Gå til innhold

Nazismen - Hvorfor og hvordan ble denne venstre-ideologien til?

Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Wow, INGENTING av dette er korrekt. Har du i det hele tatt satt deg inn i sosialismen? Jeg kan være enig i at mye av det stemmer for leninisme og maoisme, men begge deler er "falske" former for kommunisme, på samme måte som nasjonalsosialisme.

I så fall har vel aidri noen form for "ekte" sosialisme vært prøvd ut i praksis? Og med det mener jeg på nasjonalt nivå, over tid.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, INGENTING av dette er korrekt. Har du i det hele tatt satt deg inn i sosialismen? Jeg kan være enig i at mye av det stemmer for leninisme og maoisme, men begge deler er "falske" former for kommunisme, på samme måte som nasjonalsosialisme.

I så fall har vel aidri noen form for "ekte" sosialisme vært prøvd ut i praksis? Og med det mener jeg på nasjonalt nivå, over tid.

Det kommer litt an på. Hvis du legger til grunn de sosialistiske idealene men lar samfunnsformen ligge, er Norge sosialistisk til en veldig stor grad. Du får samme resultat hvis du tar utgangspunkt i Bernsteins Sosialdemokrati, som sier at veien er målet: jo mer sosialistisk et demokratisk samfunn blir, jo nærmere sosialisme kommer vi uten å måtte gå gjennom noen revolusjon.

Men husk at Sosialisme som samfunnsform ikke er som kommunisme, som Marx skrev som en slags "howto". Sosialisme er et sett standarder man kan måle samfunnet opp mot.

Et kommunistisk samfunn ville for eksempel ikke være særlig sosialistisk, siden det ikke ville vært demokratisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Mange amerikanerne på sin side, er redd for Sosialisme i sitt land. fordi de vet Tyskerne var Nasjonal Sosialister.

Du har helt rett Tofagerl jeg tok feil. Jeg tenkte kanskje på at amerikanerne/Allierte brukte Nazis som slang og så satt jeg det i feil sammenheng.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Mange amerikanerne på sin side, er redd for Sosialisme i sitt land. fordi de vet Tyskerne var Nasjonal Sosialister.

Nei, de er redde for sosialister fordi idioter har fortalt dem at det er Ondskapen selv. Spør en vanlig amerikaner om hva sosialisme er, og så spør du de om en rekke ting de vil ha i sitt ideelle samfunn, så vil du finne mer fra sosialismen på det andre punktet enn det første.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Både den tyske nasjonalsosialismen og sosialismen/kommunismen er totalt materialistiske ideologier som tror de kan omforme mennesket til dets ønskede form; begge ideologiene er utopiske og messianske, besatt av "fremskritt" og rasjonalisering av samfunnet (den moderne Progress-religionen), begge ideologiene tilbyr en slags sekulær, profetisk form for "frelse" til folket; begge ideologiene er absolutistiske og ønsker å utjevne naturlige hierarkier og forskjeller blant folket (den sosiale delen), bortsett fra at begge (spesielt kommunismen og "nazismen") står for en omfattende sentralisering av den politiske makten, i tillegg til omfattende byråkrati. Etc. etc.

Hvem tror de kan omforme menneske til hvilken ønskelige form og ifølge hvem?

Naturlige hirarkier? Hva er det? Finnes det?

Men alt i alt er dette sterotypier, men litt sant, joda. Jeg har heller aldri hørt om kommunister som ønsker en sentralisert stat, og mye byråkrati. Er det noen som i det hele tatt har mye byråkrati som et mål?

Neivel nei? Kommunismen (eller regner du ikke den til "venstresiden"?) har stått for henrettelsen av utallige motstandere på grunn av dets ideologiske absolutisme og universalistiske fundamentalisme. Selv om denne ikke var lojal til en bestemt etnisk gruppe, men hadde en mer internasjonal innstilling (alle kunne bli gode kommunister uansett kulturelt, etnisk, nasjonalt eller rasemessig opphav), var den uansett nådeløs mot ideologiske nonkonformister.

Jeg vil foreslå at du leser Alain de Benoist's 'Nazism and Communism: Evil Twins?' for mer informasjon om diverse likheter mellom disse ideologiene.

Hvilken kommunisme? Leninismen? Stalinismen?

Lenke til kommentar

Nei, de er redde for sosialister fordi idioter har fortalt dem at det er Ondskapen selv. Spør en vanlig amerikaner om hva sosialisme er, og så spør du de om en rekke ting de vil ha i sitt ideelle samfunn, så vil du finne mer fra sosialismen på det andre punktet enn det første.

Bodd i USA kan fortelle deg at det her ikkje er tilfellet.

Men Amerikanere liker ikkje sosialisme pågrunn av at det frarøver dem deres "frihet" men det sosialistiske alternativet dem har der borte er ikkje likt vårt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det er nettopp det jeg mener. Typisk hjernevask å kalle en hel ideologi for ond.

Når alt som blir ondt under en ideologi faktisk er feilslått politikk eller uetisk politikk som egentlig ikke hører sammen med ideologien.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Men Amerikanere liker ikkje sosialisme pågrunn av at det frarøver dem deres "frihet" men det sosialistiske alternativet dem har der borte er ikkje likt vårt.

Sosialisme frarøver ingen frihet. Jeg mistenker at du ikke helt vet hva du snakker om. Sosialisme kjennetegnes ved frihet, likhet og brorskap. Lik lønn, like muligheter, og kollektivt ansvar.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Faktisk ville jeg kalt Norge for Nasjonal Sosialistisk. (ikke si det til noen) Vi er samlet. Vi er stolte. Vi er ikke rasistiske og med bedre politikere ville nok samfunnet vårt lignet på det tyskerne prøvde å få til (sånn arbeidsmessig). Om vi var mer effektive.

Det er seriøst ingen gode politikere i Norge.

EDIT:Det jeg liker å tro er at Nazismen i utgangspunktet er en samlende ideologi og alt med rasisme er ett sidestykke med ekstremisme.  

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Faktisk ville jeg kalt Norge for Nasjonal Sosialistisk. (ikke si det til noen) Vi er samlet. Vi er stolte. Vi er ikke rasistiske og med bedre politkere ville nok samfunnet vårt lignet på det tyskerne prøvde å få til. Om vi var mer effektive.

Du kan definere det som sosialistisk og nasjonalistisk, men nasjonalsosialistisk betyr ikke det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Faktisk ville jeg kalt Norge for Nasjonal Sosialistisk. (ikke si det til noen) Vi er samlet. Vi er stolte. Vi er ikke rasistiske og med bedre politkere ville nok samfunnet vårt lignet på det tyskerne prøvde å få til. Om vi var mer effektive.

Du kan definere det som sosialistisk og nasjonalistisk, men nasjonalsosialistisk betyr ikke det.

Å nei? Trodde det var det samme hvilken rekkefølge man brukte de to ordene. :)

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Ordet nasjonalsosialistisk er allerede definert, og betyr noe helt annet en kombinasjonen nasjonalistisk og sosialistisk. Dette fordi Hitler brukte partinavnet sitt som et PR-triks. Jeg trodde vi hadde dekket dette...?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Ordet nasjonalsosialistisk er allerede definert, og betyr noe helt annet en kombinasjonen nasjonalistisk og sosialistisk. Dette fordi Hitler brukte partinavnet sitt som et PR-triks. Jeg trodde vi hadde dekket dette...?

Ok. Men hva betydde dette for tyskere flest. Feks var de troende om at de var sosialistiske? Jeg har vært i Tyskland men det er håpløst å snakke om krigen med Tyskere. Jeg tror de føler seg lurt av Hitler.  

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Helt i starten trodde de på Hitler når han lovet gull og grønne skoger. Og etter hvert klarte han jo faktisk å bedre samfunnet også, noe som ga ham en bølge av goodwill, som han så brukte for å få dekning for alle de mindre populistiske endringene i samfunnet. Allerede i 1936 tror jeg nok at de fleste tyskere skjønte at Hitler var en tabbe, men da hadde han sikret seg makten og var ikke til å rikke.

Lenke til kommentar

Sosialisme frarøver ingen frihet. Jeg mistenker at du ikke helt vet hva du snakker om. Sosialisme kjennetegnes ved frihet, likhet og brorskap. Lik lønn, like muligheter, og kollektivt ansvar.

Kurwa mac..

Les det eg skreiv engang til.

Sosialisme handler om å ikkje skille mennesker, det er i grunn ganske idiotisk, siden det undergraver alle mennesker i en middelklasse, i staden for å framheve mennesker sine sterke sider.

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Helt i starten trodde de på Hitler når han lovet gull og grønne skoger. Og etter hvert klarte han jo faktisk å bedre samfunnet også, noe som ga ham en bølge av goodwill, som han så brukte for å få dekning for alle de mindre populistiske endringene i samfunnet. Allerede i 1936 tror jeg nok at de fleste tyskere skjønte at Hitler var en tabbe, men da hadde han sikret seg makten og var ikke til å rikke.

Ja men mye propaganda også. Noe Nazi partiet levde rikt på. Som alle eksempler. Feks Nord-Korea der er befolkningen under militært og propagandapress. Men jeg vet ikke om det er fullstendig sammenlignbart.

Med sånne svære bilder av "helten" hengende i hver gate.

EDIT: ideologier blir rett og slett kjørt i grøften av stormansgale mennesker. Som sagt, hvor ville Tyskland med ideologien vært i dag uten krigen og Hitler og hans menigsfeller? Ett ultramonopolis?

Jeg setter da også ideologien til venstre slik den var tiltenkt.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...