Gå til innhold

Nye buss- og togpriser fra 1. februar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

50 kr for en bilett er helt ekstremt, spesielt hvis du går på fra en holdeplass som ikke har automat.

 

Sone endringene som de har gjennomført er også helt på tryne. Sone 1 ender akkurat etter bekkestua, som er en svær trafikkstasjon i bærum. Neste holdeplass er sone 2. Her er det mange buss ruter som starter, og går innover i sone 2. Her må man altså betale 20 kr i ekstra bilett ... Det verste med det er busssjoførene som blunker til deg og tar 20kr i lomma og ber deg gå uten bilett...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Kollektiv transport burde vært helt gratis. Det hadde vært noe det!. Synd at i et kapitalistisk samfunn så kommer det aldri til å skje.

Lenke til kommentar

Kollektiv transport burde vært helt gratis. Det hadde vært noe det!. Synd at i et kapitalistisk samfunn så kommer det aldri til å skje.

 

Nei, men i et kapitalistisk samfunn hadde det vært utrolig mye billigere å reise med kollektiv-transport.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er enda verre er at de satte opp prisen for studenter 1. oktober også. så nå har prisen økt 15% på 5 måneder, er jo helt latterlig!.

Som fortsatt er billigere enn for to(?) år siden, tre, fire, fem, seks og syv år siden som var når jeg flyttet til Oslo, så jeg vet ikke hvordan prisene var før det.

 

Med andre ord, før 1. februar var prisene på det laveste på veldig lenge. Etter 1. februar er prisene fortsatt lavere enn på mange år.

 

Prisene for studentbillett ut av hukommelse var dette:

2005: 390,-

2006: 400,-

2007: 420,-

 

I 2005 kostet også vanlig månedsbillett 650,- mot dagens nylig oppjusterte 620,-.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kollektivtrafikken er kraftig underpriset grunnet offentlige subsidier. Denne praksisen er feilallokering av samfunnsressurser gjennom tvang. I Oslo er attpåtil kollektivtrafikken direktefinansiert av bilister.

 

Å klage på høyt prisnivå er ekstremt egoistisk og irrasjonelt.

 

For øvrig ser det ut til at prisendringen for tog kun er justert for den generelle prisveksten.

Lenke til kommentar

Finner ikke noe på NSB.no, så jeg antar øking av togpriser er bare tøv.

 

Jeg er ansatt i NSB og kan bekrefte at Ruters billettpriser har økt med 2 kroner.

 

50 kr for en bilett er helt ekstremt, spesielt hvis du går på fra en holdeplass som ikke har automat.

 

Hvis du går på toget på en stasjon der det ikke er billettautomat, skal du ikke betale ombordtillegg. Jeg vet ikke om det er det samme med buss.

Lenke til kommentar

Fy fader. Det koster 50 kroner om du kjøper bilett ombord.

 

Tiderligere kunne man kjøpe bilett ombord for 20 kroner.

 

http://www.ruter.no/

 

Nå kan man jo bare laste ned app til telefonen og kjøpe billett der da, da kan man i prinsippet sitte på toget å kjøpe billett før konduktøren kommer, hvis man ikke har fingern i ræva..

Lenke til kommentar

Man kan da ikke tro at regjering osv. ønsker at man skal kjøre kollektivt her i landet? I såfall er man temmelig naiv.

 

Fra haugen med penger fra billistene hentes det hvert år ut noen småkroner. Noe av dette går til kollektivt for å holde prisene nede på et nivå som får noen til å bruke det der det fungerer sånn nogenlunde (les rundt de større byene). Noe går til å fikse det værste på veiene (ja, selv bussene må ha en vei å kjøre på).

 

Slik som kollektivtilbudet er i landet her er, så er det vel allerede godt fylt opp på de stedene hvor dette har et ok tilbud. Derfor er det ingen vits i å ha lavere priser. Blir det flere reisende må tilbudet utvides betraktlig, og slikt koster penger, masse penger.

 

Derfor er det greit at folk kjøper bil og bruker den. Da får staten inn penger i massevis. Selv av de som bruker kollektivt aktivt har nok en hel del en bil. Kollektivt fungerer kanskje ok nok til pendlingen mellom jobb og hjem. Men alt annet må man ha bil til uansett.

 

Hadde man også ment noe seriøst med kollektivt, hadde man satset skikkelig på dette området. Både i form av materiell, rutetilbud og prisnivå. I stedet handler alt om å gjøre det vanskeligere og dyrere for de som bruker bilen. Man går altså rundt problemet isteden for å ta tak i det. Alt for at staten fortsatt skal kunne håve inn pengene fra alt som er bilrelatert. Norge har ikke "råd" til at vi hadde gitt avkall på bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...