Gå til innhold

Pc i skap - Varmeutvikling


Anbefalte innlegg

Hei

 

Får meg nytt skrivebord om et par dager. Av estetiske grunner ville det passet best om pcen var inne i skapet på skrivebordet. Skapet har et ca. mål på 60x80x40 cm (HxDxB). Skapet har ingen form for luftehull, men jeg tviler på at det er 100% lufttett.

Spørsmålet er om maskinen vil bli veldig mye varmere inni der? Nå står den på pulten. Har et Lian-Li kabinett med 4 kab vifter.

Må uansett lage et hull til ledninger, men det er sikkert mulig å lage noen hull til et par 120mm vifter, men vil helst ikke gjøre det hvis det ikke er nødvendig.

Får selvfølgelig testet det når skrivebordet kommer, men hadde vært greit å bestille et par vifter i forveien hvis det er nødvendig.

 

Takker for svar.

 

- gordito

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det vil bli mye varmere... Jeg har forsøkt dette tidligere og det ble mye, mye varmere enn vanlig. Jeg løste dette ved å lage kanaler av plastrør inn der hvor viftene er, da sank tempen mye igjen. Men ikke så mye som om kabinettet skulle stått i friluft. Men det støyer jo endel mindre da.... :yes:

Lenke til kommentar

Hvis bordet ikke står med ryggen inn mot rommet kan du banke/ sage ut hele bakveggen. Det hjelper litt. Det har jeg gjort på PC-en som står i skap under TV-en.

 

Eventuelt kan du sage et hull som PC-en passer perfekt inn i, og tre den et par cm. ut på baksiden. Da vil viftene blåse lufta ut av det lille rommet i skapet.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål:

 

Gjør det noe om PC'en er varm?

 

Det eneste problemet er vel at levetiden kortes, og at den kan bli ustabil hvis den overklokkes, men det er vel så ubetydelig som at den i stedet for å vare i 20 år, kun varer i 15 år eller noe slikt. Før den er ødelagt har du kjøpt ny uansett.

 

Jeg har en server i et lite skap som jeg har laget så tett som mulig for å fjerne støyen fra de 4 diskene. Dette er en P3 600mhz maskin, og jeg har fjernet CPU viften - kun kjøleribben står på.

 

Maskinen er dønn stabil, og har forløpig stått sånn i et år, med kun stopp pga strømbrudd.

 

Jeg bare lurer: Hvorfor skal PC-en være så kald når den fungerer utmerket i høy varme?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har både skjermkort og cpu ganske overklokket, derfor er luftstrøm ganske viktig, men denne overklokkingen er selvsagt ikke vital så jeg kan nok klokke den ned hvis det blir nødvendig. Vil jo selvfølgelig tyne mest mulig ut av pcen, selv om jeg ikke trenger det.

 

Tenkte på to av disse med en slik foran, montert bak på skapet.

Vil dette hjelpe på luftstrømmen?

Vil ikke ha noen vifter foran, selv om det sikkert hjelper mye.

 

- gordito

 

Edit: La til litt her og der

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål: Gjør det noe om PC'en er varm?

Du får begrenset levetid. Hvor mye er ikke mulig å si, men elektronikk liker ikke mye varme. En ting er kjernetemperatur på chip'ene, det skjer migrasjon og andre eksotiske ting (som overklokkingsekspertene sikkert vet mye om). Elektrolyttkondensatorer kan tørke ut. Plastikk (kontakter etc) blir sprø og smuldrer opp. Elektriske egenskaper forandrer seg, det kan gi større følsomhet for støy etc.

Men når du først har det så varmt så er det kanskje best at det står på hele tiden. Store variasjoner i temperatur reduserer også levetiden, f.eks ved at loddepunkter sprekker når matrialet trekker seg sammen og utvides.

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål: Gjør det noe om PC'en er varm?

Du får begrenset levetid. Hvor mye er ikke mulig å si, men elektronikk liker ikke mye varme.

 

Men komponentene er vel konstruert for å tåle en god del mer varme enn de normalt vil ha?

I utgangspunktet ja, men ting med mindre defekter eller av dårlig kvalitet, som likevel fungerer bra ved vanlig temperatur, kan konke ut når temperaturen stiger. Jeg hadde fx en av de beryktede IBM-diskene, den gikk riktignok aldri helt konk, men ble fullstendig uleselig når den ble varm nok, og måtte stå og kjøles ned. Strømforsyningen min har også det med å restarte når jeg prøver å slå av, hvis den er veldig varm.

Og som sagt sliter varme på PCen, men hvis man bytter hardware med rimelige mellomrom skulle det ikke være ens eget problem...

Lenke til kommentar

Et tips, sett inn en bak vegg til i skapet, ca 10 cm unna den opprinelige veggen. I denne vegen setter du en 120*120 vifte øverst . Lag så et hull nederst i den opprinelige bakvegen. Da vil du spare deg for mye støy. Har selv et eget PC skap som er utrolig stille, litt varmt HK temp på ca 33 grader men det er det verdt. Et annet tips kan være å sette pc'en på skumgummi eller lignende for å forhindre vibrasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...