Gå til innhold

Nikon D800 lansert

Anbefalte innlegg

Bare å blende litt mer ned - diffraksjonen vil fungere som AA-filter. ;)

Joda, det er mellomformat strategien... da fungerer objektivet som AA-filter; men det er gøy å leke med f/1.4 og f/1.2 også; der er jeg mer bekymret. Moire-pattern er faktisk også et problem i noen tilfeller på D3x, enkelte ganger har det forekommet på D3s også... angst å få bort uten å ødelegge hele bildet. Bilder fra D800 kan skarpes opp, D800E kan selvsagt også skarpes opp; men moire-pattern blir ikke alltid like enkelt fjerne....

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det er mellomformat strategien... da fungerer objektivet som AA-filter; men det er gøy å leke med f/1.4 og f/1.2 også; der er jeg mer bekymret. Moire-pattern er faktisk også et problem i noen tilfeller på D3x, enkelte ganger har det forekommet på D3s også... angst å få bort uten å ødelegge hele bildet. Bilder fra D800 kan skarpes opp, D800E kan selvsagt også skarpes opp; men moire-pattern blir ikke alltid like enkelt fjerne....

Er det ikke slik at moire-mønsteret oppstår i "demosaikeringen" av RAW filen? Og dermed i programmet du bruker?

Slik at hvis det kommer bedre algoritmer så kan det unngås der?

Lenke til kommentar

Moire kan også skyldes forskjellige ting. Det skilles gjerne mellom farge-moire, som er en konsekvens av bayer-mønsteret, og "vanlig" moire, som er et generelt problem med samplede signaler. Mulig den ene er lettere å kompensere for enn den andre, uten at jeg har satt meg så veldig nøye inn i problemstillingen :ermm:

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at moire-mønsteret oppstår i "demosaikeringen" av RAW filen? Og dermed i programmet du bruker?

Slik at hvis det kommer bedre algoritmer så kan det unngås der?

Problemet oppstår når "oppløsningen i" repeterende mønster (typisk tøy-mønster) er høyere enn oppløsning på sensor. Så høyere oppløsning vil redusere problemstillingen til en viss grad. AA filter "blurer" bildet for å unngå dette. Løsningen i den virkelige verden er å blende ned og/eller endre avstand til motivet.

Eksempel er mønster i ola-bukse; sliter med moire på D3s også der, selv med AA-filter.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Grunnen til at at jeg spør om moire, er at jeg har noen E-5 filer (svakt AA filter) hvor jeg ser noe moire i filene når jeg bruker Bibble og AfterShot, men ikke f.eks. Adobe sin ACR.

Jeg har også sett RAW-konverter sammenligninger der mengden av moire er forskjellige; altså avhengig av programmet.

Lenke til kommentar

Eksempel fra D3s:

D3S0023-Edit.jpg

Edit:

Har faktisk jobbet etter alle triks i boka på dette bildet for å fjerne moiré effekten; det er vanskelig i enkelte tilfeller.

Edit2:

Raw-konverter har nok noe betydning; men i disse ekstremtilfellene er det likt uansett.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Eksempel fra D3s:

D3S0023-Edit.jpg

Edit:

Har faktisk jobbet etter alle triks i boka på dette bildet for å fjerne moiré effekten; det er vanskelig i enkelte tilfeller.

Edit2:

Raw-konverter har nok noe betydning; men i disse ekstremtilfellene er det likt uansett.

Det ser for jævlig ut , men banding er visstnok forbedret .

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan de har klart å lage kameraet 100 gram lettere. 36 megapixler må jo veie mye mer enn de gamle 12 megapixler :D

Stort sett hele besparelsen kommer av mindre font og lowercase i Exif-dataene, har jeg hørt.

Jaha det e dær det ligg, skjønte at det måtte vær nokka laugh.giflaugh.gif

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan de har klart å lage kameraet 100 gram lettere. 36 megapixler må jo veie mye mer enn de gamle 12 megapixler :D

Hvorfor skulle ikke 12MP med 3x så store piksler veie like mye som 36MP av de nye?

nei si det du, fra min side var det hele IRONI :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...