pak

Fungerte det? Ja

Var det en suksess? Nei

Var nok ikke suksess fordi folk var fattigere på den tiden og konsollene var ikke så populære som i dag. Dessuten så var vel ikke det å få mer Ram så veldig nødvendig for N64. 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Var nok ikke suksess fordi folk var fattigere på den tiden og konsollene var ikke så populære som i dag. Dessuten så var vel ikke det å få mer Ram så veldig nødvendig for N64. 

Kjære vene...

Finanskrisa er fortsatt i full effekt i utlandet, grunnen til at vi ikke merker det like mye her i Norge er fordi vi har en så snill regjering og så mye penger at vi har råd til det.

Konsollene var ikke like populære på den tida nei, men det endrer ikke at det var et tillegg som ga nevneverdige forbedringer i 3 spill (Majora's Mask, DK64 og Perfect Dark), resten av spillene var enten elendige eller fikk ingen gode forbedringer.

N64 hadde felles RAM for CPU, audio og video. Ekstra RAM var definitivt nyttig for konsollen i form av mulighet for høyere oppløsninger, fargedybde, framebuffer, musikk og lydklipp, og spillkode. Problemet til N64 var alt for høye aksesstider på minnet, og at spillkassettene kostet for mye å lage og hadde for lite plass.

Hadde man lansert en PS3 eller Xbox 360 med dobbelt så mye RAM kunne man sett en stor forbedring i spillgrafikken på disse konsollene, en stor årsak til at spill på konsoller ser så utvasket ut er fordi teksturene er ekstremt lavoppløste og komprimerte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så du sier at Xbox 720 og PS4 ikke vil ha nok Ram?

Ihvertfall neppe så mye at mer ikke hadde vært en fordel. Minne er noe det alltid har skortet på i konsollene.

Crytek ønsker seg minimum 8GB minne i neste generasjons konsollene, er de/vi heldige får vi halvparten av det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ihvertfall neppe så mye at mer ikke hadde vært en fordel. Minne er noe det alltid har skortet på i konsollene.

Crytek ønsker seg minimum 8GB minne i neste generasjons konsollene, er de/vi heldige får vi halvparten av det.

Tviler egentlig på det faktisk, konkurransen mellom Microsoft og Sony kommer til å bli knallhard og jeg tviler på at et av selvskapene ønsker å ta et feilsteg som vil gjøre at konsollen blir underlegen den andre. Personlig antar jeg at :

*Minnemengde : Plass mellom 6 til 12Gb.

*Harddisk : Mulig Hybrid eller SSD på 60Gb + liten hd.

*Skjermkort : Dx 11 + , Maks wattage en plass mellom 75 til 125W

*Cpu : Kommer man til å gå for en Hybridløsning her (cpu + gpu)? I såfall en God hybrid fra Amd kan være det neste eller Intel. Total Watt en plass mellom 75 - 125 her også. Hvis ikke så antar jeg at sony går for en nyere Cell model om IBM har noe på lur da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler egentlig på det faktisk, konkurransen mellom Microsoft og Sony kommer til å bli knallhard og jeg tviler på at et av selvskapene ønsker å ta et feilsteg som vil gjøre at konsollen blir underlegen den andre. Personlig antar jeg at :

*Cpu : Kommer man til å gå for en Hybridløsning her (cpu + gpu)? I såfall en God hybrid fra Amd kan være det neste eller Intel. Total Watt en plass mellom 75 - 125 her også. Hvis ikke så antar jeg at sony går for en nyere Cell model om IBM har noe på lur da.

High-speed minne som GDDR5 koster, samt man kan ikke ha mye minne man trenger høy båndbredde til uten å ha en bred minnebus og dette vil til sammen virkelig gjøre det dyrt.

Jeg tror også at MS og Sony ikke vil være like ambiøse som dem var med Xbox360 og PS3, og som nevnt kunne disse virkelig ha nytte av mer minne. Xbox360 fikk vel 512MB mer eller mindre med et nødskrik fremfor planlagte 256MB.

tviler på at de stapper i mere en 4gb minne. PS3 har jo ikke mere en 256MB minne som var lite selv når den var laget, og bare er latterlig i dag.

PS3 har 256MB XDR minne og 256MB GDDR3 minne.

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

High-speed minne som GDDR5 koster, samt man kan ikke ha mye minne man trenger høy båndbredde til uten å ha en bred minnebus og dette vil til sammen virkelig gjøre det dyrt.

Jeg tror også at MS og Sony ikke vil være like ambiøse som dem var med Xbox360 og PS3, og som nevnt kunne disse virkelig ha nytte av mer minne. Xbox360 fikk vel 512MB mer eller mindre med et nødskrik fremfor planlagte 256MB.

tviler på at de stapper i mere en 4gb minne. PS3 har jo ikke mere en 256MB minne som var lite selv når den var laget, og bare er latterlig i dag.

PS3 har 256MB XDR minne og 256MB GDDR3 minne.

Men microsoft må vel være idioter om de velger å bruke FEKS Radeon HD 6670 2GB GDDR5 (spesialbygget) og så forventer at det vil gi Xbox 720 en levetid på 10 år. Det finnes vel ikke noe håndfaste bevis på at de vil bruke mid-range kort? Jeg mener PS4 får jo garantert bedre GFX kort siden den kommer senere.

De har jo tjent så mye penger at de ville vel tjene enda mer om de ga ut nye konsoller med tap til en rimelig pris.

EDIT: Jeg mener om de byttet ut to ting i xbox 360. Feks 8 GB Ram og putta i ett Radeon HD 6970 2GB GDDR5 ville den gamle Xboxen slå den nye Xbox 720. Hva er logikken med dårlig Hardware? De gamle salgstallene beviser jo at folk har råd til å batale for nye konsoller. 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Men microsoft må vel være idioter om de velger å bruke Radoen 6670 og så forventer at det vil gi Xbox 720 en levetid på 10 år. De finnes i versjoner som er 100 kroner dyrere med DDR5 og 2GB videominne men alikavel. Det finnes vel ikke noe håndfaste bevis på at de vil bruke mid-range kort? Jeg mener PS4 får jo garantert bedre GFX kort siden den kommer senere.

De har jo tjent så mye penger at de ville vel tjene enda mer om du ga ut nye konsoller med tap til en rimelig pris.

Forskjellen på Radeon HD 6670 og HD 6770 er ca 300 millioner transistorer. Det er ingen vits i for Microsoft å legge ut mer penger og produksjonskostnader for en større brikke som må klokkes ned framfor en mindre brikke som klarer grei ytelse med greit strømforbruk. Å bruke en brikke som er ferdig utviklet og har vært ute en stund er smart siden du slipper å være med på investering av GPU-arkitekturer og du får en veldig effektiv og billig brikke.

Det kan godt hende at neste generasjon med konsoller er siste konsollgenerasjon for TV, det største markedet flytter seg stadig lengre vekk fra konsoller, at du får nettbrett og bærbare enheter som nærmer seg dagens konsoller ytelsesmessig og er langt mer praktiske. Ikke utrolig om konsoller ender opp med å bli skvist entusiast-plattformen Windows og et enormt mainstream-marked i form av nettbrett og mobiler.

En annen ting er at en shader som er tre ganger så tung å utføre sjeldent gir mer enn 10-20% bedre visuell kvalitet. I Battlefield 3 for eksempel er forskjellen mellom Medium og Ultra skyggekvalitet praktisk talt usynlig, til tross for at ytelsesbudsjettet må økes betraktelig.

Det er ingen grunn for de tre store å legge mye penger i en kraftig konsoll når fremtidsutsiktene ser så bleke ut som de gjør nå.

EDIT:

Tviler også på at Microsoft har lyst til å putte en stor, strømsulten og relativt compute-vennlig (mye av transistorbudsjettet er dedikert for compute) brikke som Cayman XT i en spillkonsoll som er først og fremst laget for å kjøre spill. Tviler også på at ønsket om en varm og bråkete konsoll er relativt lite, bedre å gå for en liten effektiv brikke med 25% av transistorene som leverer 33% av den teoretiske ytelsen Cayman XT leverer.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Men microsoft må vel være idioter om de velger å bruke Radoen 6670 og så forventer at det vil gi Xbox 720 en levetid på 10 år. De finnes i versjoner som er 100 kroner dyrere med DDR5 og 2GB videominne men alikavel. Det finnes vel ikke noe håndfaste bevis på at de vil bruke mid-range kort? Jeg mener PS4 får jo garantert bedre GFX kort siden den kommer senere.

De har jo tjent så mye penger at de ville vel tjene enda mer om du ga ut nye konsoller med tap til en rimelig pris.

Forskjellen på Radeon HD 6670 og HD 6770 er ca 300 millioner transistorer. Det er ingen vits i for Microsoft å legge ut mer penger og produksjonskostnader for en større brikke som må klokkes ned framfor en mindre brikke som klarer grei ytelse med greit strømforbruk. Å bruke en brikke som er ferdig utviklet og har vært ute en stund er smart siden du slipper å være med på investering av GPU-arkitekturer og du får en veldig effektiv og billig brikke.

Det kan godt hende at neste generasjon med konsoller er siste konsollgenerasjon for TV, det største markedet flytter seg stadig lengre vekk fra konsoller, at du får nettbrett og bærbare enheter som nærmer seg dagens konsoller ytelsesmessig og er langt mer praktiske. Ikke utrolig om konsoller ender opp med å bli skvist entusiast-plattformen Windows og et enormt mainstream-marked i form av nettbrett og mobiler.

En annen ting er at en shader som er tre ganger så tung å utføre sjeldent gir mer enn 10-20% bedre visuell kvalitet. I Battlefield 3 for eksempel er forskjellen mellom Medium og Ultra skyggekvalitet praktisk talt usynlig, til tross for at ytelsesbudsjettet må økes betraktelig.

Det er ingen grunn for de tre store å legge mye penger i en kraftig konsoll når fremtidsutsiktene ser så bleke ut som de gjør nå.

Det er ikke særlig mye som er eklere enn å sitte å stirre ned på ett nettbrett med elendig navigasjonskontroller som igjen bare er en mindre form for bærbar PC som igjen er PC som igjen ikke er en konsoll. Tror det skal mange flere generasjoner til før det blir gammelt med konsoller. TV + konsoll blir ikke utkonkurrert. Det er alt for mange grunner ennå til å ha det.

Edit: Det VIL komme spill som kommer til å kreve maksimum ytelse.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Jeg tror fleste parten av brukerene ikke ser behov for konsoll.

Man kan bygge en pc til ca 4000 og få greit resultat.

Kanskje det blir mere operativsystem basert f.eks basert på linux?

Så kan man bytte maskinvare etter behov.

Hadde vært gøy om Xbox 720 eller Playsation 4 klarer å slå ut en i7 2700k + 2x HD 7990 i crossfire i ren ytelse. ved å ha kun linux operativsystem isteden for windows 7.

Altså man kan spille crysis i Quad HD med 3d vision eller AMD Eyefinity uten store problemer.

Og konsollen koster under 4000 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg tror fleste parten av brukerene ikke ser behov for konsoll.

Man kan bygge en pc til ca 4000 og få greit resultat.

Kanskje det blir mere operativsystem basert f.eks basert på linux?

Så kan man bytte maskinvare etter behov.

Hadde vært gøy om Xbox 720 eller Playsation 4 klarer å slå ut en i7 2700k + 2x HD 7990 i crossfire i ren ytelse. ved å ha kun linux operativsystem isteden for windows 7.

Får ikke så god ytelse selv om du bytter ut OS. i7 2700k + 2x HD 7990? kanskje konsollgenerasjonen om 10-12 år. Xbox 720 med mid-range kort kommer til å yte i spill slik som noens billige 5000 kroners laptop.

Jeg har en gammel pc på stua med ATI 5770 og den yter ikke bra, selv med 4 GB Vengeance ram og Phenom II X 4 3.4Gz. Crysis 1 på maks? glem det!   

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Når PS3/Xbox 360 kom på markedet var disse gode sammenlignet med pc.

Men da tok man ikke med SLI/crossfire da det ikke var så vanlig på den gangen.

Så jeg regner vel med konsoll skal tilby noe mere hvis jeg skal vurdere konsoll.

Ellers kan konsoll selges til 2000 kr hvis det skal være så dårlig som du nevner.

Blueray er ikke lengere salgsargument eller ikke HDMI.

Thounderbolt muligens?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Når du sier det ville det jo hjulpet om de satte to eller fire 6670 1/2GB GDDR5 i Crossfire på Xbox 720. Da ville vel maskine kun bråkt etter hvor stor belastning spillene er.

Det er noe helt annet om utviklerne lokket med Crossfire. Da hadde jeg kjøpt konsollen på flekken.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...