TGB Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Bare å blende litt mer ned - diffraksjonen vil fungere som AA-filter. Joda, det er mellomformat strategien... da fungerer objektivet som AA-filter; men det er gøy å leke med f/1.4 og f/1.2 også; der er jeg mer bekymret. Moire-pattern er faktisk også et problem i noen tilfeller på D3x, enkelte ganger har det forekommet på D3s også... angst å få bort uten å ødelegge hele bildet. Bilder fra D800 kan skarpes opp, D800E kan selvsagt også skarpes opp; men moire-pattern blir ikke alltid like enkelt fjerne.... Endret 9. februar 2012 av TGB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Joda, det er mellomformat strategien... da fungerer objektivet som AA-filter; men det er gøy å leke med f/1.4 og f/1.2 også; der er jeg mer bekymret. Moire-pattern er faktisk også et problem i noen tilfeller på D3x, enkelte ganger har det forekommet på D3s også... angst å få bort uten å ødelegge hele bildet. Bilder fra D800 kan skarpes opp, D800E kan selvsagt også skarpes opp; men moire-pattern blir ikke alltid like enkelt fjerne.... Er det ikke slik at moire-mønsteret oppstår i "demosaikeringen" av RAW filen? Og dermed i programmet du bruker? Slik at hvis det kommer bedre algoritmer så kan det unngås der? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Du kan til en viss grad dempe moiré i konverteringen, men ikke fjerne den helt. Kommer an på type aliasing, og om det er en type som er enkel å fjerne automatisk. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Moire kan også skyldes forskjellige ting. Det skilles gjerne mellom farge-moire, som er en konsekvens av bayer-mønsteret, og "vanlig" moire, som er et generelt problem med samplede signaler. Mulig den ene er lettere å kompensere for enn den andre, uten at jeg har satt meg så veldig nøye inn i problemstillingen Lenke til kommentar
TGB Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Joda, det er mellomformat strategien... da fungerer objektivet som AA-filter; men det er gøy å leke med f/1.4 og f/1.2 også; der er jeg mer bekymret. Moire-pattern er faktisk også et problem i noen tilfeller på D3x, enkelte ganger har det forekommet på D3s også... angst å få bort uten å ødelegge hele bildet. Bilder fra D800 kan skarpes opp, D800E kan selvsagt også skarpes opp; men moire-pattern blir ikke alltid like enkelt fjerne.... Er det ikke slik at moire-mønsteret oppstår i "demosaikeringen" av RAW filen? Og dermed i programmet du bruker? Slik at hvis det kommer bedre algoritmer så kan det unngås der? Problemet oppstår når "oppløsningen i" repeterende mønster (typisk tøy-mønster) er høyere enn oppløsning på sensor. Så høyere oppløsning vil redusere problemstillingen til en viss grad. AA filter "blurer" bildet for å unngå dette. Løsningen i den virkelige verden er å blende ned og/eller endre avstand til motivet. Eksempel er mønster i ola-bukse; sliter med moire på D3s også der, selv med AA-filter. Endret 10. februar 2012 av TGB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Grunnen til at at jeg spør om moire, er at jeg har noen E-5 filer (svakt AA filter) hvor jeg ser noe moire i filene når jeg bruker Bibble og AfterShot, men ikke f.eks. Adobe sin ACR. Jeg har også sett RAW-konverter sammenligninger der mengden av moire er forskjellige; altså avhengig av programmet. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Eksempel fra D3s: Edit: Har faktisk jobbet etter alle triks i boka på dette bildet for å fjerne moiré effekten; det er vanskelig i enkelte tilfeller. Edit2: Raw-konverter har nok noe betydning; men i disse ekstremtilfellene er det likt uansett. Endret 10. februar 2012 av TGB Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Moiré får man lett - her er råmateriale fra en tidligere Akam-fest: Bildet: 100% crop: Lenke til kommentar
Oladal Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Eksempel fra D3s: Edit: Har faktisk jobbet etter alle triks i boka på dette bildet for å fjerne moiré effekten; det er vanskelig i enkelte tilfeller. Edit2: Raw-konverter har nok noe betydning; men i disse ekstremtilfellene er det likt uansett. Det ser for jævlig ut , men banding er visstnok forbedret . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Skjønner ikke helt hvordan de har klart å lage kameraet 100 gram lettere. 36 megapixler må jo veie mye mer enn de gamle 12 megapixler 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Skjønner ikke helt hvordan de har klart å lage kameraet 100 gram lettere. 36 megapixler må jo veie mye mer enn de gamle 12 megapixler Sikkert dopet sensoren med helium Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Skjønner ikke helt hvordan de har klart å lage kameraet 100 gram lettere. 36 megapixler må jo veie mye mer enn de gamle 12 megapixler Stort sett hele besparelsen kommer av mindre font og lowercase i Exif-dataene, har jeg hørt. 2 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Skjønner ikke helt hvordan de har klart å lage kameraet 100 gram lettere. 36 megapixler må jo veie mye mer enn de gamle 12 megapixler Stort sett hele besparelsen kommer av mindre font og lowercase i Exif-dataene, har jeg hørt. Jaha det e dær det ligg, skjønte at det måtte vær nokka Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Skjønner ikke helt hvordan de har klart å lage kameraet 100 gram lettere. 36 megapixler må jo veie mye mer enn de gamle 12 megapixler Hvorfor skulle ikke 12MP med 3x så store piksler veie like mye som 36MP av de nye? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Skjønner ikke helt hvordan de har klart å lage kameraet 100 gram lettere. 36 megapixler må jo veie mye mer enn de gamle 12 megapixler Hvorfor skulle ikke 12MP med 3x så store piksler veie like mye som 36MP av de nye? nei si det du, fra min side var det hele IRONI Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hvorfor skulle ikke 12MP med 3x så store piksler veie like mye som 36MP av de nye? Sikkert dårligere komprimering i det gamle filformatet. 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Ord ekke dekkende. Bruk pluss-knappen! Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 nei si det du, fra min side var det hele IRONI Håper dette også var ironi. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 nei si det du, fra min side var det hele IRONI Håper dette også var ironi. Riktg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå