Gå til innhold

mye bensin rett i dass , hvilken rettighter har man her ?


Anbefalte innlegg

jeg ser at det er 2 forum som omhandler forbruker rett , dette og et under jus forumet .
til dels kan det vær vanskelig å velge det rette




Det jeg lurer på er hente fra virkeligheten.


søstera mi oppdaget at bensintanken på bilen lakk.
hun henvendte seg til en person ( gjennom venne sine ) som mente at det bare var en pakning som var gåen.
Pakningen ble skiftet på et merkeverksted for bilmerket

Dette hjalp ingen ting og lekkasjen ble bare større og større.
Etter et nytt besøk på verkstedet fant de ut at tanken var gått i stykker.

Den måtte bestilles , mens hun hadde bruk for bilen når hun skulle fra og til jobben .
Da ble det sagt at hun kunne ha litt bensin på tanken ( 10 liter ) .

Hvis jeg husker riktig så hold ikke tanken helt og hun måtte klare seg noen dager uten bilen.
Det ble en ny omgang med bensin som ble sølt ut.

Når så denne tanken var byttet ut virket det forsatt som bilen bruke alt for mye bensin.
Først trodde vi at noen kunne ha stjålet bensin fra billen , men stusset på hvordan dette skulle ha foregått

Sener oppdaget hun at det rant ut under bilen når tanken ble fylt helt opp
Fyller man for mye skal det komme opp påfyllingsrør , ikke renne ut under bilen.


Det viste seg at de hadde glemt å feste et rør skikkelig.

så det jeg lurer på er om hun har rett til få erstastett alt besnsinen som har gått til spille ?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet vil man vel ikke ha krav på noe. Det er vel som om en pc reperatør formaterer pcen for å fikse den, og så slettes bryllupsbildene man ikke har backup av. Stusser litt over at hun fikk beskjed om å kjøre med lekk tank, neppe bra om hun sprer bensin rundt seg og så kommer neste bil og så knipser en fyr ut en sneip. Hadde nok ikke brukt samme verksted neste gang, men kan ikke se at hun kan kreve å få dekket bensinen.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil man vel ikke ha krav på noe. Det er vel som om en pc reperatør formaterer pcen for å fikse den, og så slettes bryllupsbildene man ikke har backup av. Stusser litt over at hun fikk beskjed om å kjøre med lekk tank, neppe bra om hun sprer bensin rundt seg og så kommer neste bil og så knipser en fyr ut en sneip. Hadde nok ikke brukt samme verksted neste gang, men kan ikke se at hun kan kreve å få dekket bensinen.

 

På hvilket grunnlag ?

 

Hun er jo påført en unødvendig kostnad i form av dyr bensin som rant ukontrollert ut

( bensinen var oppe i 14.75 pr litter i den perioden )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Man burde vel merke det ganske greit når man fyller? Hadde jeg i tilegg vært klar over at det hadde vært et problem med tanken (som hun jo visste etter at den ble fikset) ville jeg jo vært spesielt oppmerksom på om det lakk noe de første gangene jeg fylte etter reparasjonen..

 

Stiller meg tvilende til om hun kan få dekket noe, er vel uansett ikke snakk om bensin for veldig høye beløp, personlig hadde jeg nok heller brukt tiden på andre ting enn å krangle til meg noen hundrelapper eller i verste fall kanskje en tusenlapp.

Lenke til kommentar

Man burde vel merke det ganske greit når man fyller? Hadde jeg i tilegg vært klar over at det hadde vært et problem med tanken (som hun jo visste etter at den ble fikset) ville jeg jo vært spesielt oppmerksom på om det lakk noe de første gangene jeg fylte etter reparasjonen..

 

Stiller meg tvilende til om hun kan få dekket noe, er vel uansett ikke snakk om bensin for veldig høye beløp, personlig hadde jeg nok heller brukt tiden på andre ting enn å krangle til meg noen hundrelapper eller i verste fall kanskje en tusenlapp.

 

Nå blir det neppe aktuelt , men jeg er likevel lit interesser i jusen og forbruker rettighetene her.

Her er det prinsippet som teller

 

problemet er at hun ikke kunne vite at det var noen problem , etter at tanken var byttet ut.

hvorfor skal man ikke stole på at de gjør jobben sin ?

 

Når ikke verkstedet fant ut at tanken var gått i stykker hvordan kunne hun vite det.

 

Tanken skulle jo vær i orden ved begge tilfellene . Det var jo bare å fylle den opp.

 

Grovt regnet så har det nok gått men noen tusen lapper i bensin her

( 45 liter til 14 kr literen 3 ganger = 1890 kr ).

 

Det hadde sett annerledes ut hvis hun første gange ble advart mot at tanken var rustet i stykker

Lenke til kommentar

Hvem var denne personen som mente at det måtte byttes en pakning? Med mindre han jobber på verkstedet som byttet pakningen, ser jeg ikke hvordan verkstedet kan ha gjort noe feil første gang bilen var inne for reparasjon. Dersom man tar kontakt med et verksted og ber de bytte en spesifikk pakning, hadde i alle fall ikke jeg forventa at det ser over så mye annet - men det kommer helt an på hva som ble sagt og avtalt da bilen ble levert.

 

Det å bruke bilen med en lekk bensintank (og såpass lekk at den bare kunne holde 10 liter - og kanskje ikke det engang) høres litt ut som et sjansespill for meg. Under kjøring skal det ikke så mye til før det skvalper litt i tanken - og vann og annet kan jo komme inn samme hull som bensinen renner ut av.

 

Det at verkstedet feilmonterte fyllerøret kan stille seg litt anderledes. Imidlertid kan det da ikke være snakk om så store mengder som renner ut - det kreves også at man følger litt med når man fyller tanken, og særlig etter en reparasjon som nevnt tidligere i tråden.

 

Alt i alt tror jeg ikke det er noe å hente her, men det skader selvfølgelig ikke å henvende seg til verkstedet og spørre.

Regner med de fiksa det med fyllerøret gratis når bilen var inne siste gang?

Lenke til kommentar

Hvem var denne personen som mente at det måtte byttes en pakning? Med mindre han jobber på verkstedet som byttet pakningen, ser jeg ikke hvordan verkstedet kan ha gjort noe feil første gang bilen var inne for reparasjon. Dersom man tar kontakt med et verksted og ber de bytte en spesifikk pakning, hadde i alle fall ikke jeg forventa at det ser over så mye annet - men det kommer helt an på hva som ble sagt og avtalt da bilen ble levert.

 

Det å bruke bilen med en lekk bensintank (og såpass lekk at den bare kunne holde 10 liter - og kanskje ikke det engang) høres litt ut som et sjansespill for meg. Under kjøring skal det ikke så mye til før det skvalper litt i tanken - og vann og annet kan jo komme inn samme hull som bensinen renner ut av.

 

Det at verkstedet feilmonterte fyllerøret kan stille seg litt anderledes. Imidlertid kan det da ikke være snakk om så store mengder som renner ut - det kreves også at man følger litt med når man fyller tanken, og særlig etter en reparasjon som nevnt tidligere i tråden.

 

Alt i alt tror jeg ikke det er noe å hente her, men det skader selvfølgelig ikke å henvende seg til verkstedet og spørre.

Regner med de fiksa det med fyllerøret gratis når bilen var inne siste gang?

 

 

Det ble fikset uten kostnad.

 

Når man fikser en bensintank så mener jeg at man skal sjekke om alt funger og om det er flere skader.

hva om det oppstod brann rett etter verksteds besøket ?

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis mange som mener det. Verksted er sjelden en særlig lukrativ bedrift uansett bransje, og reparatører skal ha lønnen sin.

Hvem skal betale mekanikeren for å sjekke over absolutt alle ting som potensielt kan være feil med bilen, som kunden ikke har spesifisert?

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis mange som mener det. Verksted er sjelden en særlig lukrativ bedrift uansett bransje, og reparatører skal ha lønnen sin.

Hvem skal betale mekanikeren for å sjekke over absolutt alle ting som potensielt kan være feil med bilen, som kunden ikke har spesifisert?

 

Dum mener tydeligvis at man skal spesifiser hver minste punkt å sjekke.

 

hus man bør i høyeste grad sjekke de feilen som kan oppstå i forbindelse med en spesifikt reparasjon.

Det betyr ikke at hele bile skal overhales , men at man kan kjøre derfra i trygg forvaring om at alle feilene som kan oppstå i forbindelse med reparasjonen er eliminert.

 

i dette tilfellet så betyr det alle problemr med bensintanken

Lenke til kommentar

Det hun her muligens kan få erstattet, er den bensinen som er gått til spille fordi de feilmonterte påfyllingsrøret. Jeg er ganske sikker på at å feilmontere påfyllingsrøret er en mangel etter håndtverkertjenesteloven. I så fall kan du kreve erstattet de økonomiske tapene som følger av mangelen (verkstedet har nok ikke oppfylt sitt kontrollansvar), men de må du ha begrenset etter beste evne når du oppdaget det. Altså, den bensinen som gikk tapt mellom siste reparasjon og når du oppdaget at det var noe galt, kan du høyst sannsynlig kreve erstattet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En annen sak er jo om, la os si, verkstedet hadde feilmontert en registerreim, elelr glemt igjen en skrue inni en del slik at motor elelr annet ble skadet. Da påføres kunden et tap kunden ikke har mulighet til å sjekke før han kjører. Eller, man kan tenke seg at en dekkforhandler feilmonterer ett dekk slik at felgen skades når man kjører. Man kan videre dra det til at veiene saltes, noe som sliter på bremser, karroseri osv. Det jeg reagerer mest på er at verkstedet sier at det er greit å kjøre med lekk tank. Virker useriøst.

 

En datareperatør kan komme opp i lignende situasjoner. En recovery som sletter et program en kunde har kjøpt som en nedlasting og fått en kode på mail som kunden ikke har tatt vare på. Kunden har betalt for noe som reperatøren fjernet.

 

En maler som det drypper maling på et gulv av elfenben under takmaling. Venner som skal hjelpe til med opppussingen og (som det skjedde en gang) venninnen malte tak slik at det dryppet på den grisedyre bunaden (og stort sett resten av tingene også).

 

Bensinmessig tror jeg ikke det er noe å hente, men ville kanskje valgt et annet verksted neste gang?

Lenke til kommentar

Når man fikser en bensintank så mener jeg at man skal sjekke om alt funger og om det er flere skader.

hva om det oppstod brann rett etter verksteds besøket ?

Sånn jeg forstår det ut i fra svarene dine ba du spesifik om å skifte en pakning. Et verksted vil ikke bruker mer tid enn nødvendig på en kundebil, og så lenge du spesifiserer feilen eller ikke spesifiserer at du vil at dem skal sjekke resten av tanken så gjør dem ikke dette.

 

Noe krav på erstatning har du ikke, annet enn at dem fikser feilen sin gratis eller til redusert pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

I utgangspunktet vil man vel ikke ha krav på noe. Det er vel som om en pc reperatør formaterer pcen for å fikse den, og så slettes bryllupsbildene man ikke har backup av. Stusser litt over at hun fikk beskjed om å kjøre med lekk tank, neppe bra om hun sprer bensin rundt seg og så kommer neste bil og så knipser en fyr ut en sneip. Hadde nok ikke brukt samme verksted neste gang, men kan ikke se at hun kan kreve å få dekket bensinen.

 

OT: Man kan ikke antenne bensin ved hjelp av en sigarett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...