Swixcap Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Hei. Jeg håper det er noen her som kan hjelpe meg med mine problemer. Dette foregår på en selvbygget pc som har kjørt flott i et halvt år. Spesifikasjoner ligger nederst. Problemer: Programmet jeg kjører slutter å svare eller starter ikke i det hele tatt når jeg forsøker å spille av mediainnhold i det. Dette skjer når jeg prøver å: spille av en video i en nettleser (IE, Opera, Crome, FF...) spille musikk i Spotify vise en video i VLC, WMP eller andre medieavspillingsprogrammer aktivere lyd i et spill eller i noen tilfeller når jeg starter spillet. forandre lydinstillingene på PCen. [*]PCen klarer ikke å avslutte. Når jeg forsøker å skru av PCen setter den seg som oftest fast ved at Windows venter på at Explorer skal spille avslutningslyden. Hvis jeg tvinger explorer til å avsluttes blir PCen stående ved "Windows is shutting down", uten at noe skjer (den stod slik over natten en gang...). Når det begynte: Problemene begynte helt plutselig for litt over en uke siden. 26. januar: ingen problemer, 27. januar: masse problemer. Kvelden den 26. hadde jeg åpnet kabinettet og blåst det fri for støv. Jeg bare renset støvfiltrene, blåste litt over hovedkortet og brukte litt papir til å tørke bort støvet i bunnen av kassa og oppå PSUen. Mulige årsaker og hva jeg har gjort: Jeg har med litt innspill fra andre kommet frem til tre forslag til mulige årsaker: Driverproblemer[liste]Jeg sørget for at alle drivere var oppdatert, men problemet vedvarte. Derfor sjekket jeg om muligens en dårlig driver hadde blitt installert rundt 26.-27. januar, men ingen hadde blitt installert i nærheten av den tid. [*]En kabel løsnet e.l. da jeg tørket støv Jeg åpnet kabinettet noen dager senere og så etter løse kabler eller annet unormalt - fant ingenting. [*]Statisk elektrisitet fra støvtørkingen ødela noe [liste]Jeg frykter kanskje at jeg kan ha sveipet borti skjerm- eller hovedkortet med en finger og kortsluttet noe. Hva kan jeg gjøre for å undersøke dette? Jeg har også kjørt et komplett antivirussøk med Microsoft Security Essentials og lastet ned alle oppdateringer til Windows. Mine tanker: Som dere kanskje også har fanget opp, så oppstår gjerne problemene i sammenheng med lyd. Det er mye som tyder på at det er noe som har med lyd å gjøre som er problemet, men det er ikke sikkert. Jeg skulle gjerne hatt en måte å feilsøke hovedkortet på, for å sjekke om noe er skadet og eventuelt finne ut hva - er dette mulig? Hvilke tanker gjør dere andre om problemene jeg har beskrevet her? Det hadde vært topp hvis folk hadde innspill å komme med! Jeg føler jeg har gjort mitt beste for at dere skal forstå situasjonen. Spesifikasjonene til PCen: OS: Windows 7, 64-bit CPU: Intel i5 2500K GPU: ASUS Radeon HD6870 HK: Asus P8P67 Rev 3.0 RAM: Corsair Vengeance 8 GB SSD: OCZ Vertex 2, 60 GB Lenke til kommentar
gholie Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Last ned http://www.memtest86.com/, følg instruksjonane. Om testen er suksessfull, sjekk at alt står i som det skal. ( Husk å ta av strøm, trykk på av/på knappen etter at strøm er utkobla, ta i kabinettet eller jordinga på stikkontakt før du byrjar å sjekke. ) Dersom alt står som det skal, formater PCen. Dersom det då ikkje fungerer så ta det på garantien. Lenke til kommentar
Swixcap Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Takk for svaret ditt. Det har nå gått en stund og jeg har prøvd litt av hvert: Jeg har sjekket drivere, kjørt diagnostiseringsprogrammer og testet komponentene i pcen vha Memtest86 og Hot CPU tester, men jeg har ikke klart å finne frem til kilden til problemet. Jeg mistenker sterkt at det er hovedkortet mitt som er vrangt, enten fysisk (f.eks. ødelagte/kortsluttede deler på hovedkortet) eller "psykisk" (f.eks. dårlige drivere eller programmer). Først av alt: tror dere også at problemet ligger i hovedkortet? Eller er det andre komponenter som kan ha skyld i det, som mine tester av uvisste grunner har oversett? Jeg er veldig lysten på å unngå å formatere pcn (SSD med OS og programmer) det fordi det ligger ganske mye på den, som vil være vanskelig å få oversikt over og tidkrevende å installere på nytt. Derfor lurer jeg på: Virker dette som et hardwareproblem som bare kan løses med et nytt kort, eller virker det som det er et firm/softwareproblem som jeg kan fikse ved å for eksempel formatere SSDen eller gå grundigere gjennom driverne? Endret 17. februar 2012 av Useless Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå