Gå til innhold

Relevante lover i forbindelse med service og reparasjoner


Kaplan

Anbefalte innlegg

Er det forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet mellom meg som privatperson og f.eks et bilverksted når det gjelder service og reparasjoner? Det er her snakk om tilfeller hvor både garanti og reklamasjonstid for lengst er utløpt, hvor f.eks en bil blir levert inn til en service. Et prisoverslag fra verksted foreligger på forhånd, og når jobben er gjort er en mye mer omfattende reparasjon med tilhørende utbytting av deler gjort - til tre ganger prisoverslaget.

 

Hvor leser jeg meg opp på aktuelle lover og regler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er håndstverkertjenesteloven som her gjelder hvis du er forbruker.

 

Det som er aktuelt i de tilfeller der håndtverker ikke overholder pristilbud er §§32 og 33:

 

§ 32. Fastsetting av prisen.

 

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.

 

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.

 

(3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.

 

(4) Har tjenesteyteren handlet i strid med § 5 (3), skal prisen reknes ut som om tjenesten var blitt utført på rimeligste måte. Kostnader som ikke dekkes etter denne utrekningen, kan tjenesteyteren likevel kreve dekt så langt det er rimelig, forutsatt at den samlete betaling ikke overstiger verdien som det utførte arbeidet har for forbrukeren.

 

 

§ 33. Pristillegg.

 

Tjenesteyteren kan kreve pristillegg reknet ut etter § 32 for (a) tilleggsarbeid, når det godtgjøres at arbeidet ikke omfattes av oppdraget og er utført i samsvar med § 9,

(b) ekstra materialer og arbeid som skyldes uforutsette forhold på forbrukerens side.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at reparasjonen utgjør den overveiende del av avtalen? Altså at lønnen for det utførte arbeidet overstiger kostnaden på delene som er brukt? I så fall er det håndverkertjenesteloven som er aktuell. Se særlig §§ 7, 8 og 9.

Det er for småpirk å gjelde, men en kan ikke utelukkende se på hvor store fakturapostene er for å se hvilken lov det gjelder. Ofte kan jo deler være dyrere enn reparasjon, og da ville etter den logikken forbrukerkjøpsloven gjelde. Men håndverkertjenesteloven gjelder likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...