Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Lang tid på service?

hightow

Anbefalte innlegg

Hadde nettopp bilen på service, og fikk litt bakoversveis mtp prisen. Hovedårsaken var lengden på arbeidet. Fakturaen viser at det ble brukt 4 timer på servicen.

Dette ble gjort:

- Karosserikontroll 7år

- Skiftet bremseveske

- Skiftet friskluftfilter

- Skiftet luftfilter

- Skiftet kjølevæske

- Skiftet olje og oljefilter

- Skiftet tennplugger

Er 4 timer normal arbeidstid på en slik service?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde nettopp bilen på service, og fikk litt bakoversveis mtp prisen. Hovedårsaken var lengden på arbeidet. Fakturaen viser at det ble brukt 4 timer på servicen.

Dette ble gjort:

- Karosserikontroll 7år

- Skiftet bremseveske

- Skiftet friskluftfilter

- Skiftet luftfilter

- Skiftet kjølevæske

- Skiftet olje og oljefilter

- Skiftet tennplugger

Er 4 timer normal arbeidstid på en slik service?

Synes ikke det hørtes så galt ut. Bare for å summere litt det jeg kjenner til:

- Bremseveske, må jo av med dekk, kloss for å drenere systemet, så tømme, fylle og ha en ekstra mann for å lufte systemet.

- Friskluftfilteret kan være kinky plassert, så man må skru ut en del ting for å komem til. Gjelder egentlig alle filtre.

- Tennplugger kan være et skikkelig herk, det er ikke som på en moped hvor alt er lett tilgjengelig, også her kan man måtte ende opp med å skru ut andre komponenter før man kommer til.

Men til neste gang, de fleste verksted opperer med satser. Så de kan ganske nøyaktig fortelle deg hvor dyrt det kommer til å bli...

Lenke til kommentar

Det er et merkeverksted for Mazda. Timeprisen ligger på 880 eks. mva

Jeg får bare være glad jeg har en rimelig driftssikker bil så jeg har ikke mye verkstedutgifter utenom normale serviceintervall , men skal be om en estimert pris neste gang.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp bestillt verkstedtime til min bil, og da ble arbeidet også anslått til 4 timer.

Det jeg skal ha gjort er:

- 4-hjulskontroll

- Skifte olje/filter motor

- Skifte olje diff

- Skifte olje/(filter?) automatgirkasse

Prisen jeg har avtalt er 6700,-

Synes det er en grei pris.

EDIT: Send aldri bilen inn på verksted uten å ha avtalt beløp på forhånd. Da ringer de med en gang dersom det går over avtalt beløp :)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For de mest vanlige verkstedoppgaver (standardting og service) har de fleste verksteder tabeller med standardtimeforbruk som benyttes for fastpristilbud/fakturering. Dersom en service er satt opp til å ta 4 timer, er det dette du betaler, enten den tar 2 timer (alt går glatt) eller 8 (masse uforutsette problemer). 4 timer for en service er ganske normalt.

Lenke til kommentar

Alt mellom 3 og 5 timer her vil jeg si er fornuftig.

I tillegg til alt de har skiftet, går de også grundig (som regel) over bilen. Måling av mønsterdybde dekk, slitasje/rust på bremser, kontroll av lekkasjer, mansjetter, slakk i hjuloppheng, viskerblader, alt av lys (gjerne også lysjustering) osv. Kunne skrevet en god del her - kontrollisten er lang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...