Gå til innhold

Slik blir Nvidias nye skjermkort


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Da tar jeg heller High med 95 fps cap og drops ned til 70 fps, som flyter laaaaangt bedre og ser 99.9% like bra ut.

En ting er hva settings er satt til, en helt annen ting er hvordan spillet faktisk ser ut.

I BF3 synes jeg det er minimal forskjell estetisk fra "high" og oppover, trenger liksom ikke gjors på å stresse GPU fordi det ser stilig ut i menyen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg går det glatt på skjermen når den går jevnt på 50fps og oppover, så klart får jeg med meg viss den dropper under det, men ikke ned fra 70 til 50, det merker jeg ikke :) Så da er jeg en av de heldige som slipper å kjøpe TRI/QUAD SLI for å ha i bakhodet å kjøre 1000xxx fps og føle det går glatt. Det kan dog være lurt å ha god gaming mus også, merket stor forskjell der også på "fps" å se det går glattere på bevegelsene på skjermen.

 

Men har du ned i 40fps på BF3 med de nye ATI korta?

Lenke til kommentar

For meg går det glatt på skjermen når den går jevnt på 50fps og oppover, så klart får jeg med meg viss den dropper under det, men ikke ned fra 70 til 50, det merker jeg ikke :) Så da er jeg en av de heldige som slipper å kjøpe TRI/QUAD SLI for å ha i bakhodet å kjøre 1000xxx fps og føle det går glatt. Det kan dog være lurt å ha god gaming mus også, merket stor forskjell der også på "fps" å se det går glattere på bevegelsene på skjermen.

 

Men har du ned i 40fps på BF3 med de nye ATI korta?

Forskjellige krav til fps ute og går. Lav fps merkes best ved at inputlag økes betraktelig.

 

Når det er mye som skjer på skjermen vil jeg fint tippe at du får et par småhakk nede rundt 30-35 fps om du ligger på 50+ fps average i multiplayer.

Jeg testet BF3 på Ultra med 60 fps-lås og fikk fall ned til 40 fps, anser det som relativt bra i BF3, men ikke akseptabelt for å spille skikkelig med.

 

EDIT:

Ble linket en artikkel om spesifikasjonene til neste Nvidia-kort på Legitreviews. Virker ganske sannsynlig, ihvertfall sammenlignet med artikkelen fra Hardware.no

KF_TsAa.jpg

Endret av arni90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
EDIT:

Ble linket en artikkel om spesifikasjonene til neste Nvidia-kort på Legitreviews. Virker ganske sannsynlig, ihvertfall sammenlignet med artikkelen fra Hardware.no

 

Enig med Malvado, og dette fører bare til flere meningsløse innlegg som du med frodel kunne spart deg for, selv om det var Litt morsomt for meg fungerer dette som som bensin på bålet for andre.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Det blir flott når vi får mer håndfaste fakta på bordet men jeg er minst like spent på anonseringer i juni rundt neste konsollgenerasjon da det vil sette en tone for hvordan spillene vil bli et stykke inn i fremtiden.

Skal vi tro ryktene vil Wii U bli betydelig kraftigere enn Xbox "720" grafikkmessig :)

Det virker jo som Wii U skal komme neste jul, og at det er satt i sten.

 

Så får vi se med tiden hvor mye det vil hjelpe med kraftigere dx11-kapable GPUer.

Lenke til kommentar

Det viktigste med konsollene er uansett at man får DX11-funksjonalitet... :)

Da blir det lettere å bruke DX11 features (avansert geometri, compute shaders, etc.) i PC spill

 

Huff og huffameg! Logikken bak akkurat denne tankegangen får meg til å gremmes (ikke at det er noe direkte galt) , vi sier jo mer eller mindre at PC spill vil være avhengig av at de blir portet ordentlig fra Xbox 4 eller Ps4 som flere ørten år etter vil endelig støtte det Pc skjermkort har hatt i årevis...

 

På tide at jeg får meg en annen hobby som feks Golf om det skal gå såpass tregt...

Endret av Malvado
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det viktigste med konsollene er uansett at man får DX11-funksjonalitet... :)

Da blir det lettere å bruke DX11 features (avansert geometri, compute shaders, etc.) i PC spill

 

Huff og huffameg! Logikken bak akkurat denne tankegangen får meg til å gremmes (ikke at det er noe direkte galt) , vi sier jo mer eller mindre at PC spill vil være avhengig av at de blir portet ordentlig fra Xbox 4 eller Ps4 som flere ørten år etter vil endelig støtte det Pc skjermkort har hatt i årevis...

 

På tide at jeg får meg en annen hobby som feks Golf om det skal gå såpass tregt...

Blir vel xbox 3?

 

 

 

Lenke til kommentar

Så får vi se med tiden hvor mye det vil hjelpe med kraftigere dx11-kapable GPUer.

Det viktigste med konsollene er uansett at man får DX11-funksjonalitet... :)

Da blir det lettere å bruke DX11 features (avansert geometri, compute shaders, etc.) i PC spill

Nja, det eneste som er lagt til i Direct3D 10 og 11 utenom optimaliseringer for PC og minske CPU overhead er Geometry Shadere, addresserbar tesseleringsenhet og Unified Shader Model, det er på ingen måte en game-changer. Tesselering har vært tilgjengelig for Xbox 360 siden lansering, eneste grunn til at den ikke tas så mye i bruk er fordi PS3 holder oss tilbake med sitt 7800 GTX som er totalt foruten hardware-tesselering.

Lenke til kommentar

Det viktigste med konsollene er uansett at man får DX11-funksjonalitet... :)

Da blir det lettere å bruke DX11 features (avansert geometri, compute shaders, etc.) i PC spill

Huff og huffameg! Logikken bak akkurat denne tankegangen får meg til å gremmes (ikke at det er noe direkte galt) , vi sier jo mer eller mindre at PC spill vil være avhengig av at de blir portet ordentlig fra Xbox 4 eller Ps4 som flere ørten år etter vil endelig støtte det Pc skjermkort har hatt i årevis...

Jepp, men på mange typer spill så er det dessverre konsoller pengene ligger i, og da er det enkelt å bruke det som "lead platform", og da blir ofte PC-utgaven halvhjertet. Dessverre er det flere eksempler av dette... :(

 

På tide at jeg får meg en annen hobby som feks Golf om det skal gå såpass tregt...

Fin hobby det! ;)

 

Så får vi se med tiden hvor mye det vil hjelpe med kraftigere dx11-kapable GPUer.

Det viktigste med konsollene er uansett at man får DX11-funksjonalitet... :)

Da blir det lettere å bruke DX11 features (avansert geometri, compute shaders, etc.) i PC spill

Nja, det eneste som er lagt til i Direct3D 10 og 11 utenom optimaliseringer for PC og minske CPU overhead er Geometry Shadere, addresserbar tesseleringsenhet og Unified Shader Model, det er på ingen måte en game-changer. Tesselering har vært tilgjengelig for Xbox 360 siden lansering, eneste grunn til at den ikke tas så mye i bruk er fordi PS3 holder oss tilbake med sitt 7800 GTX som er totalt foruten hardware-tesselering.

Nå støtter heller ingen konsoler DX10 heller da... :roll: Xbox 360 kommer nærmest med DX9,5.

Tesseleringsenheten i Xbox er også meget begrenset sammenlignet med hva som er i DX11. Selv om GPU'en i PS3 ikke støtter det fult ut så kan du fint kjøre geometriprogrammer på SPE'ene i Cell prosessoren.

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Nå støtter heller ingen konsoler DX10 heller da... :roll: Xbox 360 kommer nærmest med DX9,5.

Tesseleringsenheten i Xbox er også meget begrenset sammenlignet med hva som er i DX11. Selv om GPU'en i PS3 ikke støtter det fult ut så kan du fint kjøre geometriprogrammer på SPE'ene i Cell prosessoren.

Poenget var at det var ikke lagt til så voldsomt mye funksjonalitet som man ikke kan gjøre på GPUene i dagens konsoller, problemet er bare lite ytelse og RAM.

Lenke til kommentar

Det dumme er jo at ingen spill vil utnytte et slikt kort så lenge det er konsollene som bestemmer hva spill trenger

 

Det er faktisk opp til oss å forandre på! Jo flinkere vi blir til å kjøpe spill på Pc og få kompisene våre til å ha originale spill jo mer sjangse er det for at utviklerne fokuserer litt mer på Pc.

På mange måter er jo dette noe som skjer allerede nå, vi bruker jo tross alt en del penger på Indie, men vi må sørge for at utviklerne blir klar over at gode spill (og ikke masselaga skvip) blir premiert med kjøp og penger i kassa!

 

Sånn sett så er det heller ikke dumt å vise at Pc markedet er fult levende ved å investere i både et bra skjermkort og mange spill , om man liker det Nvidia nå kommer med (og om det viser seg å være bra nok) så bør man selvsagt kjøpe det om man har lyst på det , hvis ikke kan man jo finne seg en Amd løsning nå om man ikke orker å vente.

Lenke til kommentar

Det har du rett i, og det finnes jo enkelte lyspunkt. Og jeg tror også steam gjør mye bra for pc som plattform. Selv om man blir låst til steam, så har de nok sørget for at salget til pc er mye høyere enn det ellers ville vært.

Selv om jeg skrev den kommentaren, så betyr ikke det at jeg ikke har tenkt å oppgradere. Selv om systemet mitt fra høsten 2006 (byttet skjermkort til 5870), fortsatt drar de fleste spill greit.

 

Det største problemet er heller ikke grafikken, men at konsollene også har holdt tilbake utviklingen av bedre AI som krever stor prosessorkraft, og også utviklingen for god støtte av flere kjerner, bruk av optimaliseringer i dx10 og 11 og støtte for 64bit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...