Gå til innhold

Problemer med innebygd blits, Canon 550D

Anbefalte innlegg

Den funker ikke!

Det skjer absolutt ingenting når jeg prøve å utløse den.

Ingen feilmelding, ingen lyd og ingen blits å se.

Det skal sies at jeg ikke kan huske om jeg noen gang har brukt den innebygde blitsen tidligere da jeg har en ekstern. Men idag prøvde jeg tilfeldigvis å utløse den innebygde, men uten hell.

Hvis jeg går inn i Menu - Blitskontroll - Innebygd blitsfunksj. innst. får jeg beskjed om at menyen ikke kan vises siden ekstern blits er montert. Men det er den jo ikke.

Virker som om kameraet tror at den eksterne er der hele tiden.

Noen som har vært borti lignende?

Betyr dette at jeg må labbe inn til Japan Photo og vente en mannsalder på reparasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt er dette et helt vanlig problem på Canon kameraer, i blitsskoen er det en liten mikrobryter som blir aktivisert når man bruker en ekstern blits, så at den innebygde ikke skal kunne brukes., denne bryteren har hengt seg opp.

Du kan fikse dette selv hvis du ikke har ti tommeltotter, har du det anbefaler jeg og levere kameraet inn til forhandleren og få fikset det på garantien siden dette er en almen kjent feil.

Du tar en nål og lirker forsiktig på metallet "fjæren" og prøver blitsen, funker den ikke så prøv igjen, hvis du presser direkte på bryteren kan du risikere at du dytter den for lang inn og at den ikke fungerer lengere.

post-151946-0-75768100-1328557608_thumb.jpg

Edit: denne tråden omhandler dette problemet.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant info om det rett etter jeg posta.

Det funka gull det.

Men straks jeg setter den eksterne på, funker den ikke igjen.

Kan jeg prøve å "bende" litt i fjæra så knappen popper opp når jeg tar av den eksterne?

Finnes det en god permanent løsning hvis jeg leverer den inn på rep.?

Lenke til kommentar

Noen kameraer har dette problemet og andre ikke uavhengig av benevnelse, hvis du sender det inn så bytter de en del i blitsskoen som gjør at du ikke får dette problemet mer. Er du veldig avhengig av kameraet kan du spørre om å få et lånekamera i perioden.

Edit: hvis ikke fjæren automatisk går opp kan du prøve forsiktig og bende den litt utover, men ødelegger du noe så kan du få problemer med garantien.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg venter på et Canon s100 kamera, så når det er i hus, leverer jeg det inn speilrefleksen.

Bruker så godt som aldri den innebygde, men liker å vite at alt er i orden, så like greit å bli kvitt problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...