Matriac_ Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Har de som eier en Volkswagen fått en "opplevelse" av å eie bilen deres? (Noen vil helt sikkert påstå at å eie forskjellige biler er opplevelse for de.. Men allikevel).. En bil er i det store og hele et verktøy man bruker. Et spill er ikke verktøy, det er rekreasjon, en opplevelse på lik linje med film/bøker osv. Ja det finnes bruktmarkeder for bøker/film også, men jeg synes ikke det er helt riktig heller. Det er uansett ikke like vanlig praksis å selge filmene dine osv etter at du har sett de. Du kjøper jo som regel de filmene du liker fordi du tror du vil se de flere ganger. Når du har spilt gjennom spillet så har du fått den opplevelsen du har betalt for, du mener kanskje at prisen er for høy i forhold til hva du får igjen. Vel da har du som forbruker muligheten til å avstå fra å kjøpe spill. Spill er ikke en livsnødvendighet som du MÅ ha (selv om mange, deriblant meg, vil påstå at "Jo, det er det!" ) Du som forbruker kan finne mange spill "billig", tilogmed gratis noen ganger fra typiske indieutviklere o.l. som er fantastisk flotte spill. Og om folk ikke kjøper de typiske spillene til 600kr (som man ofte kan finne til 399 i releaseuken osv) så vil bransjen endre praksis på hvordan/hvor dyrt disse spillene selges. Det vil dog mest sannsynlig føre til at spillene blir nedkortet enda mer for å reflektere den lavere prisen, da de ikke har råd til å bruke like mye penger på utviklingen, da inntektene ikke vil bli like høye. De fleste betaler gladlig 199kr for en Blu-Ray i dag som gir deg 1.5-2t med underholdning, de fleste spill varer minst 6t (mange opptil 50t og mer) og koster 599kr. Jeg ser ikke forskjellen. Ja, å kjøpe og eie en bil er absolutt en opplevelse. Dette gjenspeiler seg i blader, tv-serier, avisartikler og internettnettsider om bil. Bare tenk på den ekstreme suksessen til tv-serien Top Gear. Den viktigste årsaken til dette er følelsen bil gir og programledernes evne til å videreformidle denne. Bil er en hobby på lik linje med data, film og musikk. Bruktsalg av film, bøker og musikk er vanlig. Her er det store nasjonale og internasjonale aktører som finn.no, qxl, ebay osv. Bruktsalg er en enorm business! Tenk på biblioteket, de låner ut millioner av bøker helt gratis! Alle kan få med seg de nyeste bøker og lese dem uten å betale en krone! Dette er også helt riktig. Akkurat som bruktsalg av film, bøker og musikk er helt riktig. Ikke engang forfattere er imot det! Om prisen for et spill er for høyt, så avstår man fra å kjøpe det. Om man har kjøpt en blu-ray film, en bok eller en cd så står man fritt til å selge denne videre. Det har også vært tilfelle for spill, frem til nå hvor teknologi, grådighet og dårlig etikk gjør at industrien ser sitt snitt til å frata kundene alle rettigheter. Ok, men da synes jeg man burde gjøre det ulovlig for de som får en opplevelse ut av å eie en bil å selge de videre som brukt... Neida, nå tuller jeg sefølgelig. Men sannheten er at for de aller fleste i verden så er bil et verktøy (selv om jeg også digger Top Gear). Det blir uansett feil å sammenligne spill og biler synes jeg, men har fulgt opp argumentet siden mange andre bruker det. Jeg har ikke noe imot at spill kommer på bibliotek sånn at hvermansen kan gå og låne seg det på lik linje med bøker, det er forsøkt flere steder. Har ikke noe i mot at leietjenester som f.ex Gamefly osv etablerer seg i Norge. (Dog dette kan sefølgelig bli vanskelig om fremtidige konsoller sperrer for flerbruk av en plate.) For å si det på en annen måte da.. Diskusjonen rundt hvorvidt man skal bruke teknologi på denne måten for å hindre bruktsalg ville aldri oppstått hvis det ikke var nødvendig. Bøker skrives i all hovedsak av en person, musikk blir i all hovedsak produsert av 1-40mennesker avhengig av artist/band, produsenter osv. Filmer blir produsert av.. Tjah.. 50-200mennesker? Vet ikke helt.. Men det gjøres hvertfall i hovedsak over 1-3mnd. Hvorpå resten av tiden brukes av 5-20mennesker på å skrive/planlegge, klipping/etterproduksjon. Spill (store blockbuster spill) produseres av 100-400mennesker i 1-6 år sammenhengende ofte. De er avhengig av å sørge for at de får penger tilbake for å gjøre industrien levedyktig. Alt jeg sier er at det skal bli interessant å følge diskusjonen i årene fremover, hva de kommer frem til. Noen vil sefølgelig bli rikere om noe slikt blir gjennomført. Men det vil også gjøre det mulig for flere mindre selskaper å drive for seg selv, lage nyskapende ideer som ellers ikke vil bli satset på fordi det er veldig usikre investeringer om det ikke slår an. Vi ser vel på ting fra forskjellig synspunkt. Jeg tenker ikke fullt så mye på forbrukeren i dette tilfellet, da jeg mener at han får det han har betalt for når han kjøper konsoll spill til 399-599 nytt, og pc spill fra 199-449kr nytt. Jeg tenker mer på hvordan man kan gjøre en fortsatt ny industri levedyktig for andre enn EA/Activision osv, de som faktisk produserer opplevelsene som jeg forelsker meg sånn i. Endret 8. februar 2012 av Matriac_InnleggNO Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Hva er problemet med at noen går konkurs, da? Det har jo skjedd i bransjen før. Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Spill begynner å bli ett produkt der jeg får en litt vond smak i munnen når jeg kjøper det, spesielt fra enkelte produsenter. Hvis trenden fortsetter, noe jeg antar den gjør, så planlegger jeg å "pensjonere" meg som gamer i løpet av de neste 5-10 årene og utelukkende spille retro. Helt enig, jeg kan se meg selv "pensjonere" om 2 "konsoll-generasjoner"~ Neste Xbox og Playstation / Wii U kommer nok i hus, men neste som kommer deretter tviler jeg sterkt gir gode nok rettigheter / brukeropplevelse. Da går jeg tilbake til PS2 -> eldre. Lenke til kommentar
Matriac_ Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Hva er problemet med at noen går konkurs, da? Det har jo skjedd i bransjen før. Nei hva er problemet, man kan jo bare gjøre som Vollvik og starte opp ett nytt firma dagen etterpå. Folk flest kan ikke det, en konkurs går utover alle ansatte. De fleste mister jobben/penger de har krav på. Som gjør det vanskeligere å få folk til å investere tid/penger i selskaper som ikke er like store som EA/Activision osv. Et spill tar mye mer tid å produsere enn hva et mobil abm gjør. Mye mer innviklet å levere "tjenesten" til forbrukeren. Folk klager hele tiden om at spill ikke er nyskapende, og det er bare samme mølet hele tiden. Men det er fordi at de vet at det selger. De kan ofte ikke ta seg råd til å satse på nyskapende elementer fordi da kan de risikere konkurs om de bommer på et produkt. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Men sånn er realiteten i resten av verden. Jeg kjøper ikke ting av sympati. Lenke til kommentar
Matriac_ Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Men sånn er realiteten i resten av verden. Jeg kjøper ikke ting av sympati. Det er greit, men da må folk også slutte å klage over at spill ikke er nyskapende, at de ligner på det forrige spillet kom ut, det som solgte så bra. Det er realiteten. Lenke til kommentar
Aizen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Er vist ingen som forstår logikken her. vis cod feks selger 5mill kopier men og 1mill kopier brukt, da har de tapt fortjeneste på 1mill.....er det så vanskelig å forstå?? Og igjen, jeg og hadde blitt forbanna vis jeg ikke kunne kjøpt bruktspill til min nye xbox. Men jeg forstår vis det blir slik det er snakk om. rett skal være rett. slik det er nå kan i teorien 1 person kjøpe spillet og bare bytte det inn når han er ferdig så kan neste mann kjøpe det. I 2011 solgte Volkswagen 3,1 millioner nye biler i Europa. Hvor mange bruktbiler fra volkswagen ble solgt? La oss si 10 millioner. Da er det 10 millioner biler i tapt fortjeneste for volkswagen! Er det vanskelig å forstå? Jeg hadde blitt forbanna hvis jeg ikke kunne kjøpt bruktbil, men rett skal være rett. Tenk så urettferdig at 1 person kan kjøpe en bil og bare selge den videre når han vil ha ny bil? Det er jo hyggelig for spillindustrien da, at de aller fattigste forbrukerne støtter at sjefene for selskapene skal få seg et par ekstra badebassenger og en håndfull nye luksusbiler. Det er akkurat det de fortjener for å si det slik. Må dere slutte å sammenligne med bruktbiler! er ikke det samme. heller sammenlign med kinobillett! er en opplevelse og ikke et verktøy! Vis jeg ser mission imdrittable 3 og selger min billett til noen andre osv. Er det så vanskelig å forstå? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Må dere slutte å sammenligne med bruktbiler! er ikke det samme. heller sammenlign med kinobillett! er en opplevelse og ikke et verktøy! Vis jeg ser mission imdrittable 3 og selger min billett til noen andre osv. Er det så vanskelig å forstå? Sammenlikningen din er jo mye mindre treffende enn den med bil, man kjøper ett produkt, du kan ikke gå på kino mange gnager på din egen bilett, selvfølgelig kan du ikke selge den til noen som går mange ganger heller. Det er en bilett, ikke ett produkt. Men du kan selge en ubrukt bilett, og den nye personen får full gelde av den. Et spill kan du spille så mange timer du vil. Du kan bruke det uendelig mye, i motsetning til en billett. Mener du man ikke skal få lov til å selge bøker til andre brukt feks? AtW Hva er problemet med at noen går konkurs, da? Det har jo skjedd i bransjen før. Nei hva er problemet, man kan jo bare gjøre som Vollvik og starte opp ett nytt firma dagen etterpå. Folk flest kan ikke det, en konkurs går utover alle ansatte. De fleste mister jobben/penger de har krav på. Som gjør det vanskeligere å få folk til å investere tid/penger i selskaper som ikke er like store som EA/Activision osv. Et spill tar mye mer tid å produsere enn hva et mobil abm gjør. Mye mer innviklet å levere "tjenesten" til forbrukeren. Folk klager hele tiden om at spill ikke er nyskapende, og det er bare samme mølet hele tiden. Men det er fordi at de vet at det selger. De kan ofte ikke ta seg råd til å satse på nyskapende elementer fordi da kan de risikere konkurs om de bommer på et produkt. At det går dårlig for enkelte er en naturlig del av en sunn markesøkonomi, man straffes for å ta dårlige valg, noe som på sikt fører til bedre produkter. AtW Endret 8. februar 2012 av ATWindsor Lenke til kommentar
Aizen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 "Mener du man ikke skal få lov til å selge bøker til andre brukt feks?" Ja faktisk i teorien så er nesten alt bruktsalg "galt"! Jeg mener ikke at jeg vil at det skal bli slik. sier bare fakta! Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Må dere slutte å sammenligne med bruktbiler! er ikke det samme. heller sammenlign med kinobillett! er en opplevelse og ikke et verktøy! Vis jeg ser mission imdrittable 3 og selger min billett til noen andre osv. Er det så vanskelig å forstå? Det er vanskelig å forstå, fordi spill som produkt er noe helt annet enn en tidsbegrenset opplevelse som kino. Det ville vært mer naturlig å sammenligne med film eller musikk. Filmbransjen klarer seg fint uten å frata kundene rettighetene. Det har spillbransjen også gjort i mange år. Men nå har spillbransjen teknologi og mulighet til å frata kunden rettigheter og dermed muligens øke sin egen profitt. Det synes jeg er kvalmt. "Mener du man ikke skal få lov til å selge bøker til andre brukt feks?" Ja faktisk i teorien så er nesten alt bruktsalg "galt"! Jeg mener ikke at jeg vil at det skal bli slik. sier bare fakta! I teori og praksis er alt av bruktsalg en rettighet kundene har. Ikke bare er det riktig, det er direkte positivt. Bare se på biblioteket for eksempel. De låner ut film, musikk og bøker GRATIS til alle som ønsker! Ingen har sagt noe negativt om det, men du er visst av en annen oppfattning. Det er jo veldig hyggelig for spillbransjen å ha slike kunder som deg, som gledelig betaler i dyre dommer og gir fra deg alle rettighetene samtidig. Så lenge de som tjener mye tjener mer. Endret 8. februar 2012 av Griffar 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Men sånn er realiteten i resten av verden. Jeg kjøper ikke ting av sympati. Det er greit, men da må folk også slutte å klage over at spill ikke er nyskapende, at de ligner på det forrige spillet kom ut, det som solgte så bra. Det er realiteten. Eller gjøre som meg og si ifra med lommeboken. Men det skadere ikke å gi utviklere og utgivere litt konkret tilbakemelding og. Det kunne jo vært at de hadde skjønt tegningen. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Er vist ingen som forstår logikken her. vis cod feks selger 5mill kopier men og 1mill kopier brukt, da har de tapt fortjeneste på 1mill.....er det så vanskelig å forstå?? Og igjen, jeg og hadde blitt forbanna vis jeg ikke kunne kjøpt bruktspill til min nye xbox. Men jeg forstår vis det blir slik det er snakk om. rett skal være rett. slik det er nå kan i teorien 1 person kjøpe spillet og bare bytte det inn når han er ferdig så kan neste mann kjøpe det. I 2011 solgte Volkswagen 3,1 millioner nye biler i Europa. Hvor mange bruktbiler fra volkswagen ble solgt? La oss si 10 millioner. Da er det 10 millioner biler i tapt fortjeneste for volkswagen! Er det vanskelig å forstå? Jeg hadde blitt forbanna hvis jeg ikke kunne kjøpt bruktbil, men rett skal være rett. Tenk så urettferdig at 1 person kan kjøpe en bil og bare selge den videre når han vil ha ny bil? Det er jo hyggelig for spillindustrien da, at de aller fattigste forbrukerne støtter at sjefene for selskapene skal få seg et par ekstra badebassenger og en håndfull nye luksusbiler. Det er akkurat det de fortjener for å si det slik. Nei, nei, nei, og atter nei. Volkswagen hadde ikke 10 millioner biler i tapt fortjeneste. Disse 10 millioner bilene som ble solgt brukt ble brukt til å finansiere nye biler, på akkurat samme måte som brukte spill blir brukt til å finansiere nye spill. Hvis ikke disse bilene ble solgt brukt, hadde VW solgt færre nye biler. Gamle biler trenger også service og nye deler. Dette tjener bilprodusentene og merkeverkstedene mest på. Litt på samme måte som spillutviklerne tjener penger på DLC. Man skal være ganske uopplyst hvis man tror dette er veien å gå for å tjene mer penger på spillsalg. Starforce, anyone? Endret 8. februar 2012 av RRhoads Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Spill begynner å bli ett produkt der jeg får en litt vond smak i munnen når jeg kjøper det, spesielt fra enkelte produsenter. Hvis trenden fortsetter, noe jeg antar den gjør, så planlegger jeg å "pensjonere" meg som gamer i løpet av de neste 5-10 årene og utelukkende spille retro. Ja, spill og annet digitalt innhold er på vei et sted der forbrukere enten må gi seg hen og forkaste alle krav til grunnleggende forbrukerrettigheter, eller bare si takk og farvel til hele skiten. Endret 8. februar 2012 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
Aizen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Må dere slutte å sammenligne med bruktbiler! er ikke det samme. heller sammenlign med kinobillett! er en opplevelse og ikke et verktøy! Vis jeg ser mission imdrittable 3 og selger min billett til noen andre osv. Er det så vanskelig å forstå? Det er vanskelig å forstå, fordi spill som produkt er noe helt annet enn en tidsbegrenset opplevelse som kino. Det ville vært mer naturlig å sammenligne med film eller musikk. Filmbransjen klarer seg fint uten å frata kundene rettighetene. Det har spillbransjen også gjort i mange år. Men nå har spillbransjen teknologi og mulighet til å frata kunden rettigheter og dermed muligens øke sin egen profitt. Det synes jeg er kvalmt. "Mener du man ikke skal få lov til å selge bøker til andre brukt feks?" Ja faktisk i teorien så er nesten alt bruktsalg "galt"! Jeg mener ikke at jeg vil at det skal bli slik. sier bare fakta! I teori og praksis er alt av bruktsalg en rettighet kundene har. Ikke bare er det riktig, det er direkte positivt. Bare se på biblioteket for eksempel. De låner ut film, musikk og bøker GRATIS til alle som ønsker! Ingen har sagt noe negativt om det, men du er visst av en annen oppfattning. Det er jo veldig hyggelig for spillbransjen å ha slike kunder som deg, som gledelig betaler i dyre dommer og gir fra deg alle rettighetene samtidig. Så lenge de som tjener mye tjener mer. nei og nei. De som bruker hode vet at dette er feil! Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Når jeg kjøper en film så kjøper jeg rettigheten til og se på filmen men får ikke lov og kopiere og gi den til andre. Når jeg kjøper ett spill så kjøper jeg rettigheten til og spille spillet og får ikke lov og kopiere og gi det til andre. Det er rettigheten til innholdet vi kjøper. Nå vill spillutviklere frata oss rettighetene og selge våre rettigheter til spillet pga av dem har mulighet til det. Kan ikke se og ha sett noen store diskusjoner om at bruktsalg av filmer ødelegger for filmindustrien? Er våre forventinger for store og tar som en selvfølge at vi kan selge våre rettigheter til bruken av mediet(film/spill) videre? Eller er det urimelig at denne rettigheten skal frataes oss? Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Jeg har ikke noe imot at spill kommer på bibliotek sånn at hvermansen kan gå og låne seg det på lik linje med bøker, det er forsøkt flere steder. Har ikke noe i mot at leietjenester som f.ex Gamefly osv etablerer seg i Norge. (Dog dette kan sefølgelig bli vanskelig om fremtidige konsoller sperrer for flerbruk av en plate.) Utleie er greit, men ikke bruktsalg? Ifølge logikken til de som er imot bruktsalg burde utleie være aller verste sort. Verre enn AIDS, skulle man tro!!! Gamefly tjener jo tusenvis på å leie ut samme fysiske produktet hundrevis av ganger. Mye mer enn jeg hadde gjort ved å selge mitt spill èn gang på finn.no .. Tilbake til et tidligere punkt: Kanskje ikke fokuset på brukt hadde vært stadig økende hvis utgiverne hadde gjort det litt mer lønnsomt for retailere å selge nye spill. Kanskje utgiverne kunne kutta ned på sin del av kaka, siden retail sitter igjen med ~ 0,- etter et salg. Husk at retail også gjør grovarbeidet når det kommer til markedsføring og distribusjon av spill, uten at de får noe igjen for det fra utgiver. .. Hvis utgiverne/utviklerne vil at vi kun skal kjøpe ett "lån" av spilla deres må de sette ned prisene kraftig. Digital distribusjon er ofte bare et "lån" (som Steam) men der bør prisene også gjenspeile nettop dèt. Det er galskap å kjøpe nye spill til 50-60€ på Steam, syntes jeg. Plutselig sitter du der uten tilgang (som hvis Offline- mode bugger seg, eller Steam stenger dørene). Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 nei og nei. De som bruker hode vet at dette er feil! De som bruker hodet vet at bruktsalg er riktig og nødvendig. Men hvis du liker å betale ekstra mye for å miste rettighetene dine er det greit. Jeg derimot vil protestere. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Nå vill spillutviklere frata oss rettighetene og selge våre rettigheter til spillet pga av dem har mulighet til det. Kan ikke se og ha sett noen store diskusjoner om at bruktsalg av filmer ødelegger for filmindustrien? Bare vent, snart kommer vel en eller annen grisk idiot til å få gjennom noe der også. Helst ville vel underholdningsindustrien hatt en lov som sa at alle måtte kjøpe minst xx spill/filmer/spill i løpet av et år og samtidig betale litt ekstra dersom man skulle få bruke dem også. Om man skulle finne på å vise dem til andre, låne bort eller selge dem videre burde man få bøter i millionklassen og/eller bli fengslet. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Er helt enig med Durrall. Til syvende og sist må du vise interesse for spill ved å kjøpe dem. Hvis alle skulle kjøpt bruktspill ville vi ikke kommet langt i industrien vår. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Allerede har filmbransjen fått det slik de vil på mange måter. Er du på skolen får du ikke lov å se film, akkurat som på arbeidsplass eller i forsvaret. Desverre for filmbransjen kan flere se en film sammen dersom det er i det private hjem. Helst ville de vel at hver film skulle komme med en nøkkel, og hver gang du skulle se en film måtte du logge deg inn med konto på dvd-spilleren din. Nøkkelen til filmen måtte aktiveres online først, deretter kan du se filmen, men kun hvis du er alene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå